افزایش عمر ساختمان‌ها با کمک میکروب‌ها!

دانشمندان انگلیسی موفق به رشد یک نوع باکتری شدند که با تولید یک چسب خاص می‌تواند شکاف‌های سیمان را به هم بچسباند.

این میکروب که ژن آن دستکاری شده، برای ورود به شکاف‌های باریک سیمانی طراحی شده ‌است. این میکروب به محض رسیدن به انتهای شکاف ماده‌ای مرکب از کلسیم کربنات و یک نوع چسب باکتریایی تولید می‌کند که باعث به هم چسبیده شدن شکاف سیمان می‌شود. چسب به دست آمده موسوم به "باسیلافیلا" که به تدریج مانند سیمان سخت می‌شود، قرار است در ساختمان سازی به منظور طولانی‌تر کردن عمر بنا مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر جنیفر هالینان، استاد این پروژه که توسط دانشجویان دانشگاه نیوکاسل و برای شرکت در رقابت‌های علمی آمریکا طراحی شده، اظهار کرد: صنعت سیمان به وجود آورنده پنج درصد از کل دی‌اکسید کربن ساخته دست بشر و یکی از عوامل گرم شدن زمین است. یافتن یک شیوه جدید برای طولانی‌تر کردن بناهای موجود به این معنی است که ما می‌توانیم این تاثیر محیطی را کاهش داده و راه‌حل پایدارتری پیدا کنیم. وی افزود: از این باکتری می‌توان در مناطق زلزله خیز که صدها ساختمان به دلیل عدم امکان تعمیر ساختار باید ویران شوند استفاده کرد.

باکتری که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت «باسیلوس سابتیلیس» نامیده شده و معمولا در خاک یافت می‌شود. مواد باسیلافیلا فقط در زمان تماس با سیمان شروع به رشد می‌کنند. همچنین این میکروب دارای ژن داخلی خودویرانگر است به این معنی که نمی‌تواند در محیط زندگی کند. در فرایند ایجاد باسیلافیلا سه نوع سلول وجود دارند سلول‌هایی که بلورهای کلسیم کربنات تولید می‌کنند، سلول‌های تقویت کننده فیبرها و سلول‌هایی که چسب تولید می‌کنند.

    نظرات