از پویش سبزه ماندگار تا یک گلدان گل به شهروندان

از پویش سبزه ماندگار تا یک گلدان گل به شهروندان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، با نزدیک شدن سال نو و سرآغاز فصل بهار ، پیاده رو های شهر از  بساط هفت سین و سینی‌های سبزه پُر می‌شود . سبزه هایی که بیشترشان از بذر گندم است و ایرنیان معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که « سیزده به در» خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند.

همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده به در موجب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود واکثر مردم  هم سبزه را نماد شادابی و سرسبزی و نشانگر پیوند انسان با طبیعت می‌دانند.

عده ای از دوستداران محیط زیست نیز دور ریحتن سبزه در طبیعت را آسیب به محیط زیست دانسته و با آن مخالفت می‌کنند علاوه بر آن معتقدند که بخشی از این گندم که صرف رویش سبزه می‌شود می‌تواند نان سفره ی مردم باشد.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری در اطلاعیه‌ای بیان کرد که این سازمان در نظر دارد در طرح "پویش سبزه ماندگار " با تحویل گرفتن سبزه های نارنج شهروندان و اهداء یک گلدان گل به عنوان هدیه در جهت کاهش هدر رفت سبزه‌های گندم و استفاده از سبزه نارنج کاری ماندگار را در صفحه فعالیت خود ثبت کند.

در این اطلاعیه آمده است این سازمان سبزه‌های نارنج را از شهروندان تحویل گرفته و به جای آن یک گلدان گل آپارتمانی هدیه می‌کند.

به گفته عین الله احمدی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری پویش سبزه ماندگار هم راستا با سنت های اصیل ایرانی مبنی بر برکت افزایی است، این پویش با توجه به نزدیک شدن به سال نو به منظور ترویج فرهنگ‌ درختکاری، جلوگیری از اسراف و هدررفت سالانه میلیون‌ها لیتر آب و هزاران تن گندم، بذور خوراکی و غلات برای استفاده سبزه عید در سفره هفت سین راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این سازمان پس از جمع‌آوری نهال‌های کوچک نارنج، آنها در واحد تولیدات سازمان پرورش داده و پس از آن در سطح شهر و دیگر نقاط مورد نیاز کاشت می‌کند.

جایگزینی نهال‌های زیبا به جای سبزه شب عید و کاشت این نهال‌ها در شهر از اهداف راه‌اندازی این پویش است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات