پرونده کامل از بازار مسکن غرب تهران

پرونده کامل از بازار مسکن غرب تهران

www.BanaNews.irنزدیک به ۱۰ سالی است که ساخت و ساز واحدهای مسکونی در غرب تهران با رونق مواجه شده است و این مساله را به وضوح می‌توان در صفحات آگهی‌های معاملات ملکی و همچنین در فضای مجازی مشاهده کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بنا به گفته اکثر مشاوران املاک فعال در غرب تهران دسترسی آسان به دیگر مناطق از طریق بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و همچنین هوای سالم باعث شده تا بازار مسکن این منطقه مشتریان زیادی را در قالب خریدار یا مستاجر جذب خود کند.

اما پیش فروش واحدهای مسکونی در محله‌های غربی تهران بسیار اندک است، چرا که سازنده‌ها ترجیح می‌دهند از طریق وام، ساخت و ساز کنند تا اینکه واحدهای خود را پیش فروش کنند.

سازنده‌ها خود را به آب و آتش نمی‌زنند

یکی از بنگاهداران واقع در منطقه پونک در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر ساخت‌و‌ساز در بازار این منطقه انجام می‌شود، اما تعریف آنچنانی ندارد زیرا همچون ۵ سال گذشته سازنده‌ها دیگر خود را به آب و آتش نمی‌زنند و میزان ساخت و ساز در مقایسه با سال گذشته افت کرده است.آجرلو در ادامه افزود: به عنوان دلایل اصلی کاهش فعالیت سازنده‌ها در بازار مسکن، یکی بازدهی کم بازار از لحاظ سوددهی و دیگری نوسان قیمت در بازار مسکن است.

وی درباره زمانی که سازنده‌ها فعال تر بودند، خاطرنشان کرد: یک زمانی سازنده‌ها ۳ فقره ملک کلنگی را همزمان خریداری می‌کردند و از طریق وام بانکی هر سه را در مدت یکسان نوسازی می‌کردند، اما هم اکنون کلیه سازنده‌ها فقط به خرید یک ملک کلنگی بسنده می‌کنند و با در نظر گرفتن وضعیت بازار یا شروع به ساخت‌وساز می‌کنند یا بر حسب پیش‌بینی‌ها در یک دوره زمانی اقدام به ساخت‌وساز نمی‌کنند، بلکه در این مدت عملا دارایی شان را حبس می‌کنند.

این بنگاهدار در رابطه با متراژ کلنگی‌های مورد پسند سازنده‌ها، اظهار کرد: حداقل متراژی که سازنده‌ها راضی به خریدشان هستند کلنگی‌های ۳۰۰ متر مربعی است که بتوانند حداقل مجوز ساخت ۵ طبقه دو واحدی را کسب کنند.

وام ساخت می‌گیرند اما پیش‌فروش نمی‌کنند

یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه پونک در رابطه با وضعیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی، گفت: حجم ساخت و سازها نسبت به اوایل سال با استقبال بهتری رو به رو شده است، زیرا از یک سو هنوز طرح تفصیلی ارائه نشده و سازنده‌ها از تعداد تراکم فعلی راضی هستند و از طرف دیگر قیمت واحدهای مسکونی با نوسان مواجه شده است.

پارسا درباره پیش فروش واحدهای مسکونی اذعان کرد: هیچ سازنده ای حاضر نیست که واحدهای در حال ساخت خود را پیش فروش کند و اگر هم سرمایه لازم برای ساخت‌و‌ساز کافی نبود و سازنده نیاز مالی داشت به دریافت وام روی می‌آورد، زیرا بعد از اتمام ساخت سازنده مبلغ وام را بین کلیه واحدها با سود کم تفکیک کرده و در زمان فروش از این طریق می‌تواند کمی‌ قیمت پیشنهادی را بالا اعلام کند.

 

    نظرات