خطر وجود گاندو در خارج از زیستگاه اصلی

خطر وجود گاندو در خارج از زیستگاه اصلی



به گزارش ایران ، سر ریز این سد به جز خسارت زیادی که به پوشش گیاهی و جانوری وارد کرده، سبب شده تمساح‌های پوزه کوتاه معروف به «گاندو» از محل اصلی زندگی خود که در حاشیه رودخانه باهوکلات قرار دارد، جابه جا شوند و به روستاها نزدیک و خطراتی را برای ساکنان حاشیه این رودخانه ایجاد کنند.

وحید‌ پورمردان، مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه امکان حضور گاندو در مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها وجود دارد؛ به «ایران» می‌گوید: محدوده پراکنش و زیستگاه این گونه جانوری در حاشیه رودخانه باهوکلات، سرچشمه «سد پیشین» قرار دارد.

در چند روز گذشته بارش‌های کم‌سابقه سبب طغیان این رودخانه و در نهایت سر ریز شدن این سد شده است. در چنین شرایطی احتمال دارد تمساح پوزه کوتاه از محل زندگی خود جا به جا شده و به مناطقی دیگری منتقل شده باشد. البته تاکنون موردی مشاهده نشده اما کارشناسان بر این باورند این اتفاق رخ داده است.


وی با اشاره به خطرات احتمالی حضور گاندو می‌افزاید: در محدوده ۵۰ کیلومتری رودخانه باهوکلات، روستاهای زیادی قرار دارند که احتمال حضور گاندو در مناطق نزدیک به آنها وجود دارد لذا خواهشمند است افراد نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده با احتیاط بیشتری برخورد و حتی‌الامکان از تردد در این مناطق خودداری کنند. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات