اجراي 174پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان تهران

اجراي 174پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان تهران

به گزارش پايگاه خبري توانير ، «رضا اردكانيان» روز سه شنبه در آيين بهره برداري از فاز دوم تصفيه خانه هفتم آب و طرح هاي صنعت آب و برق استان تهران كه با حضور رئيس جمهوري صورت گرفت، اظهار داشت: از جمعيت حدود 14 ميليون نفري اين استان، 10 ميليون نفر ساكن تهران بزرگ هستند و حدود يك ششم جمعيت كشور در اين استان جاي گرفته و اين حاكي  از اهميت توجه به تامين و توزيع آب، جمع آوري فاضلاب و تصفيه و استفاده مجدد از آن است.

وزير نيرو گفت: كارگزاران جمهوري اسلامي سوداي رضامندي و خدمت كردن به مردم را دارند و ما اين توفيق را پيدا كرديم كه احساس دلسوزي و رضامندي براي مردم را با اجراي مهم ترين طرح هاي حياتي انجام دهيم.
وي با بيان اينكه وظيفه مشترك همه ما افزايش احساس رضامندي مردم است، گفت: در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تاكنون با احتساب پروژه هاي امروز در 22 استان، 133 پروژه مهم آب، برق و فاضلاب را با سرمايه گذاري حدود 19هزار و 440 ميليارد تومان افتتاح كرديم كه 27 پروژه مهم از اين مجموع امروز به دست رئيس جمهوري در استان تهران افتتاح مي شود.
اردكانيان اظهار داشت: مهم ترين اين پروژه ها در استان تهران، واحد دوم تصفيه خانه هفتم تهران است كه بيش از 2 ميليون نفر جمعيت را در شهرهاي پاكداشت، ورامين، قرچك و پيشوا زير پوشش خواهد برد. علاوه بر اين 20 پروژه خرد و كلان برق با 275 ميليارد تومان سرمايه گذاري در تهران، قرچك، ورامين و اسلامشهر و سه نيروگاه خورشيدي با 127 ميليارد تومان سرمايه گذاري در ري و دماوند و آبرساني به 72 روستاي پرجمعيت با 146هزار نفر جمعيت با 50 ميليارد تومان و تاسيسات فاضلاب در منطقه امامزاده داود بهره برداري مي شود.
وي ادامه داد: مجموع پروژه هاي اين هفته كه در طليعه دهه فجر در استان تهران و با حضور رييس جمهوري افتتاح مي شود بالغ بر 1079 ميليارد تومان است.
وزير نيرو با بيان اينكه اين افتتاح خوشبختانه همزمان با آغاز به كار شركت هاي آب و فاضلاب استاني است، گفت: اين طرح ها اگرچه مهم هستند اما دستاوردهاي دولت تدبير و اميد منحصر و محدود به طرح هاي سازه اي نيست؛ در بخش غيرسازه اي هم تدبيرهاي ارزنده اي انديشيده شده كه مي توانيم نتيجه آن را در سرعت گرفتن پروژه هاي آب و فاضلاب ببينيم.
وي ادامه داد: اين شركت ها پيشتر با شرايط ناهمگون خدمت مي كردند كه با تصويب شوراي عالي اداري و تاييد دولت و هيئت وزيران و ديگر دستگاه هايي كه بايد از اين حركت حمايت مي كردند در آستانه فعاليت شركت هاي يكپارچه آب و فاضلاب استاني هستيم و اين بدان معنا است كه مجموعه سرمايه ها اعم از منابع انساني، تجهيزات، ظرفيت هاي مهندسي، مديريتي و انساني و مالي به طور يكپارچه در شهر و روستا به كار گرفته خواهد شد.
وي افزود: اميد است اين حركت بسيار ارزنده آبرساني روستايي را كه بويژه از سال 93 تاكنون در دولت تدبير و اميد منشاء تاثيرات فراواني بوده و توانسته ايم بيش از 10هزار و 600 روستا را با جمعيت بيش از 7 ميليون نفر به شبكه آب پايدار و سالم وصل كنيم در پرتو اين يكپارچكي، توسعه داده و در نيمه نخست سال 1400 سه ميليون نفر ديگر از روستاييان به اين مجموعه بهره مند بپيوندند و فصل تازه اي در موضوع جمع آوري و تصفيه خانه فاصلاب در روستاها گشوده شود.
وزير نيرو افزود: در تهران به لحاظ مجموع حساسيت هاي موجود كه هر پايتختي از اين حساسيت ها برخوردار است، فعاليت هاي بسيار ارزنده اي در دست انجام قرار دارد.
اردكانيان گفت: در زمينه احداث تصفيه خانه آب كه بعد از احداث سد و كانال هاي انتقال براي بهره مندي مردم در بخش شرب و بهداشت و حتي ديگر بخش ها نيازمند اين سازه هاي مهم هستيم، پيشرفت قابل ملاحظه اي داشتيم.
وي ادامه داد: از مجموع 151 تصفيه خانه بزرگ آب كه از ابتدا در كشور ساخته شده، 27 مورد مربوط به قبل از انقلاب بوده و از مابقي تصفيه خانه ها كه در چهار دهه ساخته شده، 32 تصفيه خانه مربوط به دولت تدبير و اميد بوده است.
اردكانيان گفت: در 35 سال قبل از اين دولت به طور متوسط سالانه 2.6 تصفيه خانه احداث شده و در طول 6 سال گذشته اين عدد دو برابر شده است. يعني تعداد تصفيه خانه هاي آب طراحي شده، ساخته و بهره برداري شده از ابتداي دولت تدبير و اميد تاكنون نسبت به قبل آن بيش از 2 برابر است و با 26 تصفيه خانه ديگر كه تا نيمه 1400 به بهره برداري مي رسد اين افزايش به سه برابر خواهد رسيد.
وي با تاكيد بر اينكه ما فقط براي دولت تدبير و اميد كار نمي كنيم، تصريح كرد: موضوع آب بويژه در كلانشهرها بايد ناظر بر دهه هاي پيش رو باشد و براي سال 1415 طرح هاي ما در دست اجراست.
وزير نيرو افزود: طبق محاسبات حدود 250 ميليون متر مكعب كسري خواهيم داشت كه بنا داريم اين كسري را با تمركز و توجه به اصلاح شبكه ها و كاهش هدررفت آب جبران كرده و بتوانيم با هماهنگي نزديك به شهرداري تهران حدود 250 ميليون متر مكعب آب با كيفيت كه در سال براي فضاي سبز، غير شرب و بهداشت صرف مي شود را با پساب هاي تصفيه شده جايگزين كنيم.
وي خاطرنشان كرد: اين موضوع علاوه بر اينكه به تعادل بخشي سفره ها و كاهش فرونشست زمين در جنوب تهران كمك مي كند، رونق كشاورزي موجه، مقرون به صرفه و تامين حقابه هاي كشاورزان را نيز به دنبال خواهد داشت.
خبرنگار:حميد ثرياني/ دبير خبر

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات