امامی: خطر جدی زمین‌لغزش ساخت­‌وسازهای ارتفاعات شیراز را تهدید می‌کند

امامی: خطر جدی زمین‌لغزش ساخت­‌وسازهای ارتفاعات شیراز را تهدید می‌کند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، «نوذر امامی» با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر شیراز، اظهار داشت: احاطه شدن شیراز در ارتفاعات شمالی و جنوبی، توسعه طولی شهر و گسترش ساخت و ساز در ارتفاعات و دامنه‌ها بدون رعایت ضوابط و اصول فنی، شهرسازی و مسائل زیست محیطی، خطراتی را متوجه این کلان‌شهر در پی داشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز، خطر زمین لغزش را یکی از تبعات احتمالی عدم رعایت اصول شهرسازی در شیراز عنوان کرد و هشدار داد: در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه و تمهیدات لازم در جهت مدیریت به موقع خطر زمین لغزش، ادامه‌ی ساخت و سازها در ارتفاعات می‌تواند خسارت‌های جانی، مالی و تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

امامی با اشاره به بررسی این موضوع در یکصد و دومین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز، گفت: در خصوص ایمن‌سازی کلان‌شهر شیراز در برابر مخاطرات احتمالی از جمله زمین‌لغزش جمعی از اعضای شورا طرحی را ارائه کردند و کمیسیون شهرسازی و معماری نیز با بررسی این موضوع مهم تصمیماتی اتخاذ کرده است.

وی افزود: پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز این است که شهرداری ظرف مدت حداکثر یک سال، با اخذ مشاور ذی‌صلاح بر اساس آیین¬نامه معاملاتی شهرداری، نسبت به انجام مطالعات شناسایی و ریزپهنه‌بندی زمین‌لغزش در ارتفاعات شیراز اقدام و هرسه ماه نیز گزارش پیشرفت کار را به شورای شهر ارائه کند.

امامی تأکید کرد: در این مطالعات باید محدوده‌های مجاز و غیرمجاز ارتفاعات شیراز برای ساخت‌وساز شناسایی و تعیین شود؛ ضمن اینکه ضوابط و معیارهای شهرسازی، طراحی سازه، گودبرداری و پایدارسازی شیب در محدوده‌های مجاز هم تعیین شود.

وی اضافه کرد: همچنین ظرف مدت حداکثر دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه، شهرداری دستورالعمل نحوه ساخت‌و‌ساز در ارتفاعات را تهیه کند تا بر اساس آن الزامات معماری و سازه‌ای ویژه ارتفاعات مورد مخاطره، مطالعات موضعی موردنیاز از جمله مطالعات ژئوتکنیکی و نیز اجرای طرح‌های پایدارسازی قبل از شروع عملیات ساختمانی، مشخص شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر از شهرداری شیراز خواست که تا زمان تعیین تکلیف مطالعات و تهیه طرح تفصیلی ویژه، تا حد امکان از صدور پروانه ساختمانی در ارتفاعات مورد مخاطره جلوگیری کند و اضافه کرد: تا زمان تصویب مطالعات مورد نظر؛ در صورت الزام قانونی شهرداری به صدور مجوز ساختمانی در این محدوده‌ها، این دستورالعمل موقت می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

امامی تصریح کرد: پس از تصویب مطالعات، باید از صدور مجوز ساخت‌وساز در محدوده غیرمجاز جلوگیری شود و در صورت نیاز به تهیه طرح تفصیلی ویژه در محدوده‌های مجاز، شهرداری شیراز اقدامات لازم برای تهیه طرح تفصیلی ویژه در محدوده‌های موردنظر انجام دهد.

بر مبنای پیشنهاد اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شیراز، پس از انجام مطالعات و تأیید آن در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، این مطالعات به تأیید استانداری فارس و مدیریت بحران هم رسانده می‌شود تا با محوریت استانداری اقدامات متناسب در خصوص بهره‌برداری از این مطالعات در چهارچوب وظایف قانونی ارگان‌های مختلف صورت گیرد.

پایان خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات