شوراها ناظر بر عملیات مدیریت شهری و دیگر دستگاه های اجرایی شهر هستند

شوراها ناظر بر عملیات مدیریت شهری و دیگر دستگاه های اجرایی شهر هستند

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رضا امینی در برنامه اینجا اصفهان، اظهار کرد: روز مهندس و زادروز خواجه نصیرالدین طوسی را تبریک عرض می کنم.
وی افزود: در آبان ماه سال ۵۸ و به استناد قانون و در هفت اصل ۱۰۰ تا ۱۰۷ در قانون اساسی به شورای شهر پرداخته شد این قوانین و حدود اختیارات محلی  با مطالبه از دستگاه های عمومی برای بهبود کیفیت زندگی شهر تلاش می کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شوراهای روستا، ده، شورای شهر، شورای استان و شورای عالی استان ها از جمله شوراهای اسلامی محسوب می شوند.
امینی اضافه کرد: تا سال ۱۳۷۸ یعنی ۲۰ سال پس از انقلاب اصل و قانون شورا در اجرا مغفول مانده بود، در سال ۷۸ اولین دوره شوراهای شروع به کار کردند. طبق قانون منابع درآمدی که در قانون برای شهرداری ها پیش بینی شده و توسط شهرداری ها قابل حصول بود باید از ناحیه دولت و ذی نفعان داخل محلات به منابع درآمدی شهرداری انتقال می‌یافت که این اتفاق با سیاست هایی که توسط منتخبان مردم با اقتضاعات تطبیق بدهند و بتوانند اقدامات عمرانی فرهنگی بهداشتی آموزشی و ... داشته باشند و مشارکت مردم در اداره شهر ارتقا یابد .
وی تاکید کرد: تا سال ۷۸ به دلیل وابستگی به شهرداری ها به منابع دولتی کند حرکت می کردند اما با قوانین لازم برای حصول نتیجه و در اختیار شورا گذاشته شدن برخی از تصمیمات مدیریت شهری که می‌تواند گاها ظرف 15 روز یک مصوبه داشته باشد ظرفیت‌های شهرها شناسایی و شهرداری می تواند با بررسی لوایح تعیین و تکلیف کند و در محلات می توان نیازها را سریعتر برآورد کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برخی از تصمیمات مهم که در شوراها و مدیریت شهری اتخاذ شده است همین ایجاد ورزشگاه‌‎های محلی، فرهنگسراها، بازراچه‌ها و ... که خوشبختانه در اصفهان در این زمینه توفیقاتی داشته ایم، اما نیازمند نقاط هدف بیشتری هستیم تا زمینه رفاه مردم فراهم شود.
امینی ادامه داد: اگر که بر اساس آنچه در قانون پیش بینی شده است عمر جمهوری اسلامی را ۴۱ سال بدانیم سن شوراها ۲۱ سال است، قانون اساسی عنوان می کند استانداران بخش داران و فرمانداران در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت مصوبات آنها هستند.  شوراها ناظر بر عملیات مدیریت شهری و دیگر دستگاه های اجرایی شهر هستند و نه فقط شهرداری ها، ما باید حقوق مردم را مطالبه کنیم. در قانون الزام پیروی از شوراها آمده است.
وی با اشاره به اینکه شوراها در واقع رابط بین مردم و دستگاه‌های کلان کشوری هستند و همچنین وظیفه ارتباط حاکمیت با مردم را در مدت زمان کم بر عهده دارند، گفت: شوراها پس از انتخاب خود توسط مردم باید شهردار را انتخاب کنند و در واقع باید برای امور شهر بر اساس تفکرات خود فردی اجرایی به کار بگیرند. اگر در کار شهرداری کوتاهی صورت بگیرد یا جهل و یا عمدا یا خلاف جهت شورا اقدامی صورت گیرد از طریق بازرسی و حراست شهرداری و تذکر به شهردار باید جلوی موضوع توسط اعضای شورا گرفته شود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات