«زمین و پروانه» پیش‌شرط ۳۰میلیون وام خبرنگاری

«زمین و پروانه» پیش‌شرط ۳۰میلیون وام خبرنگاری

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irتسهیلاتی که تحت عنوان وام ساخت، برای خبرنگاران در نظر گرفته شده به لحاظ حجم، قابل اثرگذاری از نوع مثبت در بازار عرضه مسکن خواهد بود به شرطی که پرداخت آن به وعده سال گذشته روز خبرنگار دچار نشود و خبرنگاران توان استفاده از وام در نظر گرفته شده را داشته باشند.

طبق آنچه به نقل از مسوولان دولتی اعلام شده برای ۵ هزار خبرنگار فعال در سراسر کشور، ۵ هزار فقره تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ساخت مسکن تدارک دیده شده است که با توجه به ضوابط موجود در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت، لازم است خبرنگاران حدود ۲ سال در کنار شغل خبرنگاری هر کدام اقدام به ساخت یک واحد مسکونی کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.

سال گذشته نیز ۳۰ میلیون تومان وام، اما برای خرید مسکن به هر خبرنگار اختصاص داده شده بود، اما چند ماه بعد از روز خبرنگار خبر رسید به دلیل مخالفت بانکی با پرداخت وام خرید مسکن، امکان پرداخت وجود ندارد.

برای سال جاری اعلام شده اعتبار کافی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان برای تسهیلات ساخت مسکن خبرنگاران تامین شده است.

به این ترتیب برای خبرنگارانی که همین چند هفته پیش اخبار مربوط به «ته ‌کشیدن» منابع بانکی مسکن‌مهر و تلاش دولت برای برداشت دلار از صندوق توسعه ملی و خرج در ساخت مسکن را تنظیم کرده بودند، اکنون چراغ تسهیلات ساخت «سبز» شده است.

مراحل پرداخت وام

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، خبرنگاران برای آنکه وام ۳۰ میلیون را دریافت کنند باید ابتدا یک قطعه زمین خریداری کنند.

در حال حاضر مراحل پرداخت وام ساخت مسکن در همه بانک‌ها به این صورت است که متقاضی تسهیلات در گام اول با ارائه اسناد و مدارک مربوط به زمین، یک فقره پروانه ساختمانی از شهرداری محل دریافت می‌کند و سپس با ارائه پروانه ساخت به بانک، پرونده تزریق وام ساخت تشکیل می‌شود.

براساس این شیوه پرداخت که بعید به نظر می‌رسد برای خبرنگاران قابل تغییر باشد، ارائه مدرکی که تایید کند خبرنگاران دارای زمین آماده ساخت هستند اجباری است و همچنین بعد از آن باید هزینه‌ها و عوارض لازم برای صدور پروانه ساخت را نیز متحمل شوند.

بعد از طی این مراحل، درصورتی که برای بانک محرز شود خبرنگاران برای ساخت مسکن اقدام عملیاتی انجام داده‌اند، اعطای وام در سه مرحله آغاز می‌شود.

بانک‌ها تسهیلات ساخت مسکن را بصورت یکجا پرداخت نمی‌کنند، بلکه در مراحل گودبرداری، اسکلت‌بندی، سفت‌کاری و نازک‌کاری در ۴ یا ۵ قسط وام پرداخت می‌شود.

کارشناسان مسکن توصیه می‌کنند برای آنکه خبرنگاران از مزایای وام ۳۰ میلیون تومانی ساخت مسکن بهره‌مند شوند بهتر است گروه‌های چند نفره تشکیل دهند تا به جای آنکه هر کدامشان بصورت انفرادی مراحل سخت و پیچیده زمان‌بر ساخت‌وساز را برعهده بگیرد، نماینده‌های هر گروه این مسوولیت را جلو ببرد.

در غیر این صورت، برای مصرف هدیه ۳۰ میلیونی، خبرنگاران باید حداقل دو سال وارد حوزه ساخت‌وساز شوند.

 

 

    نظرات