مراسم روز جهانی تالاب ها در تالاب زریوار برگزار می شود

مراسم روز جهانی تالاب ها در تالاب زریوار برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص روزجهانی تالاب ها در سال ۱۳۹۸ بیان داشت: "این مراسم هر ساله در تاریخ ۲ فوریه مصادف با روز جهانی تالاب ها و بر گرفته از تاریخ تصویب کنوانسیون تالاب ها در شهر رامسر در سال ۱۹۷۱، برگزار می شود. همزمان با بزرگداشت این مراسم در جهان، کشور ایران نیز به طور رسمی و با حضور تمامی دست اندرکاران ملی، بین المللی و محلی فعال در این حوزه، در شهر های مختلف تالابی به فراخور فعالیت خود وبرای ارتقای سطح آگاهی و شناخت تالاب های کشور، برنامه‌های متنوعی را برگزار خواهد کرد."

وی افزود: در سال جاری مراسم روز جهانی تالاب ها با شعار "زندگی در تالاب ها شکوفا می شود"و "تنوع زیستی تالاب ها دارای اهمیت است" در شهر سنندج- مریوان در  استان کردستان برگزار خواهد شد.

طی این مراسم قهرمانان تالابی و محیط بان نمونه تالابی طبق روال هرسال معرفی و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد. تلاش جمعی سازمان حفاظت محیط زیست، طرح حفاظت از تالابهای ایران و مرکز منطقه ای رامسر به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستمهای تالابی و تشویق و اشاعه فرهنگ تالابی در سطوح مختلف در کشور، منجر به برگزاری سالانه رویداد انتخاب قهرمان تالاب همزمان با روز جهانی تالاب ها و به میزبانی یکی از استان های تالابی شده است.

قهرمانان تالابی و محیط بان نمونه تالابی از طریق فراخوانی در سطح ملی در جریان این رویداد قرار خواهند گرفت و درخواست و سوابق فعالیت های مرتبط خود را ارسال نموده و متعاقبا درخواست های واصله بررسی و برگزیدگان انتخاب می شوند.

این جایزه در سه بخش فعالیتهای تحقیقاتی-مطالعاتی و فعالیتهای اجرایی و مشارکت مردمی اهداء می شود. در سال جاری نیز از اقدامات برجسته صورت گرفته توسط اشخاص حقیقی و حقوقی درزمینه های مذکور تقدیر به عمل خواهد آمد.

علی ارواحی ادامه داد: در حال حاضر تالاب‌های کشور از برخی مشکلات و تنش‌های محیطی رنج می‌برند که در برخی از موارد طرح حفاظت از تالاب های ایران با معرفی موفقیت آمیز و نهادینه سازی روش های مشارکتی و جامع نگر مبتنی بر رویکرد اکوسیستمی برای مدیریت و حفاظت از تالاب های ایران، با فراهم-کردن بستر مناسب به منظور مشارکت تمام ذینفعان در فرآیند تصمیم سازی، تصمیم گیری و بهره گیری از دانش بومی در کنار فن آوری های نوین در قالب برگزاری بیش از ۵۰ کارگاه مشورتی، اقدامات میدانی، بازدید ها و نشست های متعدد فنی و علمی، تدوین برنامه جامع مدیریت برای ۳۴ تالاب کشور را پشتیبانی کرده است.

علی ارواحی همچنین افزود: مسابقه عکاسی از تالاب برای تمامی گروه های سنی توسط طرح حفاظت از تالاب های ایران و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان برگزار شده و می کوشد از این طریق تصاویری بیانگر ارتباط زندگی و تالاب ها را خلق نموده و در نمایشگاهی در حاشیه مراسم روز جهانی تالاب ها ارائه دهد.

از عکاسان برگزیده که با ثبت تصاویر عکسبرداری شده از تالاب های محل زندگی خود و مرتبط با موضوع در مسابقه شرکت کرده اند تقدیر به عمل خواهد آمد.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات