برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان و کارکنان شهرداری

دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان خبرداد:
برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان و  کارکنان شهرداری/ ترویج فرهنگ خودیاری و همیاری


دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان از برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ خودیاری و همیاری در شهر کرمان خبر داد.
فرزاد خضری در گفت‌وگو با کرمان‌آنلاین، با بیان این‌که خودیاری و همیاری، نگرش و فرهنگی جهانی است، گفت: برای ایجاد و گسترش این فرهنگ در شهر کرمان، دوره‌های آموزشی در دو بخش آموزش‌های پرسنلی و آموزش‌های  شهروندی برگزار خواهیم کرد.
وی در خصوص آموزش‌های شهروندی، از شناسایی افراد واجد شرایط با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری خبر داد و گفت: این افراد در قالب تیم‌های چندنفره به‌نام «دوام کریمان» که در محله‌‌های شهر کرمان تشکیل می‌شود، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری وظیفه‌ی اصلی این افراد را شناسایی مخاطرات و نقاط ضعف محله دانست و گفت: این افراد آموزش‌های لازم را به سایر افراد ساکن در محله ارایه می‌دهند.
خضری با اشاره به آموزش کارکنان شهرداری گفت: برای ارایه‌ی آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری نیز، ابتدا از مناطق پنج‌گانه‌ی شهرداری حدود 30 نفر معرفی می‌شوند و در مرحله‌ی بعد، افرادی از تمام سازمان‌ها و واحدهای زیرمجموعه‌ی شهردرای، برای فرا گرفتن آموزش‌های لازم، معرفی خواهند شد.
وی از تشکیل تیم‌های واکنش سریع در ساختار شهرداری خبر داد و گفت: وظیفه‌ی اصلی  تیم‌های «واکنش سریع»، شناسایی مخاطرات و نقاط قوت و ضعف سازمان مربوط به خود است؛ ضمن این‌که این افراد می‌توانند در تهیه و تنظیم طرح‌های عملیاتی همکاری کنند و درنهایت، آموزش‌های لازم را به بقیه‌ی پرسنل ارایه دهند.
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان به راه‌اندازی «سیستم فرماندهی حادثه» و «مرکز عملیات استراری» در تمام قسمت‌های شهرداری در آینده اشاره کرد و گفت: در این دو ساختار، افراد آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند تا در زمان وقوع حادثه و بحران، در خدمت‌رسانی پیش‌قدم باشند.
خضری هدف و برنامه‌ی اصلی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان را شناسایی مخاطرات شهری و مدیریت آن دانست و گفت: منظور از مخاطرات، رخدادهایی هستند که خطر محسوب می‌شود، احتمال وقوع آن زیاد است و روی زندگی افراد اثر می‌گذارد و زمانی که خسارت‌های وارده‌ی ناشی از رخداد، از حدی بیشتر شود و قابل کنترل نباشد، به بحران تعبیر می‌شود.
وی با بیان این‌که مدیریت مخاطرات نسبت به مدیریت بحران از اولویت برخوردار است، گفت: در حال حاضر، آموزش تمام مقاطع سنی و اقشار جامعه در دستور کار قرار دارد و در مرحله‌ی بعد، اقداماتی چون رزمایش، انجام مطالعات طرح‌های جامع مدیریت بحران و آسیب‌شناسی و طرح تاب‌آوری اجرا خواهد شد.
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان افزود: شهر کرمان، زلزله‌خیز است؛ ضمن این‌که سیل‌آب‌ها و آتش‌سوزی‌ها نیز ازجمله مخاطرات شهری محسوب می‌شوند؛ بنابراین، باید آسیب‌پذیری را با مقاوم‌سازی، آموزش و آماده کردن ذهن مردم، کاهش دهیم.
خضری با بیان این‌که فرهنگ و نگرش جهانیِ خودیاری و همیاری در کشورهای پیشرفته رواج دارد، گفت: در این فرهنگ، افراد جامعه با فرا گرفتن آموزش‌های لازم، به سطحی از مهارت می‌رسند که بتوانند در زمان بحران، اول جان خود را نجات دهند و سپس با درک و شناختی که از حادثه پیدا می‌کنند، شرایط را مدیریت کرده و به خانواده و سایر افراد کمک ‌کنند.
وی افزود: به‌طور مثال کشور ژاپن، متعهدانه به این فرهنگ پایبند است؛ چراکه در کشور ژاپن، به دلیل این‌که در زمینه‌ی کاهش آسیب‌پذیری و خسارت، اقدامات مؤثری انجام داده‌اند، خسارت و آسیب‌پذیری ناشی از زلزله نسبت به ایران کم‌تر است؛ بنابراین، این اصل مهم، در ایران نیز باید جدی گرفته شود.

مهدیه جعفری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات