وزیر نیرو:برای حفظ کشاورزی و سر سبزی شمال باید مهار آب سطحی...

وزیر نیرو:برای حفظ کشاورزی و سر سبزی شمال باید مهار آب سطحی...

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران وزیر نیرو با اظهار این که حفظ محیط زیست، سرسبزی و کشاورزی دراستان های مازندران و گیلان در شمال کشور منوط به اجرای طرح های مهار آب های سطحی است، تاکید کرد: دولت تدبیر و امید دراجرای طرح های سد سازی اهتمام ویژه ای کرده است.

رضا اردکانیان عصر پنجشنبه پس از افتتاح طرح های آب و برق مازندران در جمع خبرنگاران ساری افزود: امنیت غذایی و حفظ کشاورزی به رضایت کشاورزان شمال بستگی دارد و کشاورز برای کشاورزی و تامین معیشت خود به آب تنظیم شده نیاز دارد.

وزیر نیرو با توضیح این نکته که سرمایه گذاری در ساخت مخازن و سدها در شمال فقط برای کنترل سیلاب نیست بلکه برای کشاورزی و مقولات زیست محیطی نیز است، بیان داشت: همه ضوابط زیستی، فنی و اقتصادی در اجرای طرح های شمالی رعایت کنیم.

دکتر اردکانیان تصریح کرد: توجه داشته باشیم اگر فرزندان آینده این سرزمین نیاز به شمال سر سبز داشته باشند، باید حجم قابل مقایسه ای از بارش ها را در دو استان شمالی مازندران و گیلان را با اجرای طرح های سد سازی ذخیره سازی کنیم.

وی ادامه داد: همسو با این رویکرد دولت تدبیر و امید پشتیبانی خوبی از وزارت نیرو کرده و همچنان ادامه دارد به طوری که در ساخت سه سد مهم گلورد، هراز و زارم رود اقدامات اساسی در حال انجام است.

وی گفت: سد گلورد تا سال 1400 به بهره برداری می رسد و سد هراز نیز با شتاب بیشتری در حال انجام است و عملیات سد زارم رود نیز به مرحله اجرایی نزدیک شده است.

وی گفت: امیدواریم با بهبود شرایط عمومی کشور شاهد این باشیم علاوه بر استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی از منابع عمومی کشور در سد سدها کمک بیشتری بگیریم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از پیگیری ادامه قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی از نیروگاه‌های مقیاس کوچک بخش خصوصی کشور خبر داد و گفت: وزارت نیرو با کمک دولت طرح تداوم خرید تضمینی برق از نیروگاه های کوچک بخش خصوصی را با قیمت مناسب در دست بررسی و پیگیری دارد .

وزیر نیرو از استان های شمالی به عنوان بهترین مکان جهت ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک تولید برق یاد کرد و اظهار داشت: ولی حجم ذخیره سازی آب در پشت سازه های آبی استان های شمالی مازندران و گیلان با وجود در اختیار داشتن میانگین ۴.۵ تا 5 میلیارد متر مکعب آب های سطحی پایین است و باید نسبت به ساخت سدها در این استان ها تلاش بیشتری شود .
وی اضافه کرد: هم اکنون سازه ها و سدهای ساخته شده در استان مازندران تنها ظرفیت ذخیره سازی حدود ۱۰ درصد از آب های سطحی را دارند، در حالی که با توجه به کشاورزی بودن این منطقه باید حجم ذخیره سازی آب افزایش یابد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات