انتشار اطلس وضعیت منابع آب در ایران؛ چالش ها و فرصت ها؛ توسط...

در آستانه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، کتابچه ی تصویری با عنوان " اطلس وضعیت منابع آب در ایران؛ چالش ها و فرصت ها"؛ توسط شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور انتشار یافت.

به منظور تنویر افکار عمومی و جریان سازی صحیح مطالبات آبی مردمی، فعالان و سمن ها از کاندیداها و نمایندگان دور بعدی مجلس شورای اسلامی، در اقدامی ارزشمند از سوی شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور؛ کتابچه ای تصویری با عنوان " اطلس وضعیت منابع آب در ایران؛ چالش ها و فرصت ها" در برگیرنده اطلاعات  در سطوح ملی و استانی تدوین و بصورت مجازی و کاغذی انتشار یافته است.
در بخشی از پیش گفتار کتابچه مذکور به قلم دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور (آقای محمد الموتی) آمده است:

"نظام تدبیر در حکمروایی آبی در کشور، طی چند دهه، با جدایی از دانش بومی و بیگانگی با نظامات محلی مدیریت منابع آبی و در فرآیند تغییر سریع سبک زندگی، ابتکار عمل و تمرکز خود را از دست داد و در چنین شرایطی، ناچار به اتخاذ برخی از رویکردهای مدیریتی شد و برخی دیگر را به فراموشی سپرد.
ناگفته پیداست که محصول چنین تغییراتی و نتیجه توسعه‌ی تهاجمی مبتنی بر چنین مداخلاتی و نیز راهبردهای کلان سیاستگذاری در حوزه‌های کشاورزی و صنعت، به ایجاد یا تقویت بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی انجامیده و هزینه‌های سرسام‌آوری را در ابعاد مادی و معنوی به جامعه ما تحمیل کرده است.
در این میان، آنچه در بالاترین سطح اهمیت از نظر سیاستگذاری، میتوانست با درک درست مشکلات و پریشانی‌ها، دلسوزانه، دانش‌محور، کارشناسانه و با دیدگاه ملی، به تمهید و تدوین و برنامه‌ریزی جهت حل این مشکل و بهبود وضعیت مدیریت منابع آبی بپردازد، نهاد قانوگذاری کشور بود که شوربختانه باید اذعان کرد در این زمینه، نه تنها اثر مثبت و مطلوبی نداشته، بلکه عمدتا خود به عامل تخریب و آسیب بدل شده است.
شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی کشورامیدوار است این مهمترین نهاد در ساختار حکمروایی کشور، با درک درست ظرفیتها و ضعف‌ها و شناخت واقعی توانمندی‌ها و محدودیتهای اقلیمی و با آگاهی از وظایف ملی و قانونی خود، به دنبال تغییر بنیادین رویکردها و راهبردها در این زمینه باشد و بتواند رهیافتی به حل این ابرچالش حساس و حیاتی ایجاد نماید."

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات