ششمین جلسه پاکت آبی برگزار شد

ششمین جلسه پاکت آبی برگزار شد

www.BanaNews.irبنانیوز- روز پنجشنبه، سی ام تیرماه ششمین جلسه از سلسله کارگاه های فکر تا عمل که تحت عنوان "پاکت آبی" در بین همگان شناخته شده است ، درمحل نگارخانه دانشکده هنرهای زیبای تهران، با استقبال چشمگیر دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری برگزار شد.

در این کارگاه که با تلاش کارگروه دانشجویی "کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران" و"همکاری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران" تدارک دیده شده بود، با دعوت از " سیروس مهراندیش ، کامران گودرزی و کیارش کیایی " از مهندسان مشاور آژند شهر به بررسی پروژه ساختمان اداری خیابان شیخ بهایی پرداخته شد. پس از مهندسان مشاور ارگ بم، مهندسان آژند شهر دومین تجربه این کارگاهها در دعوت از یک تیم طراحی بود که با حضور سه معمار همکار به همراه نمایشگاهی از فعالیت های طراحی، اجرا و تجارب مسابقات ایشان برگزار گردید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این جلسه با معرفی ، نحوه تشکیل ، پیشینه و ارائه سابقه کاری این گروه معماری توسط مهندس گودرزی آغاز شد. پس از آن مهندس کیایی به مسائل مربوط به طراحی و ایده پردازی ها ی ساختمان اداری خیابان شیخ بهایی پرداختند. ایشان به بستر پروژه در سمت شمال شرقی برج میلینیوم ،با مساحتی حدود۱۵۰۰ متر مربع اشاره کردند و آلترناتیوهای متنوع طراحی خود را با رویکرد "شفافیت و سبکی"ارائه دادند. وجود فضاهای باز و پر نور ،استفاده از تکنولوژی پیشرفته تر در سازه (جهت دست یافتن به آزادی ،سبکی و حالتی از تعلیق در معماری) و زنده دیدن ساختمان (به عنوان یک موجود با قابلیت تنظیم کننده ی خود با شرایط محیطی ) از مهم ترین اهداف طراحی این پروژه بیان شدند. با توجه به آنکه پروژه مذکور از هر چهار طرف قابل دیدن می باشد، بنابراین پیوستگی نما ی آن نیز می بایست خوانا باشد ،لذا بحث نمای دو پوسته نیز مطرح گردید که با بررسی های مشاور انرژی پروژه ، از نظر اقتصادی مناسب شناخته نشد و نما ی آن درنهایت به یک پوسته ی شیشه ای که ساختمان را در بر می گیرد و در سمت شمالی حیاط هایی کوچک در طبقات منجر گشت. در بخش طراحی به سادگی در ایده ، نما و در تقسیمات پلان معماری و در بخش سازه به رهایی از استراکچر و تیر و ستون تاکید شد . در ادامه ی برنامه، مهندس مهر اندیش نحوه ی اجرای پروژه و مسایل پیش آمده در حین اجرا اعم از گودبرداری ، اجرای پی و اجرای دال طبقات را به تفصیل شرح دادند و به مشکلات اجرایی کردن اهداف معماری این پروژه پرداختند . پس از پایان بخش اول جلسه و پذیرایی، بخش دوم برنامه به پرسش سوالات دانشجویان و پاسخ معماران و گفتگوی متقابل ایشان ادامه یافت. در پایان جلسه پس از تشکر ، هدیه ای از طرف گروه پاکت آبی به سخنرانان اعطا شد.

مطابق معمول همه کارگاههای پاکت آبی پیش از شروع جلسه ، یک پاکت به رنگ آبی که حاوی اطلاعات کاملی از کارهای پروژه مطرح شده به صورت CD و بروشور، مقالات مرتبط با آن بصورت چاپ شده و یک هدیه ویژه در اختیار شرکت کنندگان گذاشته شد. همچنین در این جلسه تعدادی مجله ی معمار که از طرف دفتر نشریه اهدا شده بود در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفت.

قابل ذکر است که برنامه ی ششم پاکت آبی همراه با بازدید برنامه ریزی شده بود که در روز پنج شنبه ششم مرداد ماه ، شرکت کنندگان به همراه معماران در سایت پروژه حضور یافتند و از نزدیک با مسائل طراحی و ساخت آن آشنا شدند. مطابق نظر سنجی ها ایده بازدید از موضوع کارگاهها با استقبال چشمگیری از طرف شرکت گنندگان روبرو شد.

از آنجا که هدف از کارگاه های "پاکت آبی"، فرصتی جهت آشنایی بیشتر فارغ التحصیلان آینده باتجربیات معماران فعال از مرحله ی ایده پردازی تا اجرا در محیط واقعی است ، این برنامه با توجه به نظر سنجی انجام شده به هدف خود نزدیک بوده است وبه جز دانشجویان با فارغ التحصیلان هم ارتباط مناسبی برقرار کرده است به نحوی که در هرکارکارگاه درصدی از شرکت کنندگان را ایشان تشکیل می دهند. همچنین در نشست پاکت ششم ،۶۵ درصد حاضران از ایده ی کارگاه های پاکت آبی رضایت داشتند و ۴۷ درصد نیز خواستار همکاری و ارتباط بیشتر با گروه پاکت آبی بودند.

 

 

 

    نظرات