بازآفرینی صف طولانی مجوز‌ها را کوتاه می‌کند

بازآفرینی صف طولانی مجوز‌ها را کوتاه می‌کند

بازآفرینی صف طولانی مجوز‌ها را کوتاه می‌کند

با توجه به رشد سریع پدیده بیکاری در جامعه، کارآفرینی و ایجاد شغل در حکم گوهری نایاب است. به‌ویژه اگر در مناطق حاشیه‌ای صورت بگیرد و سبب کشف استعداد و توانایی‌‌های بی‌شمار موجود در این مناطق شود. یکی از مناطقی که این روز‌ها با وجود تمام موانع و مشکلات توسعه‌ای، توانسته با کمک سازمان‌های مختلف به ویژه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در این زمینه فعالیت قابل توجهی داشته باشد، محله طرق است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، این محله توانسته با همت افراد محلی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی افراد زیادی را مشغول به کار کند. در این گزارش به سراغ افراد موثر در جریان کارآفرینی‌های صورت گرفته در این محله رفته‌ایم و درباره ایجاد یک کارگاه خیاطی که با تکیه بر بانوان شکل گرفته است و چگونگی شکل گیری و هدف اصلی آن گفت‌وگو کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
در جستجوی استعداد‌ها
«معصومه نجاران» کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محله طرق که از ابتدا در جریان شکل‌گیری کارگاه حضور داشته درباره هدف و نحوه شکل‌گیری کارگاه‌ بیان کرد: ابتدای شروع این کسب‌وکار دهم دی ماه سال جاری و به دنبال تصمیمی بود که ما درکار‌گروه بانوان محله گرفتیم و متوجه شدیم که مشکل اصلی در بین بانوان این منطقه مسئله بیکاری است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کسب وکاری را راه بیاندازیم تا این مشکل را تا حدودی حل کنیم. هدف اصلی راه اندازی این نوع کسب و‌کار‌ها توانمندسازی مشاغل خانگی و کسب درآمد است، و در خصوص مشارکت بانوان نیز هدف این بود که بانوان در کنار رسیدگی به امور منزل درآمد هم داشته باشند و اینکه در آینده خودشان بتوانند کارآفرین باشند.
وی افزود: به همین دلیل طی یکسری جلساتی که در دفتر توسعه محله صورت گرفت ما توانستیم به کمک سازمان بازآفرینی با جهاد دانشگاهی مرتبط شویم. بعد از مدتی تصمیم براین شد که برای توسعه اشتغال خانگی در محله بنری قرار داده شود تا هم افرادی که سرمایه دارند و هم افرادی که جویای کار هستند شناسایی شوند، که بعد از نصب این بنر یکی از کارآفرینان اعلام کردد که حاضر به سرمایه گذاری است.
نجاران در خصوص نحوه آموزش افراد و شناسایی آنان نیز بیان کرد: جهاد دانشگاهی فرم‌هایی را برای نیازسنجی به دفتر توسعه محله طرق تحویل داد که در آن‌ها خواسته شده بود افرادی که در مشاغلی مثل قالیبافی، تابلو فرش و خیاطی استعداد دارند فرم‌ها را تکمیل کنند.
وی تصریح کرد: بر همین اساس ظرفیت‌ها شناخته شدند و حدود ۱۰۰ نفر در زمینه‌هایی مثل تابلو فرش و سوزن دوزی و خیاطی و قالی بافی فرم پر کردند و بعد با افراد تماس گرفته شد و همکاری با آن‌ها شروع شد. برای اعلام برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی نیز گروه مجازی شامل ۴۶۰ نفر عضو تشکیل شده که ما از این طریق خیلی از اطلاع رسانی های لازم را انجام می‌دهیم. در حال حاضر در این کارگاه ۶ نفر مشغول به کار هستند و این تعداد روبه افزایش خواهد بود.
سازمان بازآفرینی وتعاملات سازنده
باقری معاون توسعه محله و نوسازی مشارکتی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری همچنین بیان کرد: متاسفانه نگاه به بافت‌های فرسوده و حاشیه ای همیشه به سمت نقاط ضعف این مناطق بوده است. اما خوشحالیم که مسائل شناسایی شده است و در حال کاهش است. و انتظار ما از طرق هم همین است چرا که شورای اجتماعی محله و افراد معتمد این محله واقعا پایه کار هستند.
وی ادامه داد: سازمان بازآفرینی هم هر جا لازم باشد حتما وارد عمل می‌شود. قطعا روح تسهیل گری و فرایندی باید بر نگاه ما به عنوان دفتر توسعه بر این موضوعات باشد. و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت‌ها را به سمتی هدایت کنیم که در درجه اول برای خود افراد محله سودمند باشد و در مرحله بعد باعث تغییر نگاهی شود که به طور کلی به این محلات وجود دارد. مسئله مهم دیگر هم رشد روحیه مشارکت در بین افراد است. و چه خوب است اگر شرایطی فراهم شود که مردم مناطق مختلف بتوانند از این نوع کسب وکار های خرد ایجاد شده دیدن کنند و متوجه شوند که می‌توانند بدون حمایت هیچ ارگان دولتی تنها با اتکا به توانایی های خود موفق شوند و البته از کمک ما هم بهره مند شوند.
وی در ادامه افزود: گلخانه قطعا می‌تواند گزینه خوبی برای کارآفرینی باشد و البته که شهرداری نیز به یکسری لوازم مثل گل و درختچه نیاز دارد و می‌تواند در این زمینه خریدهای تضمینی انجام دهد. پیش پرداخت هایی ارائه دهد تا کار بهتر پیش برود. در زمینه مجوز‌ هم باید دقیقا مشکلات و موانع شناسایی شود.
باقری در پایان افزود: یکی از مهم ترین ظرافت های کسب وکار ایجاد شده در این محله، این است که این کار فقط با تکیه بر ظرفیت افراد محلی و حتی با سرمایه گذاری خود افراد بوده است. تاکید اصلی سازمان ما نیز بر کشف و شناخت ظرفیت‌های شناخته نشده است.
وی در خصوص برنامه های آتی سازمان برای کسب و کار های خرد گفت: تاکید همیشگی ما شکل گیری و گسترش این کسب و کار ها و از همه مهم تر فرایند کارآفرینی است. این که افراد به توانایی های خودشان ایمان پیدا کنند و خودشان این روند را گسترش دهند. برای پرداخت هزینه‌های این فرایند هم با موسسه ای همکاری داریم که کار شناسایی را انجام می‌دهند و بعد اطلاعات را در خدمت دفاتر توسعه قرار می‌دهند. در خصوص کسب و کار‌های مورد حمایت هم هیچ محدودیتی وجود ندارد اما بیشتر تاکید بر کار‌های است که توانایی افراد محله در آن بیشتر است. طرح های مشابه ایجاد شده نیز در محله خلج هم بوده است اما فعلا همین دو طرح به نتیجه رسیده و بقیه فرایند‌ها در حال گسترش هستند.
نقطه‌ آغاز توسعه
دکتر عاطفه مرادی مدیر پروژه دفتر توسعه محله طرق بیان کرد: دراجرای این طرح به کشف استعداد‌ها و ظرفیت بانوان توجه زیادی شد. به ویژه بانوان سرپرست خانوار است. و در بحث فرایندی هم ساز وکار‌ها را در اختیار افراد شورای اجتماعی مطقه قرار دادیم و همین باعث می‌شود که اگر افرادی بخواهند عملکرد مشابهی را داشته باشند بدانند که باید در چه چارچوبی عمل کنند و با فرایند کلی کارتا حدودی آشنا شوند.
وی در خصوص کسب و کار ‌های خانگی افزود: شاید بتوان نقطه شروع کسب و کار در محله را از جشنواره‌هایی که بصورت محلی انجام می‌شود دانست.
وی ادامه داد: در کارگروهی که با معتمدین منطقه شکل گرفت. لیستی از پروژه‌های قابل اجرا در محل ارائه شد که سازماندهی اراضی کشاورزی و راه اندازی گلخانه جزء مهم ترین مسائل بودکه البته می‌توانیم با توجه به ظرفیت سازمان بازآفرینی وکمک دستگاه های موجود در ستاد بازآفرینی مثل جهاد به خوبی کار را پیش ببریم.
تاثیرات چند جانبه کارگاه
دکتر سید علی حسینی معتمد محل و معاون صندوق قرض الحسنه شهید واحدی نیز درباره تاثیرات این نوع کسب وکار‌ها در محله بیان کرد: درخصوص کسب وکار‌هایی که در این گونه محلات مثل طرق شکل می‌گیرد دو بحث مطرح است. یکی بحث اجتماعی که اگر این چرخه کامل شود. قطعا منافعی هم برای خود سرمایه گذارها خواهد داشت و هم باعث توانمندی افراد محله می‌شود. که این در نوع خود خیلی مهم است. بحث دیگر اما در زمینه تخصصی است و مربوط به ساختار مدیریت درست است. اینکه همه روند اجرایی کار از مرحله اولیه یعنی تامین مواد اولیه، حمل‌و‌نقل و مکان تولید تا رسیدن به دست مشتری دقیقا تحت نظارت باشد. و جنبه‌های مختلف کارهم مدنظر باشد اینکه تحویل کار‌ها به چه صورتی است آیا کارمزدی است و یا اینکه تولید کنندگان توانایی بسته بندی و برند سازی را هم دارند یا نه؟
حسینی ادامه داد: من خودم شاهد بودم که سال پیش یکی از همین کارگاه‌های خیاطی دوخت فرم مدارس محله طرق را به عهده گرفت و باعث شد در هزینه‌ها بسیار صرفه جویی شود. به عباراتی لباسی که قرار بود ۱۳۰ تومن خرید شود با قیمت ۸۰ تومن خریداری شد. همه واسطه‌ها و هزینه حمل و نقل به راحتی حذف شدند. با لطف خدا و کمک دفتر توسعه محله، کارآفرینان و حمایت‌های مادی و معنوی بزرگان محله و همچنین صندوق شهید واحدی که قول وام را به کسب وکار‌های نو پا داده است. می‌توانیم در این زمینه رشد خوبی داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات