حفظ حریم و بستر رودخانه ها به منظور عبور سیلاب بسیار حائز اهمیت...

شانزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب بشرویه با حضور فرماندار این شهرستان، مدیر امور منابع آب شهرستان های فردوس و بشرویه و سایر اعضا در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، در این جلسه،"علی شفیعی" فرماندار بشرویه اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون حدود 70 میلی متر بارندگی در سطح شهرستان داشته ایم که این آمار نسبت به سال های گذشته 3.2 برابر بوده است.

وی افزود: در بارنگی های امسال به دلیل حجم زیاد سیلاب خساراتی به زیرساخت ها و اراضی کشاورزی وارد آمد که می بایست در صدد کاهش این خسارات برآییم.

وی گفت: خوشبختانه به همت و تلاش امور منابع آب شهرستان تاکنون اقدامات خوبی در زمینه شناسایی رودخانه های فعال، نقاط حادثه خیز ، رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه ها و ساماندهی رودخانه های سطح شهرستان صورت گرفته است.

در ادامه"سیدهادی رحیمی"مدیر امور منابع آب شهرستان نیز با بیان وضعیت رودخانه ها و تقسیم بندی آنها و شرایط خاص قرارگیری بشرویه، گفت: قرارگیری این شهرستان بر روی مخروطه افکنه باعث شده که ضریب رواناب در منطقه بسیار بالا ، شیب زیاد و زمان تمرکز حوضه بسیار پایین باشد.

وی اظهار داشت: لزوم حفظ حریم و بستر رودخانه ها به منظور عبور سیلاب بسیار حائز اهمیت است و مبنای بسیاری از سازه ها در کشور با دوره بازگشت 25 ساله بوده است که در چنین شرایطی اگر بارندگی و سیلابی با دوره بازگشت بیش از 25 سال اتفاق بیفتد قطعا خسارتی را به بار می آورد.

وی افزود: بارندگی هایی که در زمان کوتاه و بیش از 50 میلی متر باشد حتما خساراتی را برجای خواهد گذاشت.

رحیمی ضمن تشکر از فرماندار بشرویه به دلیل حمایت و پشتیبانی و تأمین ماشین آلات جهت بازگشایی تعدادی از رودخانه ها،خاطر نشان ساخت: امسال با تلاش نیروهای مستقر در نمایندگی منابع آب بشرویه کارهای بسیار خوبی انجام شده و تعدادی از رودخانه ها ساماندهی و بازگشایی شده است.

"محمد مرادی" مسئول نمایندگی منابع آب بشرویه نیز ،وضعیت رودخانه های شهرستان و اقداماتی که در زمینه بازگشایی و ساماندهی آن ها انجام شده را تشریح کرد و گفت: در سال جاری با پیگیری ها و تلاش های انجام شده بیش از 8 کیلومتر از رودخانه های سطح شهرستان بازگشایی ، لایروبی و ساماندهی شده است.

وی گفت: در این شهرستان، 3 حلقه چاه پیزومتر به منظور رصد سفره های آب زیرزمینی دشت بشرویه در سطح شهرستان حفر شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات