مروری بر اقدامات پیشگیرانه شهرداری تبریز برای مقابله با کرونا

مروری بر اقدامات پیشگیرانه شهرداری تبریز برای مقابله با کرونا

به گزارش شهریار، توصیه‌های ایمنی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، آموزش شهروندی و آگاه‌سازی عمومی شهروندان، وظیفه‌ای است که بر عهده شهرداری تبریز قرار داده شده است. در کنار این مورد، توجه به فضای شهری تحت اختیار شهرداری، مجموعه کارکنان و به ویژه پاکبانان، ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی، فعالیت‌هایی است که از یکی دو روز پیش آغاز شده و ادامه دارد.

تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا در مجموعه شهرداری تبریز

اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز به عنوان ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در مجموعه شهرداری تبریز معرفی شده و مقرر شده کلیه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری تبریز با هماهنگی این اداره کل، اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از این بیماری انجام دهند.

محمدحسین حسن‌زاده مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در رابطه با فعالیت این ستاد می گوید: بر اساس دستورالعمل های پیوستی وزارت بهداشت و درمان، برنامه‌های متعددی در این خصوص تدوین و برای تمامی مناطق و سازمان‌ها ارسال شده است که در قالب  تأکید بر رعایت بهداشت فردی، توقف تمامی برنامه ها، همایش ها و گردهمایی ، بروشورها و پیام‌های آموزشی در خصوص آشنایی با بیماری کرونا و اقدامات لازم همچون ضدعفونی پله‌های برقی و آسانسورها در قطار شهری، ضدعفونی کردن ایستگاه های اتوبوس به مجموعه‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری ارائه شده است.

آگاه‌سازی عمومی و توصیه های پیشگیرانه

بر اساس تکلیفی که استانداری آذربایجان شرقی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر عهده شهرداری تبریز گذاشته، مجموعه اقدامات لازم جهت پیشگیری و آموزش در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است. رسول موسایی در این رابطه می گوید: این اقدامات شامل بهره‌گیری از فضای تبلیغاتی شهر در راستای ارائه پیام‌های بهداشتی و توصیه‌ای جهت سلامت عمومی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

ضد عفونی کردن ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی و ایستگاه‌های اتوبوس

شرکت واحد اتوبوسرانی، یکی از سازمان‌های تابعه  شهرداری تبریز است که به دلیل استفاده عمومی از آن نیاز به توجه ویژه دارد. در این خصوص، اتوبوس‌های بخش خصوصی و دولتی و ایستگاه های شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه تا اطلاع ثانوی هر شب بصورت مستمر شستشو و ضدعفونی می شود تا شهروندان با خیال راحت بتوانند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

ضد عفونی کردن پایانه‌های مسافربری

پایانه‌ای مسافربری تبریز  دیگر سازمان فعال در حوزه حمل و نقل بین شهری است که به دلیل ورود مسافران یا بازگشت شهروندان از دیگر شهرها، در معرض آلودگی قرار دارد. در همین راستا سازمان پایانه های مسافربری شهرداری کلانشهر تبریز بنا به توصیه وزارت بهداشت، اقدام به ضدعفونی کردن کل مجموعه پایانه های مسافربری کرده است .

اتخاذ تدابیر بهداشتی برای مواجهه با کرونا در مجموعه سازمان قطار شهری

متروی تبریز به عنوان ناوگان نوین حمل و نقل عمومی که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته است، تمهیدات گسترده ای برای مواجهه با بیماری کرونا اتخاذ کرده است. سعید بشیریان، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری تبریز در این باره می گوید: همه قطارها و ایستگاه های مترو تبریز بیش از گذشته در ساعات معین شست‌وشو شده و برای پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری ضدعفونی می شوند؛ همچنین درج پوسترهایی حاوی راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا، دیگر اقدام این شرکت می‌شد.

سلامت پاکبانان در کنار گندزدایی و ضدعفونی کردن تجهیزات، اولویت اول سازمان پسماند

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز بیشتر آمار کارکنان نهاد شهری را دارند و به دلیل ارتباط مستقیم عوامل این سازمان با پسماندهای مختلف، ضرورت داشت تا هم تجهیزات و ماشین‌آلات جمع‌آوری پسماند ضدعفونی شده و هم تجهیزات فردی پاکبانان شامل ماسک و دستکش و لباس مناسب نوسازی شود.

علیرضا اصغری در رابطه با مجموعه اقدامات سازمان اظهار می‌کند:  طی بخشنامه ای کلیه معاونین خدمات شهری شهرداری‌های مناطق دهگانه و پیمانکاران حوزه خدمات شهری ملزم به استفاده از مواد گندزدا و ضد ویروس جهت پاکسازی و ضد عفونی کردن تجهیزات و ماشین آلات حمل زباله‌، الالخصوص خودرو های حمل پسماندهای پزشکی شدند و واحد hse سازمان به صورت تمام وقت پیگیر موضوع است.

او همچنین در خصوص سلامت پاکبانان احساس مسوولیت خود را ابراز کرده و ادامه می دهد: تمامی پیمانکاران حوزه خدمات شهری ملزم به تهیه ملزومات بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و... هستند و بنده نحوه فراهم سازی و توزیع این امکانات را شخصاً رصد می‌کنم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات