تخریب ۱۵۰ کوره تولید زغال در شهرستان ری

تخریب ۱۵۰ کوره تولید زغال در شهرستان ری

به گزارش ایسنا، محمد رستگاری در چهلم و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به ماده ۱۶ قانون هوای پاک در مورد برخورد با واحدهای آلاینده‌ای که اجازه همکاری نمی‌دهند، گفت: روند کیفیت هوای تهران امسال مطلوب نبوده است هر چند که نسبت به سال‌های گذشته روند بهتری داشته‌ایم البته به جز سال ۹۷ که سال بسیار خوبی به لحاظ کیفیت هوا بود.

وی در تشریح اقدامات اداره کل محیط زیست استان تهران به ۸۰۲۰ پایش از واحدهای مختلفی که احتمال آلایندگی آن‌ها وجود داشته اشاره و اظهارکرد: از این میان ۳۸۳۴ اخطاریه صادر و ۶۱ واحد ظرف ۹ ماهه نخست امسال پلمب شد که ۳۳ مورد پس از حل مشکلات آلایندگی فک پلمب شدند و ۱۲۷ واحد که عمدتا واحدهای غیرمجاز ریخته‌گری بودند، جمع‌آوری شدند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طی سه دوره در سال ۹۸، ۲۰۱ مورد از صنایع آلاینده از میان ۲۲۹۲ مورد پایش آلاینده بوده‌اند و این پایش‌ها ظرف مدت ۹ ماه انجام شده است،گفت: بیشترین واحدهای آلاینده در پاکدشت مستقر هستند و برنامه ساماندهی ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و در این راستا مراجع غذایی نیز همکاری خوبی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در ابتدای آبان‌ماه سال جاری و همزمان با تشدید آلودگی هوا تیم ویژه‌ای برای پایش‌های ویژه که عمدتا شبانه نیز بود، تشکیل شد و ۲۶۱۸ واحد مورد پایش قرار گرفت. در این پایش‌ها ۷۰ واحد آلاینده غیرمجاز و یا دارای فعالیتی که در زمان اضطرار غیرمجاز است، پلمب شدند همچنین از همگی صنایع عمده در استان تهران که کمتر از ۱۰ مورد صنعت بزرگ مقیاس هستند، نمونه‌گیری انجام شد و بیشتر آن‌ها با حدود مجاز مطابقت داشتند اما گازوئیل تحویلی به نیروگاه‌ها در برخی موارد گوگرد بالایی در آن‌ها دیده شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در شرایط اضطرار برای واحدهای عمده، ناظر مستقیم قرار گرفت و برخی از موارد از جمله نیروگاه برق دماوند به مراجع قضایی معرفی شد و اخطاریه‌هایی به برخی نیروگاه‌ها داده شد.

رستگاری در پایان گفت: علاوه بر پسماندسوزی منابع متغیر دیگری هم مانند کوره‌های تولید زغال به ویژه در بخش کهریزک وجود دارد که به‌شدت آلاینده هستند و متاسفانه تعداد آن‌ها رو به افزایش است که گزارش این موارد به دادستان تهران ارائه شده است. ۱۵۰ کوره در شهرستان ری با توجه به دستور قضایی تخریب و گزارش آن به مراجع قضایی ارسال شد. بی‌تردید بحث پسماندسوزی به عنوان یک دغدغه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات