حمله‌ی روزانه‌ی دو هزار هکر به سامانه‌ی املاک

حمله‌ی روزانه‌ی دو هزار هکر به سامانه‌ی املاک

www.BanaNews.irمدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر با تاکید بر این‌که سامانه‌ی معاملات املاک گسترده است و باید هزینه‌های آن پرداخت شود، گفت: این سامانه از روز شکل‌گیری با پول دولت خدمات می‌داد، ولی قرار نبود این روند ادامه پیدا کند و اکنون دولت ریالی در سامانه خرج نمی‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود اعلایی در نشست خبری در اتحادیه‌ی املاک در جمع خبرنگاران با اشاره به اخذ هزینه‌ی هشت هزار تومان برای ثبت خرید فروش توسط سامانه گفت: ایجاد شفافیت هزینه دارد که باید تامین شود. وقتی کسی قرار‌داد خرید و فروش دارد باید به اداره‌ی مالیات برود و آنجا چک می‌شود و اگر کد رهگیری نداشته باشند، مفاصا حساب داده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که برای اجاره نیز باید معامله در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت شود، گفت: در صورتی که ملکی واگذار شده و کد رهگیری ندارد، دولت می‌تواند آب، برق و گاز ملک را قطع کند.

اعلایی در مورد امنیت سامانه نیز گفت: در قانون برنامه‌ی چهارم تکلیف شد که مرکز داده بخش وزارت بازرگانی تشکیل شود. از لحاظ امنیتی سعی کردیم این مرکز استاندارد داشته باشد که دارد. در برخی روزها حدود دو هزار حمله امنیتی به سامانه می‌شود اما ما از تکنولوژی برخورداریم که با آن جلوی هکرها را می‌گیریم، چرا که نفوذ به هرکدام از سامانه‌ها یک بحران است.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر درباره کد هوشمند نیز گفت: برای سامانه‌ی املاک مراحل مختلفی مشخص کردیم که کد هوشمند آخرین مرحله است. شناسنامه هوشمند این است که درباره‌ی ملک اطلاعات داشته و بدانیم چه عوارضی، چه ساکنانی، چه تغییر مالکیت‌هایی و چه تغییر انشعاب‌هایی وجود داشته است.

به گفته او در حال حاضر اطلاعات ملک، انشعاب آب، برق و گاز، عوارض شهرداری، تغییر مالکیت و تغییر سکونت را نیز داریم و انشاء‌الله به زودی می‌توانیم یک شناسنامه‌ی هوشمند برای مسکن داشته باشیم که به این صورت دیگر نیازی به سند منقوله‌دار نیست.

وی در پایان با تاکید بر این‌که هدف شفاف‌سازی بوده است، گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی املاک از صحت کد رهگیری اطلاع پیدا کنند.

رییس اتحادیه‌ی املاک نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون ۳۱ گفت: منابع مالی هر اتحادیه عبارتند از حق عضویت و وجوه دریافتی در ازای ارائه‌ی خدمات؛ حدود ۵۰ درصد معاملات توسط مشاوران املاک انجام نمی‌شود که با ایجاد این سامانه تلاش می‌کنیم همه به سمت مشاوران املاک بروند.

وی با اشاره به شفاف‌ شدن معاملات با ایجاد سامانه‌ی املاک گفت: از مسوولین می‌خواهیم که مالیات هم به شکل آنلاین اجرا شود تا قبل از گرفتن کد رهگیری میزان مالیات نشان داده شود.

خسروی با اشاره به این‌که پرداخت‌ها باعث می‌شود تا مالیات‌ها را به روز برسانیم و هم دغدغه‌ی اعضای اتحادیه نسبت به مالیات کم شود، گفت: اتحادیه‌ی املاک نخستین اتحادیه‌ای است که از سامانه برای شفاف‌سازی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به نقش سامانه‌ی املاک بر کاهش دلالی تصریح کرد: با اجرای سامانه، تعدادی که می‌خواستند سوداگری و خرید انبوه آپارتمان داشته باشند، کمی دست نگه داشتند و این سامانه‌ی ثبت، جلوی سوداگری‌های بسیاری را گرفتند.

خسروی با تاکید بر این‌که اگر تمام ایران را خانه بسازیم، تا جلوی سوداگری‌ها گرفته نشود، باز هم خانه کم می‌آوریم، با اشاره به کار دلالی گفت: دفتر‌خانه اسناد رسمی حق ندارد کار دلال را بکند. قانون دلالان در سال ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ دلال را تعریف کرده است که کارش پیداکردن مشتری است.

رییس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به طرح اخذ مالیات از منازل خالی گفت: طرح خانه‌های خالی در سال‌های گذشته اجرا شد و مالکینی که از قانون فرار می‌کنند، با زدن یک پرده و گذاشتن چادر نماز در خانه از قانون فرار کرده و این طرح اجرا نشد.

وی افزود: این طرح برای این است که جلوی مقداری از کارها گرفته شود و معتقدیم باید مالیات‌های سنگین بر این خانه‌های خالی بگذاریم و اگر از کاربری مسکن به نحو مطلوب استفاده نکنند، خانه مصادره شود.

خسروی با تاکید بر این‌که در صورت توان معامله به صورت وکالتی انجام نشود، گفت: نرخ‌گذاری برای خانه امکان‌پذیر نیست و اتحادیه هرگز در این مساله وارد نشده است. معتقدیم بلوک‌بندی نیز برای خانه‌های یک‌تیپ هم نمی‌توان کرد. این مساله را به وزارت مسکن گفته‌ایم، اما ممکن است آن‌ها تدابیری دیگری بیندیشند.

وی با تاکید بر این‌که اعلام نرخ خانه پشت شیشه مغازه‌ها و در روزنامه‌ها باعث افزایش قیمت آن می‌شود، گفت: از وزارت دارایی خواستیم که هرکسی مفاصای حساب خواست کدرهگیری از او بگیرند؛ یکسری افراد در ابتدا شروع به فروش کد رهگیری در خیابان‌ها کردند که با آن‌ها برخورد کردیم، سپس دیدیم که در روزنامه‌ها آگهی می‌شود کد رهگیری در منزل با لپ‌تاپ ۱۰۰ تومان که با این مساله هم برخورد کردیم.

خسروی با بیان این‌که دولت ۷ میلیارد تومان برای راه‌اندازی سامانه املاک هزینه کرد، گفت: مبلغ ثبت معامله به حساب بانکی واریز می‌شود و تمام این پول‌ها حساب و کتاب دارد و هرساله حسابرسی صورت می‌گیرد.

رییس اتحادیه‌ی املاک کشوری در پایان اظهار کرد: برای اولین‌بار است که در کشور یک سامانه‌ی توزیعی در ۳۱ استان اجرا می‌شود. مدیریت سامانه نیز به استان‌ها واگذار می‌شود و در کل رضایت‌مندی و کیفیت کار بالا می‌رود.

 

 

    نظرات