نمايش 100 هزار نمونه گياهي و جانوري در موزه تاريخ طبيعي محيط‌زيست

نمايش 100 هزار نمونه گياهي و جانوري در موزه تاريخ طبيعي محيط‌زيست

نمايش 100 هزار نمونه گياهي و جانوري در موزه تاريخ طبيعي محيط‌زيست

مدير موزه ملي تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: 100 هزار نمونه ژنتيك گونه‌هاي گياهي و جانوري در اين موزه آماده بهره‌برداري و استفاده محققان داخلي و خارجي است.
به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست ، علي مدادي روز يكشنبه در افتتاح مخزن‌هاي موزه تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اين 100 هزار نمونه شامل بخش‌هاي مختلف گياهي، جانوري، سنگ و كاني است كه اكنون قابل دسترسي براي محققان داخلي و خارجي است و سه هزار نمونه از آن در بانك ژن جمع‌آوري شده‌اند.


وي درباره كاركردهاي پژوهشي موزه‌هاي تاريخ طبيعي گفت: جمع‌آوري مجموعه كامل از گونه‌ها، مطالعه سيستماتيك و طبقه‌بندي علمي، كاهش نمونه‌برداري از طبيعت، نگهداري از نمونه‌هاي تايپ و دسترسي به نمونه‌هاي خارج از كشور است.تايپ يعني اينكه آن گونه مشخص براي اولين بار با مشخصات خاص خودش معرفي شده باشد.


مدادي ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع درصدد برآمديم 100 هزار نمونه موجود در بانك ژن تنوع زيستي را به صورت علمي طبقه‌بندي كنيم تا مورد استفاده قرار گيرد، بر اين اساس ساخت مخازن ريلي از سال 1387 با اعتباري بيش از 250 ميليون تومان آغاز شد كه به دليل برخي مشكلات حقوقي روند تحويل آن با وقفه مواجه شد، در ابتداي سال 98 مخازن تحويل و فرايند آماده‌سازي آن شروع شد و پس از آماده‌سازي مخازن فرايند بازبيني، طبقه‌بندي و انتقال نمونه‌ها بر اساس طبقه بندي علمي انجام شد.


وي گفت: نمونه هاي جانوري موجود در بانك ژن شامل گونه هاي پستانداران، پرندگان و خزندگان است، در ايران 223 گونه پستاندار موجود است كه از اين تعداد 53 گونه در بانك قرار دارد، همچنين 568 گونه پرنده در ايران شناسايي شده كه از اين تعداد 130 گونه در بانك وجود دارد و 267 گونه خزنده در ايران است كه از اين تعداد 93 گونه در بانك ژن سازمان محيط زيست موجود است.



وي درباره فعاليت‌هاي در دست اقدام اين موزه توضيح داد: دستورالعمل مطالعه نمونه‌هاي موجود در مخازن تهيه شده و به هفته آينده ابلاغ مي‌شود، ابلاغ اولويت‌هاي مطالعاتي نمونه‌هاي موجود، تهيه و انتشار بانك اطلاعات نمونه ها، ابلاغ دستورالعمل اهداي نمونه به موزه، ممنوعيت خروج نمونه هاي تايپ از كشور، حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي و ساخت بخش نمايشگاهي موزه تاريخ طبيعي برخي از اين فعاليت هاست كه با آنها مي‌توانيم يكي از بهترين موزه هاي تنوع زيستي را داشته باشيم.



در هرباريوم موزه تنوع زيستي 40 هزار نمونه دارد و قديمي‌ترين آن مربوط به 40 سال پيش است كه مي تواند در اختيار محققان قرار گيرد. همچنين در بانك زيستي ژن گونه هاي گياهي و جانوري نگهداري مي‌شود كه اين ژن‌ها در دماي 80 درجه زير تا 10 سال نگهداري مي‌شوند.


بخش زمين‌شناسي اين موزه مجموعه فسيل‌هايي از 8 ميليون سال پيش قرار گرفته كه گنجينه‌اي بي‌نظير هستند، همچنين در بخش كاني‌ها نمونه‌هاي طلاي كاذب و انواع كاني‌ها جمع‌آوري شده است، در بخش ديگري از موزه 274 نمونه پرنده و 270 جمجمه و شاخ كه به آن پانل گفته مي‌شود وجود دارد كه بيشتر آنها قوچ و كل ايراني است، البته چند نمونه خارجي از روسيه و آفريقا نيز موجود است.


كتاب راهنماي ميداني پروانه‌هاي ايران رونمايي شد


در ادامه اين مراسم، از كتاب راهنماي ميداني پروانه‌هاي ايران رونمايي شد كه عليرضا نادري، پروانه‌شناس در اين مراسم گفت: اولين كتاب معتبر در زمينه پروانه‌ها توسط سازمان حفاظت محيط زيست و موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي در قالب كتابي به نام پروانه‌هاي ايران در سال 1380 به چاپ رسيد.



نادري افزود: بعد از آن نياز به يك كتاب راهنماي ميداني بود كه در سال 1390 به چاپ رسيد، سپس در سال 1393 كتاب «پروانه‌هاي ايران و عراق» با همكاري دو نفر اوكرايني و آلماني به زبان انگليسي در اوكراين منتشر شد كه در كشور ما در دسترس نيست.



وي ادامه داد: بعد از آن كتاب راهنماي كامل ميداني پروانه‌هاي ايران با 442 گونه كه كامل‌ترين كتاب در اين زمينه محسوب مي‌شود چاپ شد، اين كتاب حاصل 30 سال زحمت اينجانب و همكاري و حمايت دوستان مختلف است.



اين پروانه‌شناس افزود: پيشينه مطالعات پروانه‌ها در كشور به بيش از 200 سال پيش برمي‌گردد، اولين پروانه‌شناسان ما كوهنوردها بودند كه براي شناسايي گونه‌هاي مختلف پروانه‌ها به قله‌هاي مرتفع صعود كردند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات