آغاز رسمی طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب از هفته آینده/ تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های‌ آبی در سال ۹۹

آغاز رسمی طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب از هفته آینده/ تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های‌ آبی در سال ۹۹

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمیدرضا جانباز" در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب با بیان اینکه امروز آبرسانی به 74 روستا با جمعیت 145 هزار و 364 نفر انجام و این جمعیت را پوشش خواهد داد، گفت: امروز با دستور رئیس جمهور آبرسانی به 74 روستا انجام شد که اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان داشته است.
وی افزود: اجرای 27 حلقه چاه، 62 کیلومتر خط انتقال و 116 کیلومتر شبکه توزیع نشان می‌دهد که تأمین آب پایدار یکی از اهداف بلند دولت در روستاها است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه اجرا و نصب تصفیه‌خانه‌ها با تکنولوژی نانوفیلتراسیون را در 14 شهرستان آغاز کرده‌ایم، گفت: جمع‌آوری فاضلاب در روستاها آغاز شده به‌طوری که امروز شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه امامزاده داود به بهره‌برداری رسیده و با افتتاح این پروژه 395 روستا با جمعیت 750 هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.
جانباز با تأکید بر اینکه موضوع آبرسانی روستایی در کشور یک اتفاق بزرگ در دولت محسوب می‌شود، گفت: این اقدام با سرعت خوبی در حال انجام است؛ به طوری که در استان تهران در روستاها جمعیتی بالغ‌بر 750 هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند و به احتمال زیاد تصفیه‌خانه ششم با همکاری رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید چرا که تجهیزات این تصفیه‌خانه از گمرک خارج شده و زودتر از برنامه افتتاح خواهد شد.
وی گفت: تمام تلاش ما این است که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های سطحی افزایش پیدا کند، بنابراین به این سمت رفته‌ایم که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های زیرزمینی کاهش و آب‌های سطحی افزایش پیدا کند.
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی پس از ماه‌ها تصویب از سوی دولت از شنبه هفته آینده رسماً اجرایی خواهد شد، بنابراین حکم سه تن از مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان تهران، اصفهان و آذربایجان غربی صادر شده است.

تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های‌ آبی در سال ۹۹
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های آب روستایی استان تهران با حضور در جمع خبرنگاران، از تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های آبی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: پیشنهادی در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده که این رقم به دو برابر افزایش یابد.
جانباز اظهار داشت: در حال حاضر حدود 7 میلیون و 200 هزار نفر در روستاهای سراسر کشور بهره‌مند از آب شرب سالم و بهداشتی هستند و در برنامه داریم که تا یک سال و نیم آینده به بیش از 3 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور آب شرب سالم و پایدار برسانیم و در پایان این دولت جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار به بیش از 10 میلیون نفر خواهد رسید.
وی افزود: هم‌اکنون در تمام 31 استان کشور، پروژه‌های آبرسانی روستایی در حال انجام است و حدود 4 هزار قرارداد تاکنون در این بخش با بخش خصوصی منعقد شده است.
جانباز تصریح کرد: طبق شاخص‌های جهانی بهداشت که مبتنی بر دسترسی مردم به آب شرب باکیفیت با مختصری پیاده‌روی است، بیش از 95 درصد جمعیت روستایی ایران بهره‌مند محسوب می‌شوند، اما به دنبال این هستیم که روستاها همچون شهرها آب شرب باکیفیت به صورت لوله‌کشی در منازل خود دریافت کنند و کیفیت آب شرب در روستاها برابر با کیفیت آب شرب در شهرها باشد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه 126 تصفیه‌خانه فاضلاب تا سال 1400 وارد مدار بهره‌برداری می‌شود، گفت: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های بزرگ فاضلاب، بزرگترین پروژه زیست محیطی کشور است.
جانباز خاطرنشان کرد: برای اولین بار در خطوط آبرسانی بزرگ کشور از پمپ‌ها و الکتروموتورهای ساخت داخل استفاده کرده‌ایم به طوری‌که در پروژه تلمبه‌خانه خط انتقال چاه‌نیمه به زاهدان پمپ‌های تولید داخل پس از دو سال چالش، هفته گذشته در ایستگاه پمپاژ زاهدان نصب شد و وقتی بزرگترین ایستگاه پمپاژ کشور را با الکتروموتور ساخت داخل مجهز کرده‌ایم بسیار برای ما امیدبخش بوده که در دیگر پروژه‌ها نیز از این توان ساخت داخل استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: امروز با حضور رئیس جمهور در بخش آب و فاضلاب استان تهران بیش از هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسید و جمعیت دو میلیون شهرنشین و 146 روستایی استان از این پروژه‌ها بهره‌مند شدند.
جانباز با بیان اینکه موضوع فاضلاب روستایی پس از تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی هدفگذاری بعدی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است گفت: تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از منابع داخلی شرکت‌های آبفا، پروژه‌های فاضلاب روستایی را اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تلاش دولت برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی گفت: 150 میلیون یورو پیشنهاد شده که برای پروژه‌های آبرسانی روستایی در سال 98 اختصاص یابد که هنوز این مهم انجام نشده است.
جانباز درخصوص تخصیص منابع در زمینه رفع تنش‌های آبی گفت: اعتباری که برای سال آینده برای رفع تنش‌های آبی در نظر گرفته شده 50 میلیون یورو است که البته در کمیسیون عمران مجلس پیشنهادی مطرح شده که این رقم دو برابر شود اما هنوز منتظر تصویب این ردیف اعتبار برای سال 99 هستیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات