سازمان ثبت اسناد مکلف به ثبت موقوفات بلامعارض شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان ثبت اسناد املاک کشور را مکلف کردند با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به ثبت موقوفات بلامعارض اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه علنی بعد از ظهر روز سه شنبه مجلس نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه پنجم توسعه کشور، با ماده ۱۵۷ این لایحه با ۱۲۹ رای موافق ۱۵ رای مخالف و ۱ رای ممتنع موافقت کردند.

در مصوب مجلس آمده است: به منظور احیاء توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت موقوفات و اخوات و مقابله با سوءاستفاده از موقوفات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان اوقاف وامور خیریه مکلف شد به نسبت «ثبت موقوفات» بلامعارض که صحت وقف آن محرز ولیکن تاکنون ثبت نشده اند، اقدام کند.

همچنین به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی جامعه موقوفات، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی متولی وقف موظفند اطلاعات کلیه موقوفات، نذورات، محبوسات و صدقات و موقوفات عام منصرفی و دارای تولیت را به روی سامانه ای قرار دهند که تا پایان سال اول برنامه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد شود.

همچنین بند ج ماده ۱۵۷ با ۱۲۰ رای موافق نمایندگان پس از تذکرحشمت الله فلاحت پیشه و پیشنهاد محمد حسن ابوترابی فرد حذف شد.

۱۵۶ مکرر ۳ برنامه پنجم نیز با پیشنهاد نماینده ورامین در مجلس به دلیل اولویت داشتن شورای عالی استان‌ها بر دولت به کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه ارجاع شد.

بنا بر این گزارش در هنگام بررسی لایحه برنامه پنجم با وارد دانستن اخطار قانون اساسی نقوی حسینی ماده ۱۵۶ مکرر ۳ را به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

بر اساس این ماده به دولت اجازه داده می‌شود تا پایان سال اول برنامه با همکاری شورای‌عالی استان‏ها و کسب نظر از شهرداری‏ها اقدام قانونی لازم را ازطریق مراجع ذی‌ربط برای تدوین نظام درآمدهای پایدار شهرداری‏ها با اعمال سیاست‏های زیر به‌عمل آورد و برای اجرا ابلاغ نماید.

 

    نظرات