متن سخنرانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در جلسه شورای اداری...

متن سخنرانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار گردید.

حضرت آیت ا... رییسی

ریاست محترم قوه قضائیه

به یزد خوش آمدید. ظریفی در گذشته ای نه چندان دور، اینجا را دیار قنات و قنوت و قناعت خواند. قنات و قنوت و قناعت یعنی همان خدا باوری، خودباروی، اقتصاد مقاومتی و سازگاری با کم آبی در این کویری ترین نقطه کشور عزیزمان.

اگرچه هجوم به سمت مدرنیته، توسعه بعضا ناموزون و ناپایدار، حفر بی رویه چاه های عمیق و یورش تکنولوژیِ استحصال آب به هر قیمت، طی شصت سال اخیر، چهره مشعشع این فرهنگ را خراش های دردناک و عمیقی انداخته است ولیکن همچنان معتقدیم با تقویت و احیاء این فرهنگ می توان شهری، استانی و حتی کشوری را ساخت.

جناب آقای رییسی

این پهنه از کشور نعمت های بسیاری دارد. بخشی را همچون؛ آفتابِ تابان، خاکِ حاصلخیز، معادن غنی و فراوان و غیره، خداوند متعال بی واسطه، به این سرزمین هدیه داده است و بخشی دیگر را در قالب توکل و تدبیر و اراده در وجود هر یزدی به ودیعه گذارده است که حاصل آن؛ فرهنگی اصیل، صدها اثر فاخر باستانی، هزاران رشته قنات سربرآورده از بیابان و دشت و سایر سازه های آبی تاریخی می باشد. اگرچه استان یزد در سال های اخیر به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های شگرفی داشته است، اگرچه کشاورز یزدی همه همت خویش را مصروف این داشته که بکارگیری ابزارهای کم آبیاری و سامانه های گلخانه ای با کمترین آب، بیشترین تولید را به کشور هدیه نماید، اگرچه تنها 5 درصد آب مصرفی در استان یزد در بخش صنعت و معدن مصرف می شود و اگرچه مصرف آب خانگی هر شهروند یزدی 149 لیتر در شبانه روز است که با توجه به شرایط کویری این استان و در مقایسه با متوسط مصرف خانگی کشور، استان یزد یکی از استان های نمونه از منظر مصرف آب شهری می باشد ولیکن هنوز هم یک نگرانی بزرگ برای هر شهروند یزدی، اززمانی که خود را می شناسد وجود دارد : آب

البته و صد البته که هنوز هم در همه بخش ها جای کار بسیاری وجود دارد و راهی بس دراز تا رسیدن به فرهنگ قناعت پیشگی و سازگار با کم آبی گذشتگانمان در پیش است ولیکن نگرانی از آینده بی آب، نگرانی کمی نیست.

بی حکمت نبود که مقام معظم رهبری در سفر پر برکت خویش به استان یزد فرمودند: می دانم! مسئله مهم استان یزد، مسئله آب است.

میهمان شریف مردم یزد

سهم هر یزدی از آب های تجدید پذیر کشور در حدود 600  متر مکعب در سال می باشد که از نظر شاخص های جهانی، این استان در دوره تنش آبی می باشد و در مقایسه با سایر نقاط کشور سهم آب هر یزدی بسیار اندکست که این جای نگرانی دارد. ماجرا از آنجا نگران کننده تر می شود که بیش از 90 درصد از این سهم را آب های شور، لب شور و با کیفیتی قلیل تشکیل داده اند یعنی آبی که برای شرب مناسب نیست. این بدان معناست که استان یزد در مورد کمیت و کیفیت آب شرب، وابسته به منابع خارج از استان می باشد و به همین دلیل است که 50 درصد آب مورد نیاز بخش شرب استان از طریق خطوط انتقال و از منشاء سرشاخه های کارون تامین می شود. تعرضات گاه و بیگاه بر روی خط انتقال آب به استان یزد (26 بار تعرض سال گذشته طی 9 ماه) را هم به درد نگرانی تامین آب شرب در این کویری ترین نقطه کشور اضافه نمایید. آن وقت در می یابیم که بر دل مردمان نجیب یزد چه می گذرد.

در اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به درستی آمده است که معادن کشور جزء انفال و ثروت عمومی می باشند یعنی هر معدن در هر کجای این سرزمین که باشد ثروت و ارزش آن متعلق به همه مردمان شریف کشور عزیز ایران می باشد، اما دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها و آب های عمومی هم در این اصل به عنوان انفال معرفی شده اند. یزدِ با رتبه اول در تنوع مواد معدنی و رتبه دوم در حجم ذخیره مواد معدنی، اما درمانده در تامین آب شرب خویش یعنی دارالعباده دیروز که از نسل گذشته به امانت گرفته ایم را به شکل نخاله گاه معدنی برای نسل فردا جای بگذاریم.

ریاست محترم قوه قضاییه

مردم یزد از جنابعالی دارند دستور فرمایید همه راهبردهای پیشگیری از جرم و برخورد با متخلفین در عرصه تامین آب این استان بکار گرفته شود تا درد تعرضات به آب شرب استان یزد به تازیانه هزار زخم بدل نشود.

این حقیر به عنوان عضو کوچکی از خدمتگزاران مردم شریف یزد از جنابعالی عاجزانه تقاضا دارم که در چارچوب قوانین کشور با متعرضین به خط انتقال آب استان، که گاه و بیگاه به اسم کشاورز شریف و درد کشیده شرق اصفهان و با استفاده از فضای ملتهبی که دشمنان قسم خورده این کشور ایجاد می کنند به اموال عمومی کشور خسارت وارد می نمایند، برخورد شود و اجازه داده نشود که این اقدامات دشمن شادکن دیگر هیچگاه تکرار شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات