پس از انقلاب ۳۵ سد بزرگ‌ در خراسان رضوی ساخته شده است

محمد علایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساماندهی اضطراری رودخانه فاروب رومان نیشابور در جمع مردم و مسئولین نیشابور ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت این ایام گفت: پس از انقلاب ۳۵ سد بزرگ در استان با ظرفیت تنظیمی یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب ساخته شد در حالی که پیش از آن تنها سه بند آبی گلستان، فریمان و کمایستان در این استان وجود داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت اب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در مراسم آغاز طرح ساماندهی اضطراری رودخانه فاروب رومان نیشابور افزود: هم اکنون حدود ۱۷۰ بند انحرافی در استان وجود دارد و میزان اعتبار آب منطقه استان خراسان رضوی امسال ۹۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: از این میزان ۲۷ میلیارد تومان برای نیشابور در نظر گرفته شده که ۱۴ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است و تا پیش از فصل سیلاب عملیات لایروبی رودخانه فاروب رومان باید به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طرح ساماندهی اضطراری رودخانه فاروب رومان نیشابور تا مهرماه سال آینده به پایان می‌رسد و در صورتی که این میزان برای اتمام عملیات اصلاح و لایروبی کافی نبود از سایر منابع هم جایگزین خواهد شد.

علایی خاطر نشان کرد  سیلاب را می توان با عملکرد و مدیریت درست از تهدید به فرصت تبدیل کرد و به‌ دلیل تغییر اقلیم که حاصل آن وقوع سیلاب‌های ویرانگر بوده باید ظرفیت‌های تغذیه مصنوعی را افزایش دهیم.

وی با یاد اوری اینکه آبخوان نیشابور یکی از بحرانی‌ترین آبخوان‌های کشور است، گفت: آبخوان زیرزمینی نیشابور یکی از بحرانی‌ترین آبخوان‌های زیرزمینی کشور است که در آن میزان برداشت سالانه آب نسبت به تغذیه بسیار بیشتر است که نسبت بسیار خطرناکی است.

علایی افزود: میانگین اُفت سطح آب زیرزمینی در نیشابور در برخی سالها به یک و نیم متر رسیده است که موجب وارد آمدن خسارات عظیمی به بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب نیشابور می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۷۴ طرح تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی در این بخش ایجاد شد که عملکرد بسیار خوبی داشته است و در سیلاب اخیر رودخانه فاروب رومان بیشترین میزان حجم آب یعنی ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه را تجربه کرد که از این طریق حدود ۲۵ مترمکعب به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق شد و مابقی آن به کال نانوا و جنگل انتقال یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ظرفیت کال نانوا حدود ۶۰ مترمکعب در ثانیه بوده است که به دلیل تجاوزهای گسترده به حریم آن به 5 مترمکعب در ثانیه رسیده و دیگر این شاخه از رودخانه فاروب رومان قدرت انتقال سیلاب را ندارد.

علایی افزود: به دلیل بی‌برنامگی و ضعف عملکرد، رودخانه فاروب رومان از یک فرصت به یک تهدید تبدیل شده که برای رفع این تهدید باید طرح آبخوان‌داری و آبخیزداری در قسمت بالادست این رودخانه به طور کامل اجرا شود تا از حرکت سیلاب جلوگیری شود و در قسمت پایین دست هم باید طرح تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی توسعه یابد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای در پایان سخنان خود ضمن تشکر از همکاری خوب مسوولین شهر، خاطر نشان کرد در غفلت آب منطقه ای و مسئولین شهر از جمله شهرداری و سایر سازمانها سه دانشگاه در بستر رودخانه فاروب احداث شد و به دانشجویان خطر سیلاب هم تدریس می شود.

در ادامه مراسم علی محمد سیفی مدیر این طرح ساماندهی و علاج بخشی و انتقال ایمن سیلاب را از اهداف اصلی این پروژه عنوان کرد.

علیرضا قامتی فرماندار نیشابور در این مراسم طی سخنانی کوتاه از فعالیت و اعتبارات  اختصاص یافته و همکاری شرکت آب منطقه ای استان تشکر کرد و افزود: متاسفانه اذعان داریم که یکی از خیابان‌های اصلی نیشابور در حریم رودخانه قرار گرفته است.

فرماندار نیشابور گفت: ۳۵ درصد از کل اعتبارات آب منطقه ای استان به طرح ساماندهی اضطراری رودخانه فاروب رومان نیشابور اختصاص یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

علیرضا قامتی افزود: یکی از فرصت‌های بزرگ‌ برای نیشابور رودخانه پر آب فاروب رومان است و بروز سیلاب‌ها در محدوده این روخانه ناشی از تغییر در مسیر و تجاوز به حریم آن بوده که باید مدیریت شود.

وی اظهار داشت: اجرا شدن طرح ساماندهی اضطراری رودخانه فاروب رومان نیشابور بسیاری از مشکلات را خواهد کاست ولی جوابگوی همه دغدغه‌ها نیست چرا که در سالهای گذشته  به‌دلیل بی توجهی و بی برنامگی یکی از خیابان‌های اصلی شهر نیشابور در بستر رودخانه فاروب رومان ساخته شده است.

او اضافه کرد: طی هماهنگی ای که با دفتر فنی استانداری و آب منطقه ای انجام شده در طرح تفصیلی شهر نیشابور بازنگری می‌شود.

در پایان کلنگ زنی ساماندهی اضطراری پروژه با حضور مردم محلی و مسئولین استان و شهرستان به زمین زده شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات