به فکر آلودگی هوا در سال آینده باشیم/ خودروهای داخلی ۲ سال پس از تولید ۴ برابر زمان تولید آلایندگی ایجاد می‌کنند

به فکر آلودگی هوا در سال آینده باشیم/ خودروهای داخلی ۲ سال پس از تولید ۴ برابر زمان تولید آلایندگی ایجاد می‌کنند

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ مسعود تجریشی  در چهل و دومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: وقتی از مردم تهران پرسیدند اولین خواسته شما چیست، همه گفتند به هوای تمیز این خواسته به حقی است و دولت‌ها و حکومت‌ها باید برای سلامت مردم هزینه کنند .

وی تاکید کرد: در این میان هر سازمانی وظیفه‌ای دارد اینکه برخی می‌گویند به ما گفته شده که از سوخت گاز استفاده نکنید حرف درستی نیست و نباید به راحتی آن را بپذیرند .

وی اظهار داشت: همه می‌گوییم تحریم، در حالی که تحریم کلمه جدیدی نیست و تاکنون نیز با وجود تحریم توانستیم دستاوردهای خوبی به دست آوریم .

تجریشی گفت: نیروگاه‌ها می‌گویند به آنها گفته شده که مازوت مصرف کنند اما من می‌گویم که شما قبول کرده‌اید مازوت مصرف کنید در حالی که باید با توجه به شرایط هوا تمهیداتی در این راستا اندیشیده شود .

وی ادامه داد: البته می‌دانیم که شدت مصرف انرژی در کشور بالاست، بررسی‌ها نشان داده اگر ۶ درصد مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم هیچ مشکلی از لحاظ تامین سوخت نخواهیم داشت و می‌توانیم به راحتی تمام بحران‌ها را پشت سر بگذاریم که این مسئله نیاز به اطلاع‌رسانی دارد بنابراین اگر چالش‌های پیش رو را با مردم در میان بگذاریم نه تنها موجب تضعیف حکومت نمی‌شود بلکه پایه‌های آن را محکم‌تر می‌کند چون این مردم همیشه در کنار دولت و حکومت بوده‌اند .

تجریشی تاکید کرد: قانون هوای پاک، وظایف دستگاه‌ها را به صراحت مشخص کرده است بنابراین ما فراتر از قانون نمی‌توانیم کار کنیم و باید راهکارها براساس قانون پیش رود .

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این جلسه گفت: نیروگاه منتظر قائم سال گذشته در زمستان یعنی در بدترین فصل سال حدود ۱۷۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف کرد در حالی که ضریب تهویه هوا در آن منطقه بسیار پایین است و نتیجه آن آلودگی هوا می‌شود .

«حسین‌رضا شهیدزاده» افزود: در برخی روزها ۱۰ درصد ذرات معلق تهران فقط از نیروگاه منتظر قائم بوده است.

خودروهای داخلی ۲ سال پس از تولید ۴ برابر زمان تولید آلایندگی ایجاد می‌کنند

سید محمد مهدی میرزایی قمی دراین جلسه گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند موضوع خودروهای اسقاطی که بر این اساس ۳۰ درصد خودروها در تهران و ۳۵ درصد خودروهای کشور فرسوده است .

وی با بیان این‌که ۴۵ درصد از آلودگی هوای تهران سهم خودروهای فرسوده است، گفت: در ارتباط با این موضوع مکاتباتی از سوی سازمان محیط زیست با دستگاه‌های مختلف انجام‌شده تا فرآیند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سازمانی را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دهند .

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌ها نیز عنوان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده تا پایان سال ۱۳۹۹ ، ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده می‌بایست صادر شود که ۴۰ هزار از این گواهی‌ها می‌بایست تا پیش از ۲۷ بهمن امسال صادر شود .

میرزایی قمی در ارتباط با آلایندگی منابع ثابت، افزود: ۳۰ درصد آلودگی هوا ناشی از این منابع ثابت و نیروگاه‌ها است که ما بر این اساس تلاش کردیم تا موضوع تولید و ذخیره‌سازی مازوت را با وزارت نفت مطرح و این مشکل را رفع کنیم که تاکنون به نتیجه ‌ای نرسیده‌ایم .

وی در ارتباط با طرح ارتقا استاندارد خودروهای سبک از یورو ۴ به ۵ نیز گفت: ما در این خصوص پیگیر پیش فروش اخیر خودرو‌ها برای تحویل آذرماه ۹۹ هستیم زیرا تعدادی از این خودروهای پیش فروش شده همچنان مجوز یورو ۵ خود را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است. بر اساس قانون هوای پاک خودروهای تولیدی در سال ۹۹ می بایست استاندارد یورو ۵ داشته باشند .

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به این مطلب که تا پیش از این خودروهای زیر چهار سال از معاینه فنی معاف بودند، اظهار کرد: امسال مقرر شد اگر خودرویی قصد دارد وارد محدوده LEZ شود باید معاینه فنی برتر دریافت کند .

میرزایی قمی اذعان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی ستاد معاینه فنی ۶۰ درصد خودروهای  تولید داخل با عمر کمتر از ۴ سال نتوانستند استانداردهای لازم را برای دریافت معاینه فنی برتر دریافت کنند .

وی در پایان گفت: مطالعات دانشگاهی نشان می دهد خودروهای داخل پس از ۲ سال زمان تولیدشان چهار برابر زمان تولید آلایندگی تولید کرده و دوام کیفیت آلایندگی را ندارند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات