از بررسی روند اصلاحات بودجه 98 تا برپایی نمایشگاه  ...

از بررسی روند اصلاحات بودجه 98 تا برپایی نمایشگاه ...

از بررسی روند اصلاحات بودجه 98 تا برپایی نمایشگاه شهر هوشمند

شنبه، انبوه کمیسیون‌ها
اول هفته، کمیسیون‌های متعددی در ساختمان شورا جلسات هفتگی خود را با انواع موضوعات ریزودرشت برپاکردند.
کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه صد و سی و یکمین نشست خود را به طرح «لزوم آموزش حقوق و تکالیف شهروندی از طریق تربیت مربیان مرتبط با آن و تعامل مستقیم با آموزش‌وپرورش»، بررسی «گزارش اقدامات انجام‌گرفته در خصوص مصوبه حمایت از مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی» و درنهایت لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ پروژه‌های عمرانی شهرداری اختصاص داد.
در نشست کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شد و در جلسه کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست لایحه اصلاح بودجه سال ۹۸ و «بررسی لیست مدارس پیشنهادی جهت اجرای جداسازی و بازچرخانی آب خاکستری» به بحث گذاشته شد.
کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی دو جلسه توأمان ۱۸۰ و ۱۸۱ خود را به بررسی «لایحه اساسنامه شرکت توسعه گردشگری شهر مشهد مقدس»، «اصلاح آیین‌نامه خدمات پزشکی شهرداری»، طرح «حمایت از هم‌وطنان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان» و «لایحه تعرفه بهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در خارج از محدوده شهر» و درنهایت «لایحه تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی پارکینگ‌های مکانیزه» اختصاص داد.
در کنار انبوه جلسات گروهی، بیست و پنجمین نشست هیئت‌امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد هم برگزار شد.
یکشنبه؛ بازدید سنگین کمیته‌های نظارتی از مناطق
کمیته‌‎های نظارتی شماره دو، سه و یک در مناطق ۲، ۵ و ۹ شهرداری تشکیل جلسه دادند. در منطقه ۵، اعضای کمیته به بازدید از پروژه‌های عمرانی سطح منطقه نیز رفتند. در جریان این بازدید، اعضای کمیته برمی‌گیری تأمین سرانه‌های بهداشتی، خدماتی و تأمین اعتبارات خدمات زیرساختی بهداشت در منطقه 5 تأکید کردند.
حمیدرضا موحدی‌زاده، عضو کمیته نظارتی شماره یک خبر بهره‌برداری از باغ ویژه بانوان بوستان وکیل‌آباد در بهار ۹۹ با مساحت ۶ هکتار را اعلام کرد و رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک هم فرهنگ‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها را شرط دعوت مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی دانست و بهره‌برداری از 5.5 کیلومتر خط مترو از ابتدای فعالیت شورای پنجم را یادآور شد.
سید مسعود ریاضی، نایب‌رئیس کمیته نظارتی شماره 2 از آن گفت که انجام کار تقسیمات منطقه 2 شهری مشهد تا شهریورماه سال آینده به پایان می‌رسد و محمدحسین ودیعی، رئیس این کمیته هم مزایای تقسیم‌‎بندی مناطق را بیشتر از هزینه اجرای آن اعلام کرد.
در ویژه‌ترین جلسات این هفته، ظهر یکشنبه نشست هیئت‌رئیسه مجمع مشورتی ادوار شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد. در این نشست غلامرضا زعیمی، عضو شورای سوم شهر مشهد ضمن درخواست تثبیت این مجمع گفت: شکل‌گیری مجمع مشورتی ادوار شورای شهر مشهد، علیرغم همه مشغله‌ها، اقدام بسیار ارزنده‌ای از سوی شورای پنجم بوده و به‌منظور تداوم بهره‌گیری از ثمرات آن باید به‌عنوان یک NGO ثبت شود.
دوشنبه؛ نوای نوع‌دوستی از صحن علنی خطاب به سیستان‌وبلوچستان
مهم‌ترین خروجی هشتاد و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد تصویب لایحه مساعدت مالی به هم‌وطنان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بود که با قید دو فوریت انجام شد. بر این اساس شهرداری مشهد مکلف شد در راستای حمایت از سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان و خدمت‌رسانی و کمک به آسیب‌دیدگان، کمک‌های مالی به این استان را در قالب ارائه خدمات و کالا، به نسبت مساوی، جمعاً به مبلغ بیست میلیارد ریال، از محل صرفه‌جویی اعتبارات هزینه‌ای و تأمین اعتبارات استانی ارائه کند.
اعطای تخفیف مؤدیان عوارض شهری هم به مناسبت دهه فجر دیگر مصوبه مهم امروز شورا بود. در این مصوبه آمده است «در راستای تشویق مؤدیان و تسریع و تسهیل در دریافت به‌موقع مطالبات شهرداری، هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر به پرداخت نقدی مؤدیان بابت بدهی جاری و معوق ساختمانی خود و نیز عوارض کسب و پیشه، بهای خدمات پسماند، بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مندرج در قبض نوسازی و عمران شهری؛ از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه لغایت ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۸، 20 درصد تخفیف، از تاریخ ۱۶ اسفندماه تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۸، 18 درصد و از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ به بعد 16 درصد تخفیف اعطا خواهد شد».
اصلاح آیین‌نامه ارائه خدمات پزشکی هم تصویب شد تا اعضای جدید هیئت‌امنا تعیین شوند.
در آغاز این جلسه، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر تهیه بودجه 99 مطابق با برنامه عملیاتی از بدهی 13 هزار و 300 میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد خبر داد و گفت: مهم‌ترین موضوع، تطابق بودجه با برنامه عملیاتی 1400-97 و دیگری توجه به سیاست توسعه متوزان و عدالت‌محور به‌منظور کاهش فضای دوقطبی متن و حاشیه شهر است.
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد هم در حاشیه این جلسه گفت: کارهای مرتبط با تدوین بودجه 99 انجام‌شده است و ظرف ده روز آینده با در نظر گرفته شدن موارد موردنظر شورا بودجه سال۹۹ شهرداری مشهد به شورا ارائه خواهد شد.
کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها نیز به عادت دوشنبه‌ها، پس از جلسه صحن علنی تشکیل جلسه داد و در این نشست لایحه تعیین تکلیف قرارداد پروژه مشارکتی تجاری-پارکینگ طبقاتی هفده شهریور(آسمان یک) و آلبوم اصلاح بودجه سال ۹۸ و تباصر بودجه سال ۱۳۹۸ حوزه اقتصادی شهرداری موردبررسی قرار گرفت.
سه‌شنبه؛ روز کارگروه‌ها، روز نمایشگاه
در ادامه جلسات کمیسیون‌ها، صبح امروز نشست کمیسیون شهرسازی و معماری با دستور کار بررسی لایحه اصلاح بودجه سال ۹۸ حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و بررسی طرح چگونگی پاسخگویی به اراضی و املاک مشاعی برگزار شد.
اما این روز میانی هفته فرصت مغتنمی بود برای برگزاری جلسات کارگروهی و پژوهشی!
کارگروه مشترک تخصصی- پژوهشی توانمندسازی، ساماندهی و بازآفرینی شهری جهت بررسی بسته تشویقی بازآفرینی محلات هدف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی با موضوع بررسی مطالعه و طراحی امتداد محور شرقی مصلی و پروژه تقاطع غیرهمسطح مصلی، کارگروه حمل‌ونقل عمومی و پاک برای بررسی مطالعات تفصیلی طرح یکپارچه حمل‌ونقل همگانی و طرح ارتقای دسترسی بهشت رضا(ع) از آزادراه شهید شوشتری و درنهایت کارگروه تخصصی-پژوهشی گردشگری با موضوع تعیین نیازها و اولویت‌های پژوهشی کارگروه برای ارائه به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برگزار شدند.
همچنین جمعی از اعضای شورا به همراه شهردار مشهد نشست مشترکی با رئیس و هیئت‌رئیسه اتاق اصناف برگزار کردند.
خبری هم به نقل از رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مبنی بر «حساسیت و دقت در نگهداری و حفظ فضای سبز مشهد» منتشر شد.
اما اتفاق خاص سه‌شنبه، افتتاح نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند در مشهد بود که با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، شهردار مشهد و مدیران سازمان‌های دولتی و شهری و شرکت‌ها و گروه‌های استارت‌آپی آغاز به‌کار کرد.
در حاشیه این مراسم، اعضای حاضر در نمایشگاه از زاویه نگاه خود مطالبی در خصوص شهر هوشمند ارائه کردند.
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دراین‌باره گفت: «شهر هوشمند» یک پروسه است و نه یک پروژه. شهر هوشمند را یک پروسه و فرآیند با گام‌های بسیار می‌دانیم که موجب ارتقاء کیفیت زندگی در شهر می‌شود و به همین خاطر شورای پنجم عزم جدی در جهت پیشبرد آن داشته و امیدواریم با گسترش و بسط زیرساخت‌ها، روزبه‌روز با اقبال عمومی بیشتر همراه شود.
حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: شهروند هوشمند لازمه تحقق شهر هوشمند است.: لازمه تحقق شهر هوشمند، برخورداری از شهروندان هوشمند است و هرچقدر شهروندان ما به مزیت‌های استفاده از خدمات الکترونیکی پی ببرند، تمایل بیشتری به استفاده از این خدمات پیدا خواهند کرد و این امر به‌مرور، تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود.
سیدمسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر در نمایشگاه بیان کرد: فناوری و تکنولوژی، مدیریت و نظارت شهری را تسهیل می‌کند. امروزه دنیا در حال حرکت به سمت مدیریت هوشمند شهر و استفاده از ابزارهای نوین در این جهت است؛ ما هم جوانان خلاق، تحصیل‌کرده و توانمندی داریم که دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته‌اند.
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک نیز در حاشیه این نمایشگاه خبری خوشی داد و افزود: دوچرخه‌های اشتراکی نسل جدید به ساده‌‎ترین شکل ممکن در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. ۲ هزار دستگاه دوچرخه اشتراکی نسل جدید تا پایان سال در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت؛ استفاده از این دوچرخه‎ها با استفاده از اپلیکیشن موبایلی میسر خواهد بود که عضویت در آن‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.
#عصرانه_با_هنر
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این هفته نیز در برنامه مستمر فرهنگی هنری خود به دیدار هنرمند پیشکسوت نقاشی ایرج خواجوی و بازدید از نمایشگاه عکاسی دانشجویان موسسه آموزش عالی فردوس مشهد با موضوع «صنعت و تبلیغات» و نمایشگاه «گامی نو در هنرهای تجسمی» آثار بانوان هنرمند مشهدی رفت.
چهارشنبه؛ برنامه‌های خارج از شورا
حجم اصلی برنامه‌های شورا و اعضا را جلسات کارگروهی و برنامه‌های خارج از تالار شهر تشکیل می‌داد.
بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از اجرای طرح «نیمروز نشاط و همدلی» ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار شهر در فرهنگسرای کودک و آینده یکی از این برنامه‌ها بود. دیگر موضوع خاص دیگر نشست مشترک شهردار و اعضای شورای شهر بروجرد با رئیس شورا و رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بود.
فریبرز محسنی، رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد در این جلسه گفت: مشهد یکی از بهترین‌ گزینه‌‎ها برای الگوگیری شهرهای مختلف محسوب می‌شود چراکه در حوزه‌هایی چون زیبایی شهری، ساختار مدیریت شهری و ...، در مقام قیاس با سایر کلان‌شهرهای کشور ازجمله تهران، به‌مراتب قوی‌تر است وزندگی در جای‌جای آن جریان دارد.
نشست کمیته راهبردی نهمین اجلاس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد، کارگروه قراردادهای کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها و نشست کارگروه تخصصی - پژوهشی سیما و منظرشهری از برنامه‌های زیرشاخه‌ای کمیسیون‌های شورا در روز چهارشنبه بودند.
کمیسیون برنامه‌وبودجه در نشست فوق‌العاده خود نیز به بررسی موضوع قرارداد خرید مصالح ساختمانی و تأسیساتی برای پروژه احداث سالن ورزشی شهدای تاکسیران پرداخت و در نشست کمیسیون تلفیق هم سیاست‌های شورای اسلامی شهر در خصوص بودجه سال ۹۹ شهرداری و همچنین منابع اصلاح بودجه سال ۹۸ شهرداری بررسی شد.
اخبار چهارشنبه
رمضانعلی فیضی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز از برگزاری ویژه‌برنامه‌های نوروز در بوستان خورشید خبر داد و گفت: در ایام نوروز 99، برنامه‌های مختلفی در قالب خانه بهار برای بوستان خورشید درنظر گرفته‌شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به برپایی رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی و ورزشی اشاره کرد.
پنجشنبه؛ روز برنامه‌های اجتماعی
بازدید مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد از ارسال کمک‌های مردمی به سیستان و بلوچستان و حضور رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در همایش طرح «ترویج مفاهیم اجتماعی از منظر دین و قرآن» ازجمله برنامه‌های اجتماعی اعضا بود.
نشست مشترک جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر‌ مشهد با اعضای شورای شهر و شهردار بروجرد برگزار شد و کارگروه برنامه شورای شهر مشهد هم برای بررسی دلایل انحراف عملکرد خدمت‌های برنامه عملیاتی در سال ۱۳۹۷ معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تشکیل جلسه داد.
شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد نیز ضمن بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند در این روز اظهار کرد: مشهد در بسیاری از مؤلفه‌های شهر هوشمند از سایر کلان‌شهرها پیشرو است. شورای شهر مشهد مستقلاً برای مقوله شهر هوشمند سند چشم‌اندازی پیش‌بینی نکرده است اما در سازمان فاوا که دو عضو شورای شهر به‌صورت ناظر در آن فعالیت دارند و همچنین حوزه معاونت برنامه‌ریزی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.
کلان‌شهر مشهد در بسیاری از مؤلفه‌های شهر هوشمند از سایر کلان‌شهرها پیشرو بوده است. چنان‌که به‌صراحت می‌توان عنوان کرد که اگر این کلان‌شهر مقام نخست را در حوزه شهر هوشمند از آن خود نکند، قطعاً رتبه دوم را از آن خود خواهد کرد.
محمدحسین ودیعی، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: امکان استفاده فعالان حوزه هوشمندسازی از کارخانه نوآوری فراهم می‌شود.: کارخانه نوآوری در حال احداث است که مرکزی برای شرکت‌ها، مؤسسات و اشخاصی به شمار می‌رود که در حوزه شهر هوشمند فعالیت می‌کنند و می‌توانند از زیرساخت‌ها و اطلاعات قرار داده‌شده در این مرکز استفاده کنند.
در نهمین نمایشگاه شهر هوشمند بیش از 140 شرکت نرم‌افزاری و فعال در حوزه آی‌تی و شهر هوشمند شرکت کردند که نشان‌دهنده عظمت نمایشگاه است و با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شاهد استقبال چشمگیر از نهمین نمایشگاه شهر هوشمند هستیم که بیانگر اهمیت جایگاه نمایشگاه شهر هوشمند است. در حقیقت فعالان این حوزه اهتمام کردند و با همه سختی‌ها و مشکلات در این نمایشگاه حضور پیدا کردند
شهر هوشمند و دولت الکترونیک از ضروریات جوامع امروزی است و یکی از شعارهای ما در دوره پنجم شورای شهر مشهد، شهر هوشمند بوده است. بسیاری از مشکلاتی که شهروندان در شهر با آن روبرو هستند با هوشمندسازی و خدمات الکترونیک رفع می‌شود.
همچنین نشستی به‌منظور بررسی مشکلات افراد دارای معلولیت و تأثیر مصوبات شورا در رفع آنان برگزار شد.
شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، رضا دانایی، معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، مسعود فیروزی، معاون توان‌بخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی و سمن‌های مرتبط در این جلسه حاضر بودند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات