در کلیه برنامه های توسعه ای و بخصوص احداث گلخانه های جدید،...

در کلیه برنامه های توسعه ای و بخصوص احداث گلخانه های جدید،...

استاندار یزد با تاکید بر این که به شدت با تخصیص اراضی دولتی برای احداث گلخانه مخالف هستم، گفت: اگر نیازی به ایجاد گلخانه در اراضی ملی باشد صرفا با تامین آب از سوی متقاضی و در قالب شهرک های گلخانه ای امکان پذیر می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، استاندار یزد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و دیگر اعضا برگزار گردید، با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از منابع آب اظهار کرد: اگر رویکرد ما توسعه گلخانه ها باشد باید تدابیری برای حفاظت از منابع محدود آبی استان در نظر بگیریم .

وی با بیان این که استان یزد از منابع و ظرفیت های خوبی برخوردار است و با اجرای اقدامات حفاظتی در بخش آب، سرمایه گذاری ها محدود نمی شود، گفت: برای برخورداری از این منابع باید به صورت کارشناسی مباحث مورد بررسی قرار گیرد .

استاندار یزد افزود: برای افرادی که می خواهند در اراضی خود، گلخانه استاندارد و سازگار با معیارهای حفاظت منابع آب احداث نمایند باید تسهیلات لازم داده شود.

وی ادامه داد: ولیکن به شدت با تخصیص اراضی ملی برای احداث گلخانه مخالف هستم و تاکید می کنم که اگر نیازی به ایجاد گلخانه در اراضی ملی باشد در صورتی که تامین آب از سوی خود متقاضی انجام شود، تنها در قالب شهرک های گلخانه ای این کار صورت گیرد. بنابراین لازم است تصمیمی به صورت جامع گرفته شود و تعیین مکان احداث این نوع پروژه ها بر عهده کارگروه زیربنایی می باشد سپس در شورای برنامه ریزی استان با بررسی زوایای مختلف تصویب نهایی می شود .

در این نشست «محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد نیز با اشاره به تاریخچه اجرای طرح تحویل حجمی آب در استان، گفت: اجرای این طرح در استان با الزام نصب کنتورهای هوشمند و تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و در نهایت خاموشی مدت دار چاه ها آغاز شد تا با فراگیر شدن نصب کنتورهای هوشمند، طرح تحویل حجمی آب در استان اجرا شود .

وی با بیان این که اجرای طرح تحویل حجمی آب در همه دشت های استان در سال 99 مهمترین دستورکار شرکت آب منطقه ای است، اظهار کرد: با تحقق این هدف دیگر خاموشی زمستانه چاه ها نخواهیم داشت ولیکن این امر مشروط به نصب کامل کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاروزی استان است .

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری علی رغم همه محدودیت هایی که وجود داشت، موفق شدیم چاه های کشاورزی 8 دشت استان را به طور صددرصد به کنتور مجهز کنیم که امیدواریم با کمک شورای حفاظت شهرستان ها دیگر دشت ها نیز مجهز به کنتور شوند .

وی در ادامه به توسعه گلخانه ها در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که صدور مجوز احداث گلخانه در استان باید با استعلام از شرکت آب منطقه ای صورت گیرد اما این موضوع با تاخیر انجام می شود و بعضی از ارگان های مربوطه همچنان از انجام استعلام خودداری می کنند که این می تواند زمینه ساز آسیب های جدی به منابع محدود آب استان باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ضمن قدردانی از بانک هایی که قبل از ارائه تسهیلات به طرح های گلخانه ای، از شرکت آب منطقه ای استعلام می گیرند اعلام نمود ار ابتدای سال تا کنون  به 153 مورد از استعلامات دریافتی از سوی بانک ها با دوره زمانی متوسط 7 روزه پاسخ مثبت داده شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای تنها با 14 مورد مجوز احداث گلخانه در استان مخالف کرده که دلیل آن عدم رعایت محدوده زون آب شرب بوده است .

جوادیان زاده در پایان گفت: با توجه به حساسیت منابع آب در استان، اطلاعات زون های آب شرب به تمام ارگان های ذیربط ارسال گردیده تا دیگر سازمان ها هم مشارکت جدی در حفاظت از این مناطق داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات