تحریم‌ها موجب نیمه‌کاره ماندن طرح‌های محیط زیستی شد

تحریم‌ها موجب نیمه‌کاره ماندن طرح‌های محیط زیستی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری روز یکشنبه در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز افزود: قرار  بود سالانه ۷۰ هزار کامیون و تمام اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های کشور نوسازی شوند، همچنین ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تولید و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در مدت ۱۰ سال حذف شوند.

وی ادامه داد: تمام این کارها به سالانه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که اکنون با وجود تحریم‌ها تمام درآمد دولت صرف واردات کالاهای ضروری می‌شود. امسال ۱۲ میلیلع دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه ۳۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

وی اظهارداشت: امروز  به علت افزایش جمعیت و فشاری که بر طبیعت وارد می‌شود، محیط‌زیست یک انتخاب اجباری است. در کشورهایی مانند ایران چه بخواهیم چه نخواهیم محیط‌زیست یک انتخاب اجباری است.


معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: هیچ صنعت و فعالیتی نیست که به خودی خود دوستدار محیط زیست باشد اما آلایندگی نسبی است، مثلا فکر می‌کنیم که کشاورزی دوستدار محیط‌زیست است در حالیکه اینطور نیست.


کلانتری گفت: آلاینده‌ها در دو بخش یکی تاثیر بر تغییر اقلیم و دیگری سلامت مردم تاثیرگذار است، مثلا تولید گاز کربنیک در جهان معادل ۷.۱ میلیارد تن است.

همچنین گاوداری ها حدود ۱۸ درصد آلاینده‌ها برای تغییر  اقلیم را تولید می‌کنند و ۱۷ درصد معادل گاز کربنیک جهان هم در شالیزارهای برنج تولید می‌شود.


وی تاکید کرد: به علت آلودگی هوا سالیانه حدود ۳۰ هزار نفر کشته می‌شوند. یعنی تلفات آلایندگی هوا ۲ برابر حوادث جاده‌ای که حدود ۱۶ هزار نفر اعلام شده است می‌باشد. بنابراین توجه به محیط زیست در کشور ما حالت اجباری پیدا کرده و دیگر نمی‌توان این توجه را فانتزی قلمداد کرد.


کلانتری افزود: یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعدی است، این نسل در تاریخ هفت هزار ساله تمدن آب آن خائن‌ترین نسل نسب به محیط‌زیست و آیندگان بوده است.


وی گفت: امروزه سالانه بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار خشک می‌شود که علت آن فشار بیش از حد بر منابع طبیعی طی ۴۰ سال گذشته است.


کلانتری افزود: بنابراین حفظ محیط زیست اجتناب ناپدیر است. دولت هزینه‌های هنگفتی برای حفظ محیط زیست در شرایط تحریم انجام داده است. سال ۹۶ گزارش شده بود که در برخی پمپ بنزین‌های مشهد گازوئیل با سولفور  ۱۰ هزار ppm توزیع می‌شود که امروز به ندرت می‌توان سولفور ۵۰۰ پیدا کرد، اگر امروز در کلانشهرها همان بنزین های سال ۹۱ را استفاده می‌کردیم امکان زندگی در شهرها از بین می رفت و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: از خدمات وزیر نفت در جهت حفظ محیط زیست تقدیر می‌کنم. صنعت نفت با حضور وی با حداقل آلاینده‌ها در حال پیشروی است. اگر امروز در صنعت حمل و نقل مشکل داریم به علت سوخت نیست. بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی را در دنیا داریم. وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف هر نوع انرژی می‌شود سروصداهایی بلند می‌شود که بجز عقب نگه داشتن کشور دستاوردی نخواهد داشت.


کلانتری تاکید کرد: ما کشوری هستیم که ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های آن اسقاطی است و ۶۰ درصد کامیون‌ها مربوط به زمان جنگ جهانی دوم است که همچنان تردد می‌کنند، با این وضعیت چگونه می‌توانیم انتظار هوای پاک را داشته باشیم.


کلانتری گفت: امروز عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها داده می‌شود و صرف بهبود محیط زیست نمی‌شود که در قانون بودجه سال آینده پیش بینی شد که یک سوم عوارض آلایندگی صرف بهبود محیط زیست شود که اقدام بسیار خوب و ارزنده ای بود.


وی گفت: روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، در حالی که ترکیه با درآمد ناخالص ملی یک و نیم برابر ما مصرف روزانه بنزین آن کمتر از یک پنجم ما است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات