پرواز «هما» در آسمان فرابورس

پرواز «هما» در آسمان فرابورس

سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۵۵ درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را برای فروش آگهی کرد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در آگهی منتشر شده توسط خصوصی‌سازی ۱۹۵ میلیون و ۳۵۹هزار و ۲۵۱ سهم هما که معادل ۵۰ درصد به اضافه یک سهم این شرکت دولتی است، روانه میز فروش شده است و مابقی آن نیز تا سطح ۵۵ درصد سهام در قالب سهام ترجیحی واگذار می‌شود.

عرضه غول هواپیمایی ایران از روز ۲۹ شهریورماه سال جاری پس از دریافت مدارک متقاضیان در فرابورس ایران قابل انجام است و خریداران احتمالی پس از انتشار آگهی تا ۳۰ روز مهلت دارند تا با توجه به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریالی (معادل هر سهم ۸۱هزار و ۹۰۰ریال) نسبت به ارسال درخواست خرید سهام اقدام کنند.

عرضه این شرکت بزرگ ۳هزار و ۹۰۷میلیارد ریالی از طریق بازار فرابورس انجام می‌پذیرد و ۲۰ درصد از ارزش معامله ۱۷ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریالی باید ظرف ۲۰ روز کاری پرداخت شود و ۸۰ درصد مابقی هم ظرف ۸ سال به دولت در قالب اقساط ۶ ماهه بعد با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت خواهد شد.

دولت سهامدار ۷۰درصدی هما است و سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت هم در آن ۳۰ درصد سهام دارد. اما با واگذاری ۵۵ درصد سهام آگهی شده، تکلیف ۱۵ درصد سهم باقی‌مانده در مالکیت دولت مشخص نیست. مبلغ سپرده شرکت در مزایده هما نیز ۵۲۷ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال اعلام شده است.

از سوی دیگر، استعلام خریدار از شورای رقابت یکی از شرایط مزایده هما اعلام شده، در حالی که در اطلاعیه عرضه‌ها آمده است که هرگونه کسری ذخیره سرفصل دارایی‌ها و کسری بدهی‌ها از جمله کسری ذخایر مالیات قطعی شده یا قطعی نشده، بیمه تامین اجتماعی، بازخرید خدمت و سنوات پرسنل، بهره و جرایم متعلقه در قبال اخذ تسهیلات بانکی و مالی و... در گزارش حسابرس و بازرس قانونی و صورت‌های مالی شرکت بر عهده خریدار خواهد بود و هیچگونه ادعایی در خصوص کسری و اضافی ارقام نخواهد داشت و سازمان خصوصی‌سازی نیز هیچگونه تعهدی در قبال مبالغ فوق نخواهد داشت.

افزون بر این، یکی از بندهای بااهمیت اطلاعیه عرضه هما این است که با توجه به بندهای گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت و همچنین براساس تبصره (۲) ماده (۳۴) آیین‌نامه استخدامی شرکت هواپیمایی هما، شرکت سالانه مبلغ ۴۲۴ میلیارد ریال بابت کسری حق بیمه بازنشستگی و وجوه پرداختی به بازنشستگان (ذخیره در حساب‌ها) پرداخت می‌کند، لذا معادل مبلغ ۵هزار میلیارد ریال بابت ارزش فعلی تعهدات شرکت جهت تامین کسری وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان تعیین و در ارزشگذاری سهام شرکت منظور شده و جزء تعهدات شرکت خواهد بود.

همچنین اساسنامه شرکت براساس فرمت نمونه سازمان بورس اوراق بهادار مورد تایید سازمان مذکور و مورد تصویب هیات واگذاری قرار گرفته است، لیکن به علت ایرادات اداره کل ثبت شرکت‌ها موضوع ایجاد شرکت‌های سهامی عام، تاکنون در اداره کل مزبور به ثبت نرسیده است. از طرفی دیگر، خریدار مکلف است قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تغییر نام و علامت تجاری (LOGO) شرکت، موافقت‌ سازمان هواپیمایی کشوری یا مراجع ذی‌صلاح را اخذ نماید.

همچنین متقاضیانی می‌توانند در خرید سهام شرکت هواپیمایی هما مشارکت کنند (از طریق فرابورس نسبت به خرید سهام اقدام نمایند) که قبلا تاییدیه این سازمان را دریافت کرده باشند. در همین حال، خصوصی‌سازی به وکالت از سرمایه‌گذاری اقتصادنوین ۱۷/۱۸درصد از سهام فولاد میبد را روانه میز فروش کرد.

حراج این شرکت غیربورسی هم به احتمال زیاد به دلیل ناتوانی خریدار (سرمایه‌گذاری اقتصادنوین) در پرداخت بدهی‌های ناشی از خرید سهام فولاد میبد است.

تعداد سهام قابل واگذاری فولاد میبد ۵ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۵۱۹ سهم و قیمت پایه واگذاری هر برگه سهم نیز ۳هزار و ۲۱۳ ریال اعلام شده است تا به این ترتیب معامله ۱۸ میلیارد ریالی این شرکت فولادی روز ۶ شهریورماه سال جاری در خصوصی‌سازی رقم بخورد.

شرایط فروش بلوک فولاد میبد نقد و تنها ۱۰ روز زمان برای پرداخت ارزش ۱۸ میلیارد ریالی معامله در نظر گرفته شده است.

سرمایه فولاد میبد ۶۱ میلیارد ریال اعلام شده و سرمایه‌گذاری اقتصادنوین ۴۵/۴۸ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و شرکت متالوژی و شیمی تکنولوژی هم سهامدار ۲۳/۲۴ درصدی فولاد میبد است.

 

 

    نظرات