انتقاد اعضای شورای شهر سنندج از بی‌توجهی مسکن‌وشهرسازی؛ آقایان عزمی برای پرداخت ‌حقوق شهرداری ندارند

انتقاد اعضای شورای شهر سنندج از بی‌توجهی مسکن‌وشهرسازی؛ آقایان عزمی برای پرداخت ‌حقوق شهرداری ندارند

اعضای شورای شهر از بی توجهی متولیان مسکن و شهرسازی کردستان نسبت به عدم پرداخت حق و حقوق شهرداری سنندج،گله مند و انتقاد شدید دارند.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرسنندج و به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج ، نشست هم‌اندیشی مسئولان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان با اعضای شورای شهر در راستای بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد تعریض معابر در محدوده مالکیتی اوقاف از جمله شوارع خیابان‌های مولوی، فلسطین و پاسداران و تعیین تکلیف و چگونگی بهره‌برداری از آرامستان‌های متروکه سطح شهر سنندج برگزار شد.

انتقاد شدید از بی‌توجهی متولیان مسکن و شهرسازی کردستان

جلال شریعتی، رئیس شورای شهر سنندج نیز با تبریک دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه اخیرا تعاملات خوبی بین مجموعه شهرداری سنندج و اوقاف برقرار شده است.

وی افزود: هراندازه متولیان سازمان‌ها و ادارات با شورای شهر تعامل و همکاری داشته باشند، مسائل و مشکلات رفع و امکان خدمت‌رسانی به مردم بیشتر خواهد شد، چراکه گاها هدف برخی مدیران سنگ‌اندازی است.

شریعتی اذعان کرد: متاسفانه شهرداری سنندج نسبت به سایر شهرداری‌های استان‌های دیگر، بسیار ضعیف و درآمد، املاک و ثروت کمی داشته و به این نسبت نیز از ارائه خدمات رفاهی کمتری برخوردار است.

رئیس شورای شهر سنندج با انتقاد شدید از بی‌توجهی متولیان مسکن و شهرسازی عنوان کرد: بخشی از اراضی ملی سطح شهر در اختیار مسکن و شهرسازی است که اگر در زمان خود، تعهداتشان را رعایت می‌کردند، قطعا وضعیت کنونی شهر سنندج این‌گونه نبود.

وی مدعی شد: سال‌هاست که مسکن و شهرسازی برابر قانون به تعهدات و وظایف خود عمل نکرده و از سهم 10 درصدی تفکیک اراضی خود در اختیار شهرداری ممانعت کرده است.

شریعتی به توافق سال 92 میان استانداری، مسکن و شهرسازی و شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: باید براساس این توافق، 24 هکتار زمین خالص مسکونی در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت اما متاسفانه در حد حرف مانده و عملی نشده است.

وی بیان کرد: گرچه این توافقنامه مصوبه شورا هم را نداشته اما باید این موضوعات پیگیری شود و یقیناً از یک وجب از حقوقات شهرداری گذشت نخواهیم کرد.

رئیس شورای شهر سنندج با ادعای اینکه متولیان مسکن و شهرسازی عزمی برای پرداخت حق و حقوق شهرداری را ندارند، هشدار داد: در صورت تداوم این رویکرد، شهرداری براساس قانون و از مراجع قضائی، پیگیر حق و حقوق خود که صدها میلیارد تومان است، خواهد شد.

توزیع 4 هزار سبد کالا میان فقرا، ایتام و نیازمندان مناطق محروم کردستان

حجت‌السلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه تعاملات خوبی میان شهرداری، شورای شهر و اوقاف ایجاد شده و یقیناً درک ضوابط و مقررات متقابل، تدبیر و صبر مانع از تداوم مشکلات مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه «ساخت مسجد در روستاها» بیشترین نیات موقوفات در کردستان است، افزود: گسترش امر حسنه وقف در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی بوده و امیدوارم همه مسئولان و مردم در این زمینه همکاری کنند.

حجت‌السلام کاروند با بیان اینکه 31 پروژه سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده‌اند، گفت: در دهه مبارک فجر امسال برای نخستین بار در شهرستان‌های سقز و سنندج حدود 4 هزار سبد کالا میان فقرا، ایتام و نیازمندان در مناطق محروم به‌ویژه نواحی منفصل شهری نایسر توزیع می‌شود.

وی به اراضی موقوفه خیابان فلسطین و خیابان مولوی سنندج اشاره کرد و توضیح داد: برای ملک مورد نظر، حق تملک اعیان به آموزش و پرورش داده شده و آمادگی لازم برای تسریع در امورات در جهت منافع مردم، شهرداری و موقوفه را داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان به ساماندهی قبرستان‌های ‌متروکه داخل شهر اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده اما برای اجرا، منتظر توافق و همکاری متولیان امر هستیم.

قانون را به نفع مردم خم کنیم

حشمت‌الله صیدی، شهردار سنندج نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌اکنون تعاملات خوبی میان شهرداری، شورای شهر و اوقاف ایجاد و تداوم این رویکرد، بسیاری از مشکلات شهری را حل و فصل خواهد کرد.؛ اظهار داشت: 30 درصد از املاک و اراضی شهر سنندج اوقافی بوده و باید شهرداری و اوقاف برای پیشبرد کارها در تعامل و ارتباط باشند.

وی با ذکر اینکه از 10سال گذشته تا کنون ساخت پارکینگ دبیرستان شهید قصری و تعریض بلوار مولوی و فلسطین مد نظر است، تصریح کرد: اگر تمام مدیران و مسئولان نگاه فرابخشی داشته باشند، مشکلات قابل حل بوده، در غیر اینصورت این موضوعات هیچ گاه حل و فصل نخواهد شد.

شهردار سنندج بیان کرد: همه مسئولان باید برای خدمت‌رسانی و حل مشکلات مردم تلاش کرده و گاهی اوقات قانون را خم کنیم، چراکه اگر کارها را براساس بحث قانونی جلو ببریم، شکست خواهد خورد.

صیدی خطاب به مسئولان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان و آموزش و پرورش ناحیه سنندج، تاکید کرد: هم قسم و دست در دست هم، بر روی این پروژه عهد و پیمانی ببندیم و با تعریف چارچوبی مشخص، پایبند به نظرات و نتیجه کارها را برای منافع مردم جلو ببریم.

تبدیل قبرستان قشلاق سنندج به بازار روز و فضای سبز

امیر عمیدی، مدیر املاک و حقوقی شهرداری سنندج نیز در نشست گفت: یکهزار و 560 متر تعریض و عقب‌نشینی سایت آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج در سه محور خیابان فلسطین، خیابان مولوی و خیایان پاسداران در دستور کار شهرداری بوده و مجوز تغییر کاربری این میزان به تجاری داده شده تا حیاط کنونی آموزش و پرورش به پارکینگ طبقاتی تبدیل شود.

وی به قبرستان‌های متروکه محلات فرجه و قشلاق سنندج اشاره کرد و گفت: قبرستان متروکه محله فرجه به‌دلیل وجود 22  قبر شهید عملاً امکان جابه‌جایی نداشته اما قبرستان قشلاق تبدیل به بازار روز و فضای سبز شود.

مدیر املاک و حقوقی شهرداری سنندج به تبصره 6 قانون تعین تکلیف وضعیت اراضی دولتی اشاره کرد و گفت: در این قانون صراحتا اعلام شده که 10 درصد از اراضی دولتی در اختیار شهرداری‌هاست.

وی به عدم همکاری مسکن و شهرسازی در راستای توسعه درونی سطح شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری در سال 1390 بر علیه مسکن و شهرسازی شکایت کرده و اگر 24 هکتار زمین معادل 1200 قطعه 200 متری طلب، به شهرداری داده می‌شد، تعریض بسیاری از خیابان‌های شهر سنندج انجام می‌شد.

عمیدی مدعی شد: متاسفانه به‌دلیل عدم همکاری مسکن و شهرسازی، بافت درونی شهر از 400 هکتار به یکهزار هکتار افرایش یافته و 150 هزار نفر ساکن حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تحویل اراضی و جبران این عقب‌ماندگی اقدام کرده در غیر اینصورت سنندج روز به روز فقیرتر خواهد شد.

نماینده آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج نیز در این نشست اظهار داشت: متأسفانه پس از گذشت چندین سال، تاکنون نتوانسته تغییر کاربری ساختمان کنونی این اداره به نتیجه نرسیده است.



«قبرستان‌های قدیمی» سنندج مرمت و احیا شود

انور رشیدی، عضو دیگر شورای شهر سنندج نیز با تاکید بر اینکه «قبرستان‌های قدیمی» مرمت و احیا شود، اظهار داشت: گرچه محدودیت قانونی برای احیای قبرستان‌های متروکه وجود دارد اما در قبرستان خیابان طالقانی بزرگان بسیاری به خاک سپرده شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قبرستان تپه شیخ محمد باقرسنندج به مکانی امن برای معتادان تبدیل شده است، اذعان کرد: جولان معتادان قبرستان‌ تایله به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شده که انتظار می‌رود مسئولان برای ساماندهی این وضعیت، تدبیری بیندیشند.

رشیدی خطاب به مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: با وجود درآمدهای اوقاف از املاک و بخش‌های دیگر، اما سود و هزینه‌کرد آن در بخش مساجد و کمک به معیشت ماموستاهای سطح شهر مشاهده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان اوقاف برای اعتماد بیشتر مردم، نسبت به روشنگری درآمدهای اوقاف کردستان اقدام و اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.





ساختارها در اوقاف کردستان اصلاح شود

غریب سجادی، عضو شورای شهر سنندج نیز در این نشست

با ابراز خرسندی از رفتن مدیر قبلی اوقاف و امور خیریه استان کردستان،

و جایگرینی مدیر جدید اظهار داشت: با این انتصاب، رویکردها در این حوزه تغییر و اصلاح شده است.

وی گفت: امیدواریم در اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان ساختارها اصلاح و تنها به تغییر رویکرد فردی اکتفا نشود.










قبرستان متروکه شهرک مولوی به فضای سبز تبدیل شود

سیف‌الله رضایی عضو دیگر شورای شهر سنندج بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین سازمان استان کردستان محور توسعه و سنگ زیربنای هر کشوری‌ست،

بنابراین باید تعاملی میان شورا، شهرداری و آموزش و پرورش برای تغییر کاربری ساختمانی کنونی آموزش و پرورش ناحیه یک ایجاد شود.

وی به قبرستان متروکه محله شهرک مولوی سنندج اشاره کرد و افزود: هیچ قبری در این محوطه وجود نداشته و اراضی کاملا خالی بوده

اما متاسفانه اداره اوقاف مانع از اقدامات شهرداری شده، چراکه مردم این منطقه خواهان تبدیل کردن این زمین به فضای سبز هستند،

بنابراین انتظار می‌رود مسئولان به این خواسته مردمی توجه کنند.



فرزاد زارعی، عضو شورای شهر سنندج نیز در این نشست گفت:
اکنون با تغییر مدیریت و تغییر دیدگاه‌ها در اوقاف کردستان، هیچ اختلافی
درحوزه حقوقی میان شهرداری و اوقاف نیست و امیدواریم با تعامل
و همکاری، تغییر کاربری ساختمان آموزش و پرورش صورت گیرد.









ویدئو در این قسمت قرار داده شود
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر سنندج

    منبع خبر

    شورای شهر سنندج

    شورای شهر سنندج یک شورای شهر در شهر سنندج می باشد

      نظرات