فرمول جدید بهره‌برداری از روسازی آسفالتی

فرمول جدید بهره‌برداری از روسازی آسفالتی

www.BanaNews.irفرمول جدید بهره‌برداری از روسازی آسفالتی که اوایل امسال بعد از تصویب در وزارت‌ راه، به اجرا درآمد، تاکنون نتایج قابل قبولی به لحاظ صرفه‌جویی در سوخت مصرفی در کامیون‌های حمل بار و مصالح‌ساختمانی به همراه داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) میلاد کیهانی طراح این فرمول با بیان اینکه تغییرات اعمال شده در وزن مجاز انواع کامیون‌ها درآمد کامیون‌های حمل بار جاده‌ای را در مجموع ۱۳ درصد افزایش داده است، گفت: البته این افزایش درآمد در همه انواع کامیون‌ها یکسان نیست و بین۹ تا ۲۴ درصد در نوسان است. به نحوی که از محل درآمد ناشی از حمل بار بیشتر توسط انواع کامیون‌ها، افزایش هزینه ناشی از تغییر قیمت سوخت برای همه کامیون‌ها جبران شده است.

به گفته این پژوهشگر جوان، محاسبات فرمول طراحی شده نشان می‌دهد که بیشترین افزایش درآمد در کامیون‌های موجود، متعلق به کامیون ۳ محور ۱۰ چرخ و کمترین افزایش درآمد متعلق به کامیون ۵ محور ۱۲ چرخ است به طوری که افزایش وزن‌های اعمال شده این فرصت را فراهم کرده تا با تعداد سفر برابر در طول سال ۹۸ میلیون تن بار بیشتر جابه‌جا شود که مجموع سوخت صرفه جویی شده در این فرآیند ۸۹۶ میلیون لیتر در سال خواهد بود که با توجه به یارانه پرداختی از سوی دولت، ۴۵۰ میلیون دلار در سال به سود دولت خواهد بود. همچنین افزایش وزن باعث تغییر قیمت گازوئیل از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال در همه بارهای حمل شده بین شهری از محل افزایش درآمد ناشی از حمل بار بیشتر شده است.

کیهانی گفت: با اینکه وزن‌های محوری تعیین شده از سوی وزارت راه درست انتخاب شده‌اند، لیکن وزن ترکیبی در نظر گرفته شده برای تعدادی از کامیون‌ها باید اصلاح شود، به عنوان نمونه کامیون دومحور ۶ چرخ با وزن مجاز ۱۹ تن بیشترین خسارات وارده بر راه را دارد که با افزایش وزن مجاز آن به ۲۰ تن این آسیب‌رسانی به روسازی راه تشدید می‌شود و با توجه به اینکه این کامیون یکی از کامیون‌های ناسازگار با روسازی راه است، بهتر بود که وزن مجاز آن همچون همه جای دنیا به ۱۸ تن محدود می‌شد تا هم از توسعه آن جلوگیری شود و هم آسیب دیدگی ناشی از تردد این نوع کامیون به حداقل برسد.

فرمول طراحی شده که به صورت یک نرم افزار در آمده همه نتایج ناشی از افزایش وزن کامیون‌ها را محاسبه کرده و وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند با استناد به نتایج این محاسبات که مبانی علمی‌دارد تغییرات لازم در این حوزه را محاسبه کند. این در حالی است که به‌رغم ابلاغ بخشنامه افزایش وزن مجاز انواع کامیون‌ها از سوی وزارت راه در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ ، لیکن هنوز بسیاری از مامورین راهنمایی و رانندگی در این باره توجیه نیستند. براساس این گزارش، فرمول طراحی شده توسط این پژوهشگر ایرانی در جشنواره اختراعات ژنو در سال ۲۰۱۱ ضمن کسب مدال طلای این دوره از جشنواره، کاپ ویژه جشنواره را به خود اختصاص داد.

 

 

 

    نظرات