شوق فجر و شور شورا

شوق فجر و شور شورا

شوق فجر و شور شورا

شنبه؛ آغاز دهه فجر
شنبه آغازین روز دهه فجر بود و هفته شورای شهر مشهد با پیام تبریکی در این خصوص و حضور اعضا در مراسم ویژه در کنار مشهدی‌ها همراه بود. در متن پیام تبریک شورا آمده بود: «بهمن‌ماه، یادآور حماسه مثال‌زدنی ملتی است که برای رهایی از چنگال ظلم و جور طاغوت زمان، یکدل، همراه و پشت‌به‌پشت هم دیوار استبداد و استکبار را در هم شکستند و برای داشتن ایرانی آباد هم‌قسم شدند. ورود تاریخی امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ به خاک وطن و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران بیست و دوم همان ماه، آغازی بر تحول و نوآوری ایران و ایرانی در زمینه‌های مختلف شد و اتفاقات شگرفی در تاریخ این مرزوبوم پدید آورد.
ضمن گرامیداشت فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد فجر انقلاب، بر این باوریم که تا پایان‌بر اصول و ارزش‌های والای انقلاب به‌ویژه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی وفادار هستیم و درراه آبادانی این بوم و دیار از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.»
مراسم بزرگداشت یوم‌الله۱۲ بهمن‌ماه در میدان شهدا برگزار شد. این مراسم با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، شهردار، فرماندار مشهد و جمعی دیگر از مدیران استانی و شهری و مردم انقلابی، در ساعت ۹:۳۳ دقیقه هم‌زمان با لحظه ورود تاریخی امام‌خمینی(ره) به میهن عزیزمان صورت آغاز شد.
جلسات هفتگی کمیسیون‌ها هم با نشست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی آغاز شد و لوایح نام‌گذاری معابر فرعی به نام شهدای گرانقدر، متمم بودجه سال 98 شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت‌حوض و گزارش اقدامات اجرایی دبیرخانه نشان مشهد بررسی شد و محمدمحسن مصحفی، رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری هم گزارش برنامه اجرایی تحقق تغییر رفتار شهروندان مشهد در دو حوزه انضباط ترافیکی و تفکیک زباله از مبدأ را ارائه کرد.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم از برگزاری نمایشگاه مطبوعات به میزبانی مشهد و اکران فیلم‌های سینمایی در فرهنگسراهای سطح شهر خبر داد.
وی افزود: با موافقت رئیس سازمان امور سینمایی کشور مقرر شد به‌منظور رفاه حال شهروندان، به‌ویژه ساکنان مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد، پس از اخذ مجوزات قانونی، فیلم‌های سینمایی در فرهنگسراهایی که زیرساخت آن‌ها مهیاست، اکران شود.
کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، دیگر کمیسیونی بود که صبح شنبه را با جلسه هفتگی آغاز کرد و لایحه متمم بودجه سال ۱۳۹۸ شرکت ترافیک هوشمند الیت و سازمان عمران در این بررسی شد. همچنین بررسی لایحه خرید ۸۶ دستگاه اتوبوس دیزل شهری اسکانیا و طرح ارتقای دسترسی بهشت رضا(ع) از آزادراه شهید شوشتری دیگر موضوعات این نشست بود.
در نشست هفتگی کمیسیون خدمات شهری هم لوایح به‌کارگیری بانوان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، متمم بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز موردبحث و بررسی قرار گرفت.
ادامه بررسی اصلاح بودجه نیز در جلسه‌شنبه کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا ادامه یافت و در بخش مصارف و به تفکیک خدمات مرتبط با معاونت مالی و پشتیبانی، حوزه شهردار و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی بررسی شد.
همچنین هشتمین نشست کارگروه فرهنگ و هنر شورای اسلامی شهر مشهد با موضوع بررسی «سند ارتقاء فرهنگ شهروندی» برگزار شد.
یکشنبه؛ روز مردم و کمیته‌های نظارتی
نشست‌های کمیته‌های نظارتی این هفته در مناطق ۲، ۷، ۹، ۱۱ و ۱۲ شهرداری برگزار شد.
اتفاق خاص این روز هم مربوط بود به نشست خبری رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد. وی در این نشست با تأکید بر اینکه هیچ منفعتی در پروژه‌های منطقه ثامن ندارد، گفت: معتقد به بازنگری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر هستیم.
احمد نوروزی تصریح کرد: شورای پنجم معتقد و باورمند به تغییر و بازنگری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است ولی این بازنگری باید با رعایت حقوق مکتسبه سرمایه‌گذاران و بلاتکلیف نبودن مردم باشد.
دوشنبه؛ جلسات بودجه و تلفیق به‌جای صحن علنی
جلسه علنی این هفته برگزار نشد و با توجه به ترافیک کاری مربوط به اصلاح بودجه امسال و بودجه سال آینده، دو کمیسیون تلفیق و بودجه جلسات سنگینی داشتند.
دو نشست توأمان کمیسیون تلفیق شورا به بررسی مصارف اصلاح بودجه جاری و عمرانی سال 98 حوزه مأموریتی شهرسازی و معماری، بحران، مدیریت و هوشمندسازی و خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شهرداری معطوف بود.
نشست فوق‌العاده کمیسیون برنامه‌وبودجه به بررسی لوایح بسته‌های تشویقی بازآفرینی محلات هدف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و اصلاح بودجه سال ۹۸ شهرداری در بخش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص یافت.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیته نظارتی شماره یک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: به دنبال برطرف کردن تبعیض‌ها درروند تصمیم‌گیری‌های مناطق هستیم. همکاران شهرداری مشهد نیز برای اصلاح برخی فرآیندها باید همت خود را به‌کارگیرند تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و مراجعه‌کنندگان به شهرداری‌های مناطق باشیم.
پنجاه و هشتمین نشست کارگروه دعاوی و املاک شورا هم نامه شهرداری و نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص وضعیت اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری و لایحه دریافت بهای خدمات شهری از اتباع خارجی را بررسی کرد.
سه‌شنبه؛ روز پررنگ فرهنگ
نشست هم‌اندیشی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد با روسای شورای اجتماعی محلات منطقه ۹ و نشست تخصصی «فرهنگ شهری و مشارکت اجتماعی» این روز را تحت تأثیر قرارداده بود.
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این نشست گفت: نشست فصلی با شوراهای اجتماعی محلات مناطق برگزار می‌شود. شوراهای اجتماعی محلات را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی شهر می‎دانیم و به‌منظور گسترش تعامل با آن‌ها هر هفته اعضای شورای شهر مشهد نشست هم‌اندیشی با روسای این شوراها در مناطق 13گانه شهرداری برگزار خواهند کرد.
اتفاق دیگر، برگزاری آیین افتتاحیه دفاتر تسهیلگری محله‌های کشمیری‌ها و تَپُّل محله در منطقه ثامن، با حضور رئیس شورا و رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار بود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم گفت: مطالبات مردم در ابعاد مختلف باید در طرح بازآفرینی محلات مورد توجه قرار گیرد. محمدرضا حیدری با اشاره به نقش اثرگذار و مهم تسهیل‌گران در امر بازآفرینی محلات مورد هدف شهر گفت: مطالبات مردم در ابعاد مختلف باید در طرح بازآفرینی محلات مورد توجه قرار گیرد و این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها و اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم به‌حساب می‌آید.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد هم در این مراسم گفت: دوران کوچ دادن مردم و روش های بولدوزری در محلات به اتمام رسیده است.
همچنین مراسم رونمایی از پلتفرم 72 متری و بهره‌برداری از ایستگاه آتش‌نشانی «سردار شهید قاسم سلیمانی» هم با حضور نایب رئیس شورای شهر مشهد و جمعی از مدیران استانی و شهری انجام شد.
حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورا در این مراسم گفت: رویکرد حمایتی خود از سازمان آتش‌نشانی را تداوم می‌بخشیم. با توجه به جمعیت حدود 3.5 میلیون نفری مشهد و تعداد زائر و مسافری که در این شهر همیشه حضور دارند، با ساخت و بهره‌برداری از 20 ایستگاه آتش‌نشانی دیگر به استانداردهای جهانی دست می‌یابیم.
وی همچنین با تأکید بر اینکه نباید 13 منطقه شهری، 13 پاسخ متفاوت داشته باشند گفت: موضوعات شهری و پاسخگویی به شهروندان باید بر اساس یک مبنا و اساس واحد باشد و نباید 13 منطقه شهری، 13 پاسخ متفاوت به مردم داشته باشند.
اما در بین جلسات داخل ساختمان شورا می‌توان به نشست کمیسیون شهرسازی و معماری اشاره کرد که به بررسی صورتجلسه کمیته نظارتی منطقه ۲ در خصوص تقاضای مساعدت بدهی کسری پارکینگ املاک محدوده خین‌عرب و طرح چگونگی پاسخگویی به اراضی و املاک مشاعی پرداخت.
در کنار برگزاری نشست هماهنگی بررسی بودجه ۹۹، کارگروه تخصصی بودجه و حسابرسی شورا امروز بررسی مجدد تفریغ بودجه قطاع ۳ و ۴ منطقه ثامن و مبنای حسابداری تعهدی و رعایت ضوابط استانداردهای عمومی حسابداری در بخش منابع و مصارف و اجرای آن در شهرداری را به بحث گذاشت و کارگروه تخصصی پژوهشی حقوق شهروندی شورا هم با موضوع اصلاح RFP تدوین کتابچه راهنمای مناسبات همسایگی و محله‌ای شهرنشینان برگزار شد.
همچنین در نشست تخصصی فرهنگ شهری و مشارکت اجتماعی که در محل شورای شهر برگزار شد، دکتر علی رضاقلی، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی که میهمان این نشست بود، گفت: باید سهم مشارکت مردمی در امور مدیریت و حاکمیتی افزایش یابد. انطباق در زندگی روستایی ساده است اما در شهر، زندگی مشارکتی و تعاون دارای هزینه‌هایی است و هرچقدر این هزینه‌ها کاهش یابد آن شهر موفق‌تر است. البته این هزینه متوجه دولت است نه شهرداری چراکه شهرداری‌ها بدون کمک مردم موفق نیستند. امور شهری باید آرام‌آرام آموزش داده شود. مردمی که از جوامع روستایی به شهری منتقل‌شده‌اند به‌مرورزمان امور شهری را فرامی‌گیرند و هرچقدر دستگاه شهری در نزد مردم مشروعیت بیشتری داشته باشد همکاری بیشتری جلب می‌کند.

چهارشنبه؛ روز برنامه‌های اجتماعی
صبح این روز جلسه کارگروه اجتماعی شورای شهر مشهد برگزار شد. بررسی گزارش نشست معاونت سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری با مدیران آموزش‌وپرورش در خصوص ترویج ورزش همگانی و گزارش حاصل از مصاحبه کیفی با پیشکسوتان ورزش در عرصه پارک‌های سطح مشهد ارائه شد و در آن نکات و دغدغه‌های فعالان این حوزه به بحث گذاشته شد.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار نیز نشستی صمیمی با اهالی محله شهید قربانی داشت.
رمضانعلی فیضی در این نشست گفت: در مناطق کم برخوردار، سازندگی و عمران با اجرای پروژه‌های متعدد در جریان است. در فاصله نزدیکی از این مسجد در محله شهید قربانی، مجموعه آبی با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و 4.7 میلیارد تومان اعتبار نقد برای شتاب در اجرای این پروژه در سال 99 در نظر گرفته‌شده است. کانال جمع‌آوری سطحی پنج‌تن 52 با 300 میلیون تومان، روکش آسفالت شهرک ابرار با 250 میلیون تومان، کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی پنج‌تن و آسفالت معابر فرعی پنج‌تن با هزینه 500 میلیون تومان، اجرای پیاده‌روسازی بولوار طبرسی شمالی همراه با کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی با 8 میلیارد تومان اعتبار، پیاده‌روسازی خیابان میثم شمالی با 300 میلیون تومان اعتبار و ... از پروژه‌های در حال اجرای این منطقه است.
وی همچنین باحضور در مراسم آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح مصلی گفت: عدالت اجتماعی، محوری‌ترین شعار شورای پنجم است.
رمضانعلی فیضی تاکید کرد: ساخت تقاطع غیرهمسطح مصلی یکی از خواسته‌های مکرر شهروندان بود؛ پروژه‌ای که 20 سال اجرایی نشد ولی به‌واسطه عزم شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری این دوره، پس از انجام مطالعات و رفع‌ورجوع امور طرح‌های جامع و تفصیلی، شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.
حضور احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم در نخستین روز هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد جالب توجه بود.
اخبار چهارشنبه
محمدحسین ودیعی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه بر حساسیت شورا بر تأمین بودجه تکمیل پروژه‌های مناطق شهرداری تاکید کرد و گفت: شورای شهر مشهد در بودجه سال آینده اولویت تکمیل پروژه‌های کلان‌شهری را دنبال می‌کند.
سیدمسعود ریاضی، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد نیز در گفتگویی گفت: آثار درازمدت تخلفات کوچک در شهرها سبب مشکلات فراوان شده است. به‌منظور کاهش تخلفات شهروندان از قواعد شهرسازی و تقویت نظارت در این حوزه خواستار انطباق اقدامات عملی و قواعد و قوانین شهرسازی شد.
پنجشنبه؛ اندیشه و پژوهش
بازدید رئیس و اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد از مجتمع تعمیرگاهی خودروهای سنگین بساروج، اولین برنامه میدانی آخرین روز هفته بود.
عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورا در این بازدید تأکید کرد که تکمیل پروژه نیازمند تعامل و انسجام بخش‌های مختلف است.
رمضانعلی فیضی تاکید کرد: به‌منظور تکمیل و تسریع در بهره‌برداری از مجموعه تعمیرگاهی خودروهای سنگین بساروج، باید همکاری بخش‌های مختلف همچون استانداری خراسان رضوی، بانک و شرکت‌های خدماتی را جلب کنیم و مدیریت شهری در راستای تسهیل و پای‌کار آوردن این بخش‌ها نقش‌آفرینی خواهد کرد.
نشست تخصصی دیوان عدالت اداری، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جواد جباری، رئیس هیات تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری و رئیس شعبه ۳ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، دکتر دهقان، مستشار شعبه ۲۹ بدوی دیوان عدالت اداری، جمعی از اعضای شورای شهر، جمعی از اعضای شورای عالی استان، اعضای شورای شهرستان و جمعی از مدیران شهری مشهد برگزار شد.
نشست تخصصی اقتصاد شهری با موضوع سیاست‌گذاری شواهد محور، عنوان جلسه اندیشکده سیاست‌گذاری شهری در مشهد بود.
عضو هیئت‌امنای اندیشکده سیاست‌گذاری شهری کشور در این نشست گفت: راه‌حل مشکلات کلان‌شهرها، تمرکززدایی از تصمیم‌سازی‌های کلان کشور است.
محمدهادی مهدی‌نیا، عضو هیئت‌امنای اندیشکده سیاست‌گذاری شهری کشور در دومین جلسه گفتمان سازی این اندیشکده در مشهد بر لزوم تمرکززدایی از تصمیم‌سازی‌های کلان کشور باهدف رفع مشکلات کلان‌شهرها تأکید کرد.
همچنین مراسم رونمایی از یادمان شهدای بوستان آلاله در منطقه ۶ مشهد، با حضور رمضانعلی فیضی برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات