آغاز عملیات اجرایی کمربندی جدید قم/ پروژه در سه فاز احداث خواهد شد/ ۲۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز

آغاز عملیات اجرایی کمربندی جدید قم/ پروژه در سه فاز احداث خواهد شد/ ۲۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری با اشاره به این‌که موقعیت استان قم به گونه‌ای است که در سرزمین ملی به‌ عنوان حلقه پیوند دهنده بخش مهمی از زنجیره ارتباطی کشور عمل می‌کند، گفت: در چنین جایگاهی، استان قم در پیوند پایتخت و استان‌های شمالی با قطب‌های بزرگ صنعتی مرکز و جنوب و مبادی دریایی خلیج فارس، همچنین با بخش‌های عمده استان‌های غربی و شرقی کشور از طریق شبکه‌ای متقاطع، نقشی کلیدی و انحصاری دارد .

صبوری با اشاره به طراحی کمربندی جدید قم به‌صورت شش‌خطه، افزود: در محورهای استان، شاهد اشباع تردد هستیم و با توجه به این‌که قم، شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، ایجاد ظرفیت نو در قالب احداث کمربندی جدید، جزو اهداف ضروری و زیربنایی خواهد بود. در همین راستا، کمربندی جدید قم در سه فاز و با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و آورده ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار احداث خواهد شد .

وی، عنوان کرد: فاز اول این کمربندی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان، به طول ۳۷ کیلومتر از کیلومتر ۱۱.۵ آزادراه قم- تهران به‌سمت کیلومتر پنج محور قم- جعفریه شروع می‌شود و پس از گذر از محور قم- سلفچگان در کیلومتر هفت محور قم- نیزار خاتمه می‌یابد. طول مسیر فاز دوم  و سوم نیز به‌ترتیب ۴۵ و ۳۰ کیلومتر است .

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، اعتبار مورد نیاز برای احداث این پروژه را دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان و اعلام کرد: استعلامات لازم برای انجام پروژه کمربندی جدید، اخذ و در جلسه با استاندار مقرر شد، از توان و ظرفیت معادن سطح استان برای تامین مصالح استفاده شود .

وی با بیان‌ این‌که، اداره‌کل منابع طبیعی استان، ماموریت آزادسازی مسیر را در دست دارد، بر ‌ضرورت استفاده از مصالح مرغوب در ساخت پروژه، تاکید کرد و گفت: با توجه به این‌که در این پروژه از رویه بتنی مقاوم استفاده می‌شود، مصالح مورد استفاده باید بسیار با کیفیت باشد .

صبوری، همچنین به سایر محورهای در دست ساخت استان قم اشاره و عنوان کرد: محور اصلی قم-نیزار به ‌طول ۳۸ کیلومتر از جمله پروژه‌های در دست ساخت و دارای پیشرفت ۶۵ درصدی است. این پروژه در فازهای مختلفی تعریف‌ شده و تکمیل آن نیازمند تامین اعتباری بالغ‌ بر ۱۱ میلیارد تومان اعتبار است.

وی ادامه داد: احداث راه اصلی قم-آوه، دیگر پروژه‌ای است که در دست انجام است. قطعه اول این محور در محدوده قلعه سنگی، توسط پیمانکار شرکت ساخت و توسعه در حال اجرا است؛ محدوده کیلومتر ۱۳ و پل رودخانه "طغرود" در محدوده کیلومتر ۳۰ تا ۳۳ نیز توسط اداره‌کل راهداری قم در حال اجرا است و قطعه آخر در محل تقاطع با آزادراه ساوه-سلفچگان نیز توسط اداره‌کل راه و شهرسازی قم در حال اجرا است و مشکل اعتباری، یکی از موارد مهم این پروژه است.

مدیر کل راه و شهرسازی ادامه داد: احداث باند دوم محور قدیم قم-تهران به ‌طول ۵۵ کیلومتر نیز پروژه دیگری است که در دست ساخت داریم. این پروژه نیز توسط پیمانکار شرکت ساخت در محدوده کیلومتر صفر قم﴿پلیس‌راه تا کیلومتر ۲۶﴾ با قراردادی بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان در حال اجرا است و برای تکمیل آن با مشکل تامین اعتبار روبرو هستیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات