بهره‌برداری ۱۵۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در ۲۴ استان کشور؛ نتیجه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تاکنون/ ۴.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت آب‌های سطحی مازندران

بهره‌برداری ۱۵۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در ۲۴ استان کشور؛ نتیجه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تاکنون/ ۴.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت آب‌های سطحی مازندران

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در پایان سفر به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مسیر تا پایان سال ادامه دارد و اوایل هفته میهمان هموطنانمان در استان هرمزگان خواهیم بود. این چرخ کماکان تا تحقق وعده‌ها خواهد چرخید.
وی با اشاره به پشتیبانی خوب دولت از دو سد بزرگ در دست اجرای گله ورد و هراز در استان مازندران گفت: هیئت وزیران به تازگی رقم قابل توجهی برای موضوع جاده دسترسی جایگزین برای شتاب بخشی به پروژه سد هراز اختصاص داده و امید است سد گله ورد هم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.
وزیر نیرو ادامه داد: ۱۰ سد دیگر هم در کشور در دست مطالعه داریم که شتاب داده خواهند شد و امید است شرایط عمومی کشور هم به گونه‌ای باشد که بتوانیم از بخش منابع عمومی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی این طرح‌ها را هر چه زودتر بهره‌برداری کنیم.
وی در خصوص استمرار حمایت دولت از بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: هم اینک تدارک لازم برای این کار در حال فراهم شدن است. این کار به نحوی که برای دولت امکان‌پذیر باشد و وزارت نیرو علاقه و اشتیاق بخش خصوصی را بتواند حفظ کند توسعه پیدا خواهد کرد.
اردکانیان گفت: امروز در استان مازندران علاوه بر طرح‌های مهم تامین و تقویت شبکه برق استان شامل دو نیروگاه مقیاس کوچک با مجموع ظرفیت ۵۰ مگاوات و سایر بخش‌های شبکه  انتقال و توزیع، عملیات اجرایی احداث یک نیروگاه بزرگ ۵۰۰ مگاواتی در محمودآباد آغاز شد که سرمایه‌گذاری ۳۶۰۰ میلیارد تومانی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: امید است طبق برنامه تا سه چهار سال آینده وارد مدار شده و تراز تولید برق استان مثبت شود.
وی گفت: مازندران، استان رو به توسعه‌ای است و یکی از ویژگی‌های آن مهمانپذیری در مواقع خاصی از سال است که طبیعتا تامین آب و برق مطمئن نقش تعیین کننده‌ای در تداوم حفظ این جذابیت استان دارد.
وزیر نیرو ادامه داد: در بخش آب، علاوه بر آبرسانی به ۵۶ روستای مازندران در مناطق مختلف، دو سد لاستیکی هم در بابلسر و فریدون‌کنار افتتاح و نیز تصفیه‌خانه بزرگ آب ساری با ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه برای تامین آب شهرستان ساری تا افق ۱۴۰۵ بهره‌برداری شد و تدارک لازم دیده شده که طرح‌های دیگری از جمله عملیات اجرایی سد زاران‌رود هر چه سریعتر آغاز شود.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای بارش‌های سالانه در استان‌های گیلان و مازندران گفت: در استان گیلان بیش از ۵ میلیارد متر مکعب و استان مازندران ۴.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت آب‌های سطحی است، اما مقداری که اکنون به واسطه وجود سدها ذخیره می‌شود در استان مازندران چیزی حدود ۱۰ درصد آن است.
اردکانیان گفت: قطعا سرمایه‌گذاری‌های آتی ما باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد، چرا که حفظ محیط زیست مناطق شمالی هم مستلزم حفظ کشاورزی و بالطبع حفظ کشاورز است.
وی با اشاره به اینکه معیشت کشاورز به آب تنظیم شده وابسته است، افزود: اگر برای احداث مخازن سرمایه‌گذاری شود، فقط برای کنترل سیلاب نیست، بلکه برای حفظ محیط زیست هم است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: در عین حالی که لازم است تمام ضوابط زیست محیطی، اقتصادی و فنی در اجرای پروژه‌ها رعایت شود، باید توجه داشته باشیم که اگر می‌خواهیم نسل‌های آتی هم شمال سرسبز و زیبا داشته باشند این مسئله مستلزم آن است که حجم قابل توجهی از این بارش‌ها را ذخیره کنیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات