وزیر نیرو: جایگزینی موتورسيكلت‌هاي فرسوده به ديگر سازمان‌هاي خدماتي تسري مي‌يابد/ برقي كردن 3000 دستگاه موتورسيكلت در برنامه است

وزیر نیرو: جایگزینی موتورسيكلت‌هاي فرسوده به ديگر سازمان‌هاي خدماتي تسري مي‌يابد/ برقي كردن 3000 دستگاه موتورسيكلت در برنامه است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" روز يكشنبه در حاشیه آیین رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی گروه‌های عملیاتی برق توزیع تهران بزرگ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت ارتباطات و ديگر دستگاه‌ها كه براي انجام وظايف خود از موتورسيكلت‌ها بويژه در كلانشهرها استفاده خواهند كرد در اولويت هستند .
وي با اشاره به گزارش سازمان‌هاي مسئول در هيئت وزيران راجع به موضوع آلاينده‌ها و نقش مهم موتورسيكلت‌هاي فرسوده در اين زمينه افزود: موتورسيكلت‌هايي كه شبانه روز حدود 200 كيلومتر كار مي‌كنند، يكي از منابع مهم توليد و انتشار آلاينده‌ها هستند به نحوي كه طبق برخي گزارش‌ها حداقل تا 12 برابر اتومبيل‌ها در توليد آلايندگي سهم دارند .

وجود 10ميليون دستگاه موتورسيكلت فرسوده در كشور
وي تعداد اين موتورسيكلت‌ها در كشور را حدود 10 ميليون دستگاه اعلام و اظهار كرد: بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم تا با توجيه اقتصادي موجود نسبت به اصلاح آنها اقدام كنيم .
وزير نيرو گفت: هماهنگي‌هايي هم با سازندگان موتورسيكلت‌ها صورت گرفته و كار تبديل موتورسيكلت‌هاي موجود به برقي و نيز ساخت موتورسيكلت‌هاي برقي در كشور از توجيه اقتصادي بالايي برخوردار است. اميد مي‌رود اين كار سهم خود را در كاهش آلودگي شهرهاي بزرگ نشان دهد .
اردكانيان افزود: همكاران ما در شركت توزيع برق تهران بزرگ با همكاري ديگر شركت‌هاي توزيع در مجاورت تهران كار را شروع كرده‌اند و 3 هزار دستگاه در برنامه هست كه براي سال آينده هم اين كار توسعه يابد.

وي ادامه داد: اميدواري ما اين است كه با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، سيستم بانكي كشور و شهرداري‌ها بويژه براي در اختيار قرار دادن زمين حداقل مورد نياز برای استقرار جايگاه‌هاي شارژ و همكاري ديگر دستگاه‌ها، قدم بلندي در جهت افزايش تاب‌آوري شهرهاي بزرگ برداريم .
اردكانيان گفت: سازندگان مي‌توانند با رعايت قانون حمايت از توليد و ساخت داخل و توجيه‌هايي كه به لحاظ اقتصادي براي آنها خواهد داشت از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده كنند .

تامين نياز ارزي كار با صادرات بنزين صرفه‌جويي شده
وي افزود:‌ طبيعتا" كارهاي اين چنيني در ابتدا ممكن است مقدار محدودي نياز ارزي داشته باشد كه با توجه به صرفه‌جويي‌هايي كه در كاهش مصرف بنزين براي اين موتورسيكلت‌ها وجود دارد و امكان خوبي كه براي صادرات بنزين صرفه جويي شده فراهم است، اين موضوع، موضوع كاملا موجهي است .

صرفه‌جويي 5 ميليون توماني
وي درخصوص استقرار جايگاه‌هاي شارژ گفت: پژوهشگاه نيرو، شركت‌هاي توانير و توزيع برق از همه امكانات خود استفاده خواهند كرد كه دامنه اين كار هر چه زودتر وسيع شود و نه تنها سازمان‌هاي دولتي و خدماتي بلكه مردم هم از منافع آن بهره‌مند شوند. وقتي در سال هر دارنده موتورسيكلت 5 ميليون تومان مي‌تواند صرفه جويي در هزينه سوخت خود داشته باشد طبيعتا رو به اين كار مي‌آورد تا در سلامت خود، خانواده و هموطنانش نقش موثري ايفا كند .

آغاز مذاكرات براي بهره‌مندي از تسهيلات دولتي ویژه خريداري موتورهاي برقي
اردكانيان در مورد استفاده از تسهيلات دولتي براي بهره‌مندي از موتورسيكلت‌هاي برقي گفت: هنوز اعداد و ارقام آن نهايي نشده اما با سيستم بانكي مذاكراتي را شروع مي‌كنيم كه بتوانيم از تسهيلات خوب بانكي استفاده كنيم و مردم احساس كنند كار كاملا به صرفه و موجه است. با وزارت صنعت هم مذاكره كرده‌ایم .
وي افزود: طرح را تفصيلا" خدمت رييس جمهوري تقديم كرديم و ایشان به وزارت صنعت دستورات لازم را داده‌اند و همكارانم با هماهنگي كامل موضوع را دنبال مي‌كنند .
وزير نيرو گفت: چون مي‌خواستيم مقداري كار را شروع كرده باشيم در محدوده وزارت نيرو كار را به اين مرحله رسانديم و اميد است ديگر دستگاه‌ها تأسي كنند و بتوانيم شرايط مناسب‌تري داشته باشيم.

تعطيلي شهرها و توليد به خاطر آلودگي‌ها كار موجهي نيست
وي افزود: تعطيل كردن مدارس، شهرها، ادارات و توليد به خاطر آلودگي‌ها كار موجهي نيست و آنچه به ما مربوط مي‌شود بايد انجام داده و ديگران هم مشاركت كنند .
اردكانيان در پایان نسبت به فراهم شدن امكان خريداري موتورسيكلت‌هاي برقي با بهره‌مندي از تسهيلات دولتي از سال آينده ابراز اميدواري كرد .
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات