مسکو قدیمی تر از تاریخ

مسکو قدیمی تر از تاریخ

http://www.bananews.ir/حفاری‌های صورت گرفته در برخی مناطق تجاری، در کنار کلیسای واسیلی بلاژنوا و یا هتل سابق «روسیه» نشان می‌دهد که قدمت پایتخت روسیه بیش از آن چیزی است که تاریخ می‌گوید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، لئونید کاندراشف باستان‌شناس ارشد مسکو در گفتگو با این خبرگزاری بیان کرد که قدمت شهر مسکو از آنچه که در تاریخ گفته می‌شود بیشتر است، اما این دلیلی برای بازنگری در گذشته نیست.

وی همچنین می‌گوید: طبق تاریخ، مسکو در سال ۱۱۴۷ میلادی تاسیس شده است اما تحقیقات نشان می‌دهد که قدمت شهر بیش از تاریخ تعیین شده است ولی با این حال ما نمی‌توانیم در تاریخ دست ببریم.

به گفته وی، مساله اینجاست که تاریخ اعیاد و جشن‌ها نیز ثمره توافقات مردمی است و نه تحقیقات علمی. باستان شناسان در پایتخت روسیه اشیایی را پیدا کرده اند که به دعوت از پادشاه یوری دالگاروکی مربوط می‌شود. در این یافته‌ها چنین نوشته شده است: «برادر، پیش من به مسکو بیا». این نوشته یا به عبارت بهتر، دعوتنامه در پاییز سال ۱۱۴۷ برای پادشاه نووگوراد سیورسک سویتوسلاو الگویچ ارسال شده است.

بنابراین، به گفته این باستان‌شناس در منطقه ایلینک تکه‌هایی از یک پل متعلق به قرن دهم بدست آمده است و در محوطه کرملین نیز مهر و موم سربی کشف شده است. طبق تحقیقات، این مهر به صد سال قبل از تاسیس مسکو برمی‌گردد.

علاوه بر این، حفاری‌های صورت گرفته در برخی مناطق تجاری، در کنار کلیسای واسیلی بلاژنوا و یا هتل سابق «روسیه» نشان می‌دهند که قدمت پایتخت روسیه بیش از آن چیزی است که تاریخ می‌گوید.

لئونید کاندراشف می‌گوید: «با این حال، این یافته‌ها نتیجه علم هستند و تاریخ‌های رسمی عملکرد اجتماعی دارند. معمولا تمامی یافته‌های باستان‌شناسی نمی‌توانند گواهی برای بازنگری در تاریخ باشند. واضح است که همه می‌خواهند تاریخ کشور قدمت بیشتری داشته باشد، اما مهم این است که ما مسایل علمی را نقض نکنیم.»

 

 

    نظرات