تنوع زیستی جزء لاینفک محیط زیست است/بیش از یک میلیون هکتار به عرصه‌های حفاظت شده کشور اضافه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مراسم افتتاح و راه اندازی از مخازن علمی موزه تاریخ طبیعی صبح امروز (یک شنبه ۲۰ بهمن ماه) در سازمان محیط زیست برگزار شد.


کیومرث کلانتری در مراسم افتتاحیه مخزن‌های حوزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: اضافه شدن این میزان از مناطق در جلسات شورای عالی محیط زیست به تصویب رسید و در جلسات بعدی نیز به آن اضافه خواهد شد.


وی اظهار داشت: حدود ۲۹۵ منطقه حفاظت شده در قالب پارک ملی و پناهگاه حیات وحش با هدف حفاظت از تنوع زیستی کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد که ۱۱.۲ درصد از جغرافیای کشور را تشکیل می‌دهد و ۱۸.۵ میلیون هکتار از مساحت کشور است.


کلانتری ادامه داد: ایران در زمینه مناطق حفاظت شده نسبت به متوسط جهانی که ۱۴ درصد از جغرافیای هر کشور را در بر می‌گیرد ۲.۸ درصد عقب‌تر است که باید این میزان را به مناطق حفاظت شده اضافه کند تا به ۱۴ درصد جهانی برسد.


وی تصریح کرد: تا پایان سال ۲۰۲۰ باید مساحت مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ۱۷ درصد از جغرافیای کشور می‌رسید که به آن دست نیافتیم.


معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت کیفی و کمی مناطق تحت پوشش از اهمیت زیادی برخوردار است برای همین منظور در تلاش هستیم تا با وسعت مناطق تحت حفاظت، کشور را به متوسط جهانی برسانیم.


وی اظهار داشت: ایران کشوری با تنوع زیستی بالا است و هزار و ۳۰۰ گونه جانوری مهره‌دار و بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده دارد بر این اساس با این تنوع کار تجهیز موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و یکی از کارهای ارزشمندی انجام شده است، این بانک، ذخیره‌گاهی متشکل از ژنتیک گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و آماده بهره‌برداری مراکز تحقیقاتی و علمی است البته به روز شدن این موزه به طور مداوم ادامه دارد.


کلانتری با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی از عهده حفاظت از منابع گیاهی و جانوری بر نمی‌آید، تاکید کرد: براساس نتایج تحقیقات انجام شده، ۹۷ درصد مردم ایران نسبت به حفاظت از محیط زیست علاقه دارند و این مقوله را به خوبی می‌شناسند این نشان می‌دهد که افکار عمومی به سمت محیط زیست خوب پیش رفته است پس می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت به خوبی از عهده حفاظت بر آییم.


وی گفت: با توجه به تنوع زیستی  بالا در کشور در نظر داریم روز جهانی تنوع زیستی در خرداد ماه همایش ملی روز تنوع زیستی را در کشور برگزار کنیم.


موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست، امروز با ارائه ۱۰۰ هزار نمونه ژنتیک گونه‌های گیاهی و جانوری به بهره‌برداری رسید.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات