آینده پارکینگ‌های خیابانی هوشمند/ اینترنت اشیا در خدمت پارکینگ هوشمند خودرو

آینده پارکینگ‌های خیابانی هوشمند/ اینترنت اشیا در خدمت پارکینگ هوشمند خودرو

شهریار تبریز / مهراب محرابی‌نیا: معضلی که منجر به هدر رفتن زمان، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد صف‌های طولانی در اطراف مکان‌های تجاری، خیابان‌ها و سینما و اماکن دیگر شده است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش مشکلات مربوطه ارائه شده است که در آنها عمدتا از تکنولوژی‌های جدید استفاده شده است. راهکار پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوریIOT (اینترنت اشیا) یکی از به‌روزترین و جدیدترین پاسخ‌ها به این معضل شهری است که تا حد زیادی مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ را کاهش داده و امکان برنامه‌ریزی و مراجعه به موقع و بدون دردسر به محل موردنظر را برای شهروندان فراهم می‌کند. در این بین پارکینگهای خیابانی و عدم کنترل و نظارت بر نحوه آنها بیش از همه پارکینگها رانندگان را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است.

در دهه ۱۹۶۰، مقامات محلی در شهرها قوانین جدیدی برای ترغیب تردد وسایل نقلیه وضع کردند. از این رو زمان پارک محدود شده و جرایم سنگینی برای حرکت کردن آنها از محل پارکینگ تعیین کردند تا همه افراد بتوانند از پارکینگهای خیابانی استفاده کنند. بعد ها پارکومتر ها معرفی شدند.

امروزه عدم توازن بین عرضه پارکینگ و تقاضای کاربران، شهر ها را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است. رانندگانی که در داخل شهر ها دنبال جای پارک می گردند، ترافیک موجود و همچنین انتشار دی اکسید کربن را افزایش داده و باعث تراکم خودروها می شوند. در نتیجه، محدود کردن زمان پارکینگ و تعیین جرایم سنگین به نظر می رسد راه حل مناسبی برای این معضل نباشد.

طبق مطالعات گروه APCOA PARKING که یک شرکت تحقیقاتی در کشور آلمان بوده  و بیش از ۴۵ سال سابقه در زمینه ارایه راه حل های پارکینگ ها دارد ۱۰ دقیقه زمان برای پیدا کردن جای پارک مساوی انتشار ۱,۳ kg گاز دی اکسید کربن بوده و همچنین ۳۰ درصد ترافیک هم در زمان پیدا کردن جای پارک ایجاد می شود.

با توجه به اینکه هر هفته ۱۶۸ ساعت است، تحقیقات شرکت های پیشرو در جهان نشان داده است که یک خودرو ۹۶.۵ درصد( حتی بیشتر از تخمین شرکت  (Shoup) از عمر خود را در حال پارک گذرانده و در حدود ۵ درصد از عمر خود را در جاده ها است. اما سیستم مدیریت هوشمند می تواند این زمان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. مدیریت پارکینگ هوشمند به استفاده از فن آوریهای نو آورانه در جهت کاهش تراکم ترافیک در مراکز پر تردد شهر ها دلالت می کند.

انواع پارکینگ:

پارکینگ ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به پارکینگ های پشت بامی، زیر زمینی، طبقاتی، مکانیکی، غیر خیابانی (OFF-STREET) در مقابل پارکینگ خیابانی (ON-STREET) اشاره کرد.

پارکینگهای غیر خیابانی به محل های پارک زیر زمینی و آن دسته از پارکینگهایی اطلاق می شوند که ورود و خروج آنها توسط موانع کنترل می شوند. دسترسی به آنها بیشتر بوده ولی گران هستند. هزینه سرمایه گذاری برای هر نوع از این پارکینگ ها بینبین ۳۵۰۰۰  و۵۰۰۰۰ یورو می باشد. در کنار این مبلغ بایستی هزینه های عملیاتی را نیز اظافه کرد.

پارکینگ های خیابانی به جاهای پارکی گفته می شوند که در کنار خیابانها واقع شده اند و هزینه آنها از طرق مختلفی مانند پارکومتر، اشتراک ماهانه و یا گوشی های هوشمند پرداخت می شوند. این پارکینگ ها گاهی اوقات برای مدت معینی رایگان می باشند. هزینه یک جای پارک خیابانی برای یک سال کمتر از ۱۰۰۰ یورو می باشد. پارکینگهای خیابانی با توجه به در دسترس بودن و نزدیک بودن فاصله ممکن از مقصد، از مطلوب ترین انواع پارکینگ بوده و از بیشترین استقبال در بین مردم برخوردار هستند.

فن آوریهای موجود برای پارکینگهای خیابانی

در چند سال اخیر، برای کنترل ورود و خروج خودروها و به‌طورکلی مدیریت تردد وسایل نقلیه از سیستم‌های مبتنی بر شناسایی از طریق امواج رادیویی (RFID) یا دوربین‌های پلاک خوان استفاده می‌شد که برای مدیریت تردد مناسب بود، اما کاربرد آن به افرادی که عبور و مرور مستمر به یک محل داشتند محدود می‌شد و شامل همه شهروندان و برای اماکن مختلف نمی شد. برای محاسبه زمان و هزینه پارک کردن خودروها در یک محوطه هنوز هم از استفاده از کارت‌های NFC یا RFID رواج دارد که در هنگام ورود زمان ورود ثبت شده و در هنگام خروج هزینه نهایی به راننده اعلام می‌گردد. نقطه ضعف این راهکارها عدم انعطاف‌پذیری کافی برای پاسخگویی به نیازهای متعدد شهری است، هرچند که برای مدیریت تردد کارمندان یک سازمان هنوز راه‌حل قابل قبولی محسوب می‌گردد.

فن آوریهای جدید مورد استفاده برای پارکینگهای خیابانی هزاران نوع دیتای مرتبط با محل پارک و نحوه جمع آوری و استفاده از آنها را جمع آوری می کنند. سپس این اطلاعات تجزیه و تحلیل می شوند و نتایج حاصله در اختیار سازمان ها و مسئولین مرتبط قرار گرفته می شوند تا کمک حال آنها در مدیریت هوشمند شهری شوند.

این رویکرد چهار رویکرد را برای بهبود سیستم های پارکینگ های جاری و همچنین افزایش بهره وری به منظور بالا بردن کیفیت زندگی برای ساکنین و گردشگران ارایه می دهد:

۱. مانیتورینگ پارکینگهای خیابانی، برای انجام این کار از نشانگرهای تعیین کننده تعداد خودروهای ورودی و خروجی، میزان فضای اشغال، زمان متوسط پارکینگ، نرخ سازگاری پرداخت

۲. اطلاعات فضا های قابل دسترس( خالی) که در اختیار کاربران داده می شود. این دیتا هم می تواند به صورت دینامیکی، هم از طریق تلفن های همراه هوشمند و هم از طریق جی پی اس داخل ماشین در اختیار کاربران قرار گرفته می شود.

۳. بهینه سازی اجرای عملیات، بالاترین هزینه مدیریتی در سیستم های پارکینگ خیابانی مربوط به هزینه های اجرا است. اجرای بهتر و موثر این کار منجر به تبادل اطلاعات و کاهش میزان فضای اشغال می شود. برای پیاده سازی باید تجهیزات قابل اعتماد داشت، روش های مختلف قیمت گذاری تعیین کرد و اطلاعات آنها را در اختیار کاربران قرار داد و نتایج حاصله را تجزیه و تحلیل کرد.

۴. قیمت گذاری مکانیکی( متغیر)، هزینه پارکینگ می تواند برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا استفاده شود. وقتی فضای پارک خالی باشد قیمت پارکینگ بر اساس محل پارک( نزدیکی و دوری از مراکز پر تردد)، طول خودرو و زمان پارک ( ساعات شلوغ) تعیین می شود. این روش در مناطق مختلف مانند سان فرانسیسکو به صورت آزمایشی اجرا شده است و نتایج آن موفقیت آمیز بودن این طرح را نشان داده است.همچنین این طرح به کاهش ترافیک منجر شده است.

راه حل های موجود:

تمامی رویکردهای ارایه شده بر پایه جمع آوری به موقع اطلاعات درست و دقیق فضاهای اشغال و همچنین اطلاعات پرداخت و روش آنها می باشد. امروزه، فن آوریهای مختلفی برای انجام این دو اصل مهم استفاده می شود:

حس گر های( سنسورهای) شناسایی وسایل نقلیه:

حس گر ساده

این حسگر در هر فضای پارک نصب می شود و به نحوی قرار گرفته می شود تا وضعیت فضای اشغال را در اختیار کاربران قرار دهد. این سنسور آنقدر دقیق نیست تا تغییرات وسایل نقلیه را شناسایی کند. بنابراین مدت زمان پارک را ثبت نمی کند و مانیتورینگ کافی را نیز نمی تواند انجام دهد.  با توجه به تولید میدانهای مغناطیسی زیاد در مسیر های متروهای زیر زمینی، تراموا و وسایل نقلیه برقی، این سنسورهای شناسایی تشخیص مغناطیسی ساده به طور قابل ملاحظه ای در مناطق شهری مختل می شوند.

حسگر با دقت بالا

این سنسور شبیه سنسور ساده بوده اما با فن آوریهای مختلف شناسایی ترکیب شده و میزان پاسخگویی و بازدهی را افزایش می دهد. این سنسور نیز به مانند سنسور ساده نصب پیچیده ای داشته و هزینه راه اندازی و نصب آن با توجه به منطقه مورد نظر به صورت خطی افزایش می دهد.

دوربین های نظارتی

سیستم های دوربین محور معمولا از دقت بالایی برخوردار بوده و می توانند نظارت مطلوبی بر روند ورود و خروج داشته باشند. اما مشکل این روش هم وقتی پیش می آید که یک وسلیه نقلیه بزگ فضای پشت سر خود را می پوشاند و یا وقتی که یک وسلیه نقلیه با وسیله نقلیه همرنگ دیگر جای خود را عوض می کند. مشکل دیگر آنها در زمان مه، شب و نور کم است که قابلیت شناسایی آنها کاهش می یابد.

ماشین های اسکن

یک ماشین اسکن به دوربین های مجهز است که در خیابانهای مراکزشهرها تردد می کنند و پلاکهای تمامی خودروهای پارک شده را ثبت می کنند. مزیت این روش این است که نیاز به هیچ تجهیزاتی برای نصب کردن لازم نیست و میزان نظارت در این روش بالاست.

بلیط های پارکومتر

استفاده از دیتای فرستاده شده از بلیط های پارکو مترها ساده است، اما به میزان سازگاری پرداخت بستگی دارد. این راه حل نیازی به نصب نشانگر برای نصب یا نظارت ندارد. هر چند، این دیتا می تواند با دیگر راه حل ها ترکیب شده تا گستره استفاده آن وسیع گردد.

پرداخت از طریق موبایل

دیتای ارسالی از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایل همان مشکلات بلیط های پارکومتر را دارد. تجزیه و تحلیل آنها در کشورهایی که تعداد کمی از مردم از این روش استفاده می کنند کارایی کافی ندارد. علی رغم گسترش این روش در سال های آتی، با توجه به حضور اپراتور های مختلف در هر شهر، بهره برداری از منابع دیتا با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

به روز ترین راه حل ها

ما در دنیایی زندگی می کنیم که در حال حرکت به سمت هوشمند سازی و توسعه‌ی اینترنت اشیا (IOT) در تمام زمینه‌ها است. در چنین عرصه‌ای خدمات مدیریت هوشمند پارکینگ به عنوان راهکاری نوآورانه و هوشمند، لازمه‌ی ساخت شهرهای هوشمند هستند.

جدیدترین راهکارهای پارکینگ هوشمند امروزی با استفاده اینترنت اشیا اجرا می‌شود. این راه‌حل‌ها متشکل از نرم‌افزار، سخت‌افزار و پلتفرم مدیریت داده‌های پارکینگ است که در بستر اینترنت باهم در ارتباط هستند. Node (گره) ها که سخت‌افزارهایی از نوع سنسور یا قفل مکانیکی هوشمند هستند، وظیفه جمع‌آوری داده از محل هر پارکینگ را دارند و وضعیت پر یا خالی بودن هر کدام از فضاهای پارکینگ را به سرور ارسال می‌کنند. اپلیکیشن پارکینگ هوشمند جهت مشاهده نزدیک ‌ترین فضای پارکینگ، امکان رزرو و مراجعه به محل موردنظر، پرداخت هزینه و ثبت بازخوردها این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند و اپلیکیشن پارکبان امکان مشاهده اطلاعات انلاین از فضای پارکینگ‌ها و Node ها و مدیریت آن‌ها را میسر می‌سازد. این راهکار برای پارکینگ‌های مسقف، رو باز سازمانی و شهری و همچنین پارکینگ‌های حاشیه‌ای خیابان قابل اجرا است و در کشورهایی مختلفی مانند هلند، اسپانیا، اسلواکی، کره جنوبی که در حال اجرایی کردن پروژه‌های شهر هوشمند هستند، استفاده می شوند.

از مزایای پارکینگ هوشمند می توان دسترسی سریع راننده به نخستین جای پارک در کوتاه‌ترین زمان و مسیر ممکن، کاهش ترافیک شهری، افزایش امنیت پارکینگ ، افزایش سرعت ورود و خروج خودروها، افزایش میزان درآمد، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش استرس،عجله و بی حوصلگی در بین رانندگان در اثر تردد زیاد در پی پیدا کردن پارکینگ اشاره کرد.

تجهیزات مناسب با نیاز

شهرها با در نظر گرفتن وسعت ، جمعیت، فعالیتهای اقتصادی و پویایی خود سیاستهای مدیریت پارکینگ متناسب را اعمال می کنند. آنها نیازهای مختلفی بر حسب اطلاعات لازم برای ارایه خدمات خود به کاربران دارند. انتخاب مناسب این امکان را به شهر ها می دهد تا دیتای لازم برای بهبود مدیریت پارکینگ خیابانی  بدست آورند  ودر عین حال هزینه و نصب تجهیزات کمتری داشته باشد.

و اما شهر تبریز

در حال حاضر در کنار سایر شهر های جهان، اقدامات قابل توجهی در شهر تبریز در خصوص راه اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت پارکینگهای حاشیه ای تحت عنوان آذر پارک انجام شده و می توان از این سامانه به عنوان سامانه مدیریت پارکینگ هوشمند پارکینگهای خیابانی تبریز نام برد. از جمله قابلیت های این سامانه می توان به امکان ثبت محل پارک خودرو و پرداخت هزینه های پارکینگ از طریق انواع اپلیکیشن موبایل و پوزهای دستی مامورین خطوط اشاره کرد.

گفتنی است سامانه آذر پارک در قالب  App موبایل برای گوشی های Android و IOS و همچنینWeb Application  در دسترس تمام شهروندان و گردشگران شهر تبریز می باشد.

­­­­­­­­­­­­­­­­_____________________________________

*مترجم

http://bit.ly/2zPE5WY

https://www.ipparking.com/parking-solutions/

https://www.apcoa.com/press/press-releases/article/apcoa-parking-study-search-for-parking-space-devours-time-and-money/

https://bioone.org/journals/Herzogia/volume-28/issue-1/heia.28.1.2015.153/Lichen-Inventory-of-the-Canton-of-Geneva-Switzerland--Large/10.13158/heia.28.1.2015.153.short

https://www.azarpark.com/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات