کشت های گلخانه ای موجب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی می شود

مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: یکی از راههای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی توسعه کشت های گلخانه ای است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان : هوشنگ ملایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان جاسک و دیدار با بهره برداران این منطقه اظهار داشت : بارندگی شدید اخیر موجب وارد شدن خسارت به زمین‌های کشاورزی ، جاده‌های دسترسی مزارع، دامپروری، کانال‌های آبیاری و بندهای آبخیزداری شده است.

ملایی با اشاره به عدم رعایت حد بستر رودخانه توسط برخی از کشاورزان گفت: با توجه به دبی آب رهاسازی شده از سد جگین  برای مدیریت سیلاب‌های اخیر و تجمیع آب رهاسازی شده با ورودی رودخانه‌ها، در صورتی که خسارتی متوجه کشاورزان شده به دلیل تصرف بستر و حریم رودخانه توسط این گروه از کشاورزان علیرغم اخطارهای مکرر بوده است.

وی با اعلام اینکه عدم رعایت حریم رودخانه ها و هرگونه اقدام خلاف قانون در این زمینه، موجب تضییع حقوق سایر شهروندان می شود اضافه کرد:صیانت از منابع آب بدون مشارکت و همراهی مردم امکان پذیر نخواهد بود و برای موفقیت در این زمینه نیاز به همراهی تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه‌ی آب به خصوص کشاورزان به عنوان اصلی ترین بهره برداران آب بشدت احساس می‌شود.

وی با اینکه بارندگی های اخیر موجب بروز سیل شد و خسارات بسیاری به بار آمد گفت:بارندگیها با خود آثار مثبتی نیز به همراه داشت که میتوان به تغذیه آبخوان های طبیعی و مصنوعی، احیای برخی چشمه های خشک شده و افزایش حجم آب سفره های زیرزمینی اشاره کرد.

ملایی گفت:  با توجه به میزان بارش ها و تاثیر آنها روی محصولات ، توجه به مدیریت مصرف به عنوان یک دغدغه برای کشاورزان و بهره برداران همواره باید مطرح باشد.

وی بر ضرورت توجه به طرح الگوی کشت، اجرای طرح های آبیاری تحت فشارتاکید کرد و افزود : کشت گلخانه ای به دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره وری محصول و کاهش خسارت های ناشی از بارندگی و حوادث غیرمترقبه به عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش بارندگی های اخیر  و اجرای پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و با همکاری بهره برداران بخش کشاورزی شاهد روند نزولی کسری مخزن منابع آب باشیم .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات