حل مشکل مسکن تا سال۹۲

حل مشکل مسکن تا سال۹۲

www.BanaNews.irحدود ۲۰سال است که وضعیت مسکن مورد بررسی قرار می‌گیرد و هشدار داده می‌شود که با توجه به میزان جمعیت جوان کشور و تعداد ازدواج‌ها در هرسال با خطر کمبود مسکن مواجه هستیم.

نتایج محاسبه آماری که در دهه ۷۰ برای بررسی وضعیت مسکن و میزان نیاز آن در دهه ۸۰ تا ۹۰ انجام شد، نشان از آن دارد که در این دوره ۲۰ میلیون نفر وارد جامعه می‌شوند که اگر آن‌ها را به صورت خانوار در نظر بگیریم حدود ۹ میلیون خانوار در این زمان وارد جامعه خواهند شد بنابراین بین سال‌های ۸۱ تا ۹۱ سالانه بیش از یک میلیون مسکونی نیاز داریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با در نظر گرفتن تمام قدرت و توان ساخت در بخش خصوصی و دولتی حداکثر توان تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را طی سالهای گذشته داشتیم که البته بنا به اعلام مسوولان در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است که حدود میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح مسکن مهر است.

اما باید توجه کرد که بخش اعظم این واحد‌های در حال ساخت مربوط به طرح مسکن مهر است که بنا به اعلام کارشناسان در کلان‌شهرها به دلیل فاصله زیاد با مراکز شهرها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کلیه متقاضیان باشد به عبارت دیگر مسکن مهر پاسخگوی نیاز مسکن عده‌ای است که به دلیل نداشتن توان مالی در بازار حضور نداشتند.

در این راستا بیت‌الله ستاریان-عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است: طرح مسکن مهر متقاضیان را از بازار مسکن خارج کرد، ولی پاسخگوی آنها نبود و بازار تقاضا را به یک خواب خرگوشی برد.

وی همچنین افزود:با توجه به این‌که طی سال‌های گذشته مسکن به میزان کافی تولید نشده است و حدود چهار میلیون نیاز انباشته داشته‌ایم، اکنون با تقاضای مطلق انباشته در بخش مسکن روبه‌رو هستیم.

این در حالی‌است که برنامه ریزی برای مسکن با توجه به تقاضای مطلق امری اجتناب ناپذیر است زیرا تقاضای موثر عامل فریب بخش مسکن است و مطالعات نشان می دهد که در دوران رکود تقاضای مطلق به رغم کاهش تولید در حال افزایش است.

به هر حال اگر به این مشکل توجه نکنیم در انتهای این دهه با جمعیت عظیم حاشیه‌نشین روبرو می‌شویم که این امر بروز ناهنجاری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت .

به علاوه مسکن که نیازحیاتی بشر است در کشور ما کالایی سود آور به حساب می آید این در حالی‌است که مسوولان معتقدند طی سال‌های اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که مسکن به کالای مصرفی تبدیل شده است اما تحولات اخیر بخش مسکن که نشان از افزایش اندک قیمت‌ها در بخش خرید و فروش داشت نشان داد که همچنان تمایل برای خرید مسکن با دید سرمایه‌ای در بازار وجود دارد.

 

بر این اساس کم توجهی به تولید و سرمایه گذاری در بخش‌های تولیدی را می توان از دلایل ترویج دیدگاه کالایی به مسکن دانست . از سوی دیگر افزایش روز افزون قیمت مسکن و زمین طی سال‌های گذشته، به رغم گذشت عمر آن، موجب شده افراد بی نیاز به مسکن با امید کسب سودی کلان طی مدت زمان کوتاه، به قیمت فروش خودرو و یا فرش زیر پای خود اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنند. اما کارشناسان معتقدند به دلیل اینکه در کشور پایگاه و حوزه مطمئن دیگری وجود ندارد که افراد با سرمایه گذاری در آن کسب سود کنند،شاید درست نباشد که نام سوداگری را بر این اقدام نهاد بنابر این توجه به تولید در کشور و تشویق سرمایه گذاران و هدایت آنها به سمت تولید ،در کنار بالا بردن کیفیت محصولات داخلی و کاهش واردات محصولات خارجی و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از تولیدات کشورمان نه تنها یکی از راه‌هایی است که به حل مشکل مسکن می انجامد بلکه آثار مثبت اقتصاد ی را نیز در پی دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که سودجویان بخش مسکن به طور واقعی، از این بخش خارج نشوند نمی‌توان به حل مشکل مسکن امید وار بود.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، همچنین حذف قیمت زمین از مسکن که اکنون در طرح مسکن مهر انجام شده‌است و ایجاد امکان کاهش قیمت مسکن با گذشت عمر آن راهکاری است که خروج سوداگران از این بخش را در پی دارد اما در کنار این اقدام ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در بخشهای دیگر امری ضروری است زیرا اگر این بسترها فراهم نشود سرمایه ها به سمت احتکار و سوداگری کشیده شده و یا از کشور خارج می‌شوند که این امر به خودی خود باعث بروز مشکلات بیشتر برای اقتصاد می شود.

در این باره اگرچه علی نیکزاد ـ وزیر راه و شهرسازی ـ بارها وعده حل مشکل مسکن تا سال ۹۲ را داده و ابراز امیدواری کرده که در سال ۹۲ دغدغه‌ مسکن از سبد هزینه خانوار حذف شود اما تاکنون تعداد قابل توجهی از واحد‌های مسکونی طرح مسکن مهرپس از گذشت حدود چهار سال از آغاز اجرای آن و همچنین حدود دوسال از زمان صدارت نیکزاد، برای حل مشکل مسکن ، به بهره‌برداری نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی چندی پیش نیز اعلام کرده بود که برای رفع مشکل مسکن در کشور باید ۵۰ میلیارد دلار هزینه کنیم.

به هر حال با توجه به این‌که سالانه به بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم به نظر می‌رسد دیدگاه‌ها برای حل مشکل مسکن باید تا حدودی تغییر کند و از روش‌های دیگری علاوه بر طرح مسکن مهر برای جبران این میزان کمبود بهره بگیرند.

 

 

    نظرات