«مشهدمقدس» واجد بهترین شرایط برای اجرایی شدن شهر  ...

«مشهدمقدس» واجد بهترین شرایط برای اجرایی شدن شهر ...

«مشهدمقدس» از بهترین شرایط برای اجرایی شدن شهر ترمیمی برخوردار است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد فرجی‌ها، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در نشست تخصصی عدالت ترمیمی که ظهر امروز و به منظور بررسی شیوه تعامل سازمان‌های مردم‌نهاد با دستگاه های اجرایی برگزار شد،

فرجی‌ها در این نشست با اشاره به دستور العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه، اظهارکرد: این دستورالعمل پیامی با خود بهمراه داشت مبنی بر اینکه تامین عدالت و نظم و امنیت بدون مشارکت مردم غیرممکن است.

وی با بیان اینکه مسیر مشارکت دفاتر تسهیلگری و سمن‌ها در حوزه آسیب های اجتماعی که در متن دستور العمل آمده، قرار است هموار شود، گفت: دفاتر تسهیلگری یکی از مصادیق تشکل های مردم نهاد هستند که فعالیت آنها با مجوز بوده و به شکل داوطلبانه و غیر انتفاعی و غیرسیاسی نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرجی‌ها خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل موضوعات مختلفی چون حمایت از حقوق شهروندی، دفاع از آزادی های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، میانجیگری، صلح و سازش و حمایت از حقوق بشر، سلامت زنان و ... مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با خطاب قراردادن نمایندگان سمن‌های حاضر در این نشست، گفت: تشکل‌های مردمی که تمایل به مشارکت در قالب این دستورالعمل را دارند می‌توانند درخواست خود را به معاونت پیشگیری ارسال کنند؛ طبقه‌بندی این تشکل‌ها براساس سابقه، کیفیت فعالیت و تعداد اعضاء و ... انجام خواهد شد.

فرجی‌ها، دفاتر تسهیلگری را مجموعه‌هایی با ظرفیت‌های خوب دانست و تصریح کرد: با تکیه بر رویکرد شهر ترمیمی میتوان ظرفیت این دفاتر را در حوزه‌های پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان و ... مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ابلاغی توسط قوه قضائیه عرصه‌های جدیدی را به سمن‌ها معرفی کرده است، اظهارکرد: به همین خاطر برای آشنایی با این عرصه‌ها نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی داریم.

فرجی‌ها گفت: یکی از خلاء های امروز جامعه ما، نبود فضای گفتگو و یافتن راه حل به شکل مشارکتی برای حل مسائل شهری است که امیدواریم در زیرمجموعه شهر ترمیمی در شهر مشهد اتفاق بیفتد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: ظرفیت‌هایی در شهر مشهد وجود دارد که در سایر شهرها به ندرت دیده می‌شود؛ فعالیت شورای شهری حمایت‌گر و حضور فعال اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ... از جمله زمینه‌هایی است که ایجاد امیدواری می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات