مروری بر اقدامات شهرداری تبریز در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز

مروری بر اقدامات شهرداری تبریز در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز

شهریار تبریز/ ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق مختلف تبریز، یکی از موضوعاتی است که مناطق دهگانه شهرداری با آن دست و پنجه نرم می کنند. تخلفاتی که در این ساخت و سازها صورت می گرد، بیشتر شامل تراکم اضافه و تجاوز به معابر شهری است که با طرح مسئله در کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی  به تخریب یا اخذ جریمه در آنها داده می شود.

در ۱۰  ماه سال جاری، مدیریت شهری تبریز قاطعانه در برابر تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز ایستاده و مدافع حقوق شهر و شهروندان بوده است. منطقه ۱۰ شهرداری تبریز بیشترین آمار در حوزه برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز را دارد. چندین واحد غیر مجاز، تراکم ساختمان، واحد تجاری غیرمجاز، توسط عوامل این منطقه  و با حکم قوه قضائیه تخریب شده است.

در برخی از موارد، ساخت و سازهای غیرمجاز شهری از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان، خدماتی نیز دریافت می‌کنند که کار را برای تخریب آن واحد مشکل می کند. ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در این باره می گوید: متاسفانه شاهد این هستیم که در بستر رودخانه ها ساختمان احداث شده که گاز و برق هم دارد و یا ساختمانی که در بالای تپه کار شده و احتمال ریزش دارد، از انشعاب گاز برخوردار است که این اتفاق با ناهماهنگی دستگاه های خدمات رسان با شهرداری رخ داده است ؛ بیش از ٨٠ درصد ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی ملی و دولتی رخ می‌دهد، که دستگاه های خدمات رسان به جای حمایت از شهرداری در برخورد با این واحدها،  به سادگی به صاحبان این املاک خدمات مختلف ارائه می‌کنند.

در دیگر مناطق شهرداری تبریز نیز همچون منطقه ۱، ۶ و ۷ نیز در سال جاری شاهد تخریب واحدهای غیرمجاز شهری بودیم که حکایت عزم راسخ مدیریت شهری برای برخورد با هر گونه تخلف در حوزه زیبایی شهری دارد. امری که معاون خدمات شهری نیز به آن تأکید دارد. محمدرضا قربانیان در گزارش خود به شورای شهر، از چندین مورد تخریب ساخت و ساز و حصارکشی و ۱۲۰ مورد جمع‌آوری مصالح خبر داده و معتقد است: جای تأسف است که یک مامور شهرداری به دلیل برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز و ایجاد درگیری توسط متخلفین با شکایت آن‌ها راهی زندان می‌شود .

بی شک ساخت وسازهای غیرمجاز تبعات جبران ناپذیری بر زیبایی شهری از یک سو و ناهمگونی آن از سوی دیگر خواهد داشت  و در کنار آن کار خدمات رسانی به مردم را دشوار خواهد کرد.

در جدول زیر گزارشی از تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق مختلف در ماه های اخیر آمده است؛

نام منطقه تاریخ تخریب جزئیات
منطقه۱۰ ۲۹خرداد بخشی از ساختمان مسکونی
منطقه ۱۰ ۳شهریور واحد تجاری غیرمجاز
منطقه ۱۰ ۲۲دی دو طبقه غیرمجاز
منطقه ۱۰ ۲۳دی ۱۲واحد غیرمجاز
منطقه ۱۰ ۶بهمن دو طبقه غیرمجاز/ خیابان ایده لو
منطقه ۷ ۶بهمن واحدهای غیرمجاز
منطقه ۶ ۱۲دی واحدهای غیرمجاز
منطقه ۱ ۳۰دی تخریب واحدهای غیرمجاز/ خیابان شهید عزیزی
لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات