بازآفرینی مفهومی گسترده‌تر از پروژه‌های کالبدی  ...

بازآفرینی مفهومی گسترده‌تر از پروژه‌های کالبدی ...

 بازآفرینی مفهومی گسترده‌تر از پروژه‌های کالبدی دارد/دفاتر تسهیلگری راهکار اساسی حل مشکلات محلات ناکارآمد است

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محسن حسینی‌پویا بابیان اینکه دفاتر تسهیل گری در مناطقی از شهر که دارای مشکلات زیادی هستند تأسیس می‌شوند گفت: در موضوع دفاتر تسهیل گری، پیش‌بینی‌های لازم در قانون انجام‌شده و در سیاست‌های کاری شهرداری و در زمینه‌های مختلف، دفاتر تسهیلگری نقش پررنگ دارند.

وی ادامه داد: از آنجا که چند بخش مختلف در شهرداری برای توزیع مشارکت و جلب مشارکت مردمی در تلاش هستند و ازجمله آن‌ها می‌توان به شورای اجتماعی محلات اشاره کرد و یا طرح موضوع شهر ترمیمی که شهرداری مشهد به‌عنوان اولین شهرداری در کشور به دنبال تحقق آن است، لذا امور مختلف ازاین‌دست از طریق دفاتر تسهیلگری در حال انجام است.

تمام این موارد در یک راستا است و ازلحاظ قانونی مشکل و مانعی بر سر راه نیست. اساس کار دفاتر تسهیلگری نیز بر مبنای مشارکت مردم و توافقات بین ایشان طراحی‌شده است.

عضو کمیته نظارتی شماره چهار شورا خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری به‌عنوان واسطه ایجاد و روان‌سازی رابطه مشارکتی بین مردم و بخش خدمات عمومی عمل می‌کنند و حتی امتیازاتی هم که برای همکاری با دفاتر تسهیلگری پیش‌بینی‌شده که مبنای قانونی دارد. از این این‌رو فعالیت این دفاتر سبب تسهیل و تسریع در اجرای برنامه‌های بازآفرینی محلات می‌شود و این امتیازات که باهدف هم‌افزایی و افزایش مشارکت محلی پیش‌بینی‌شده است.

حسینی‌پویا اضافه کرد: موضوع تسهیلگری، سیاستی جامع و کلی است که در ستاد بازآفرینی ملی کشور تصویب‌شده است. دستورالعمل اجرایی و شرح خدمات آن نیز توسط وزارت های کشور و راه و شهرسازی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ‌شده تا ازلحاظ قانونی عملاً مشکلی برای اجرا وجود نداشته باشد. مشکل عمده در هماهنگی بین دستگاه‌ها و همچنین ترغیب مردم و ساکنان محلات هدف بازآفرینی برای مشارکت و همکاری و هم فکری در طرح‌ها است.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد با یادآوری این نکته که بازآفرینی شهری مفهومی بسیار گسترده و دارای ابعادی بسیار بیشتر از کار کالبدی است گفت: اقدامات اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و تمام ابعاد زندگی شهروندان در گستره موضوع بازآفرینی شهری قرارگرفته و باید مدنظر باشد. باید تمام نهادهای خدماتی و نهادهای عمومی و خصوصی مرتبط با این طرح‌ها تمام همت و توان خود را برای کمک به تحقق اهداف این طرح به‌کارگیرند.

وی تصریح کرد: در موضوع بازآفرینی همه باید پای‌کار باشند و در مفاهیم آن نیز وحدت نظر وجود داشته و تعارضی بین دستگاه‌های دولتی و خدماتی نباشد.

به‌هرحال در حوزه اجرا ایجاد مشکل محتمل است، اما دستگاه‌های مرتبط ازجمله راه و شهرسازی و شهرداری‌ها باید در تعامل باهم مشکلات را حل کنند. لذا امیدواری و پیش‌بینی ما آن است که دفاتر تسهیل گری بتوانند بازوی توانمند اجرای برنامه‌های بازآفرینی محلات ناکارآمد و توسعه متوازن شهری باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات