دکتر نوبخت: آزادراه تهران- شمال بهمن‌ماه افتتاح می‌شود

دکتر نوبخت: آزادراه تهران- شمال بهمن‌ماه افتتاح می‌شود

« محمد باقر نوبخت» روز سه شنبه در حاشیه بازید از آخرین مراحل ساخت و تکمیل قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران افزود: زمان تحقق وعده‌های دولت در ارتباط با طرح‌های عمرانی به ویژه آزادراه  تهران- شمال فرا رسیده و امروز این خبر را می‌دهم که در همین ماه آزادراه تهران- شمال افتتاح می‌شود .

وی تاکید کرد که با وجود تلاش دشمن برای فشار اقتصادی و توقف طرح‌های عمرانی هیچ طرح عمرانی در کشور متوقف نشده است و قطعه یک آزادراه سرانجام به بهره برداری می‌رسد .

به گفته نوبخت از سال ١٣٧٥ تا مدتی پیش، وضعیت پیشرفت آزادراه تنها ١٧ درصد بود و با تلاش دولت تدبیر و امید قطعه یک آزادراه اکنون با پیشرفت ٩٩ درصدی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است .

نوبخت در خصوص برنامه دولت برای ساخت قطعه دوم آزادراه گفت: تا اوایل سال  ١٤٠٠ قطعه دوم نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد .

وی گفت: همچنین برای ساخت قسمتی از قطعه چهارم که به قطعه سوم آزادراه متصل می شود، دستور تخصیص ۸۵ میلیارد تومان اعتبار صادر شد .

آزادراه تهران-شمال مسیری ۱۲۱ کیلومتری در چهار قطعه است که مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شده و حدود ۲۰ سال از اجرای عملیات ساخت آن می‌گذرد، قطعه اول از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۷۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد .

از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج- چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس- تنکابن متصل می‌شود .

همچنین معاون رئیس جمهور در حاشیه بازدید از آزاد راه  شهید همت در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت:  اکنون بخش اندکی از تجهیز تونل آزاد راه شهید همت  در دست انجام است  اما به طور تقریبی عملیات اجرایی کل مسیر انجام شده است .

وی اضافه کرد: انتظار می رود عملیات حفاری و تجهیز  هشت متر باقی مانده از تونل این آزادراه تا ٢ هفته آینده به اتمام برسد .
در این بازدید مقرر گردید باقی مانده اعتبار اعلام شده که حدود 150 میلیارد ریال می باشد در اسرع وقت نسبت به اختصاص اقدام شود وپیمانکار متعهد شد 8 متر تونل باقی مانده ظرف 16 و روکش آسفالت ظرف 20 روز به اتمام برسد و نصب سیستم روشنایی تا 15 اسفند انجام شود تا رئیس سازمان برنامه و بودجه در تاریخ 15 اسفند از این مسیر بازدید مجدد داشته باشد.

آزاد راه شهید همت به طول حدود ۴۰ کیلومتر ، تهران را به کرج متصل می کند که اکنون بخش عمده آن زیر بار ترافیک است .

این آزادراه در شرق کرج به جاده کرج - چالوس و  ۲ آزاد راه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در شمال کرج  و آزاد راه جنوبی البرز متصل می شود .

آزاد راه شهید سردار حاج قاسم سیلمانی به طول ۱۹ کیلومتر اکنون حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با گذر ار شمال کرج  به آزاد راه کرج - قزوین در غرب کلانشهر کرج متصل می شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات