آغاز ساخت پتروشیمی مشترک ایران-ونزوئلا در عسلویه

آغاز ساخت پتروشیمی مشترک ایران-ونزوئلا در عسلویه

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نفت از آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی مشترک ایران - ونزوئلا در عسلویه خبر داد و اعلام کرد: برای اجرای پتروشیمی هرمز معطل عمان نمی‌مانیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت اجرای طرحهای مشارکتی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت یک واحد متانول با مشارکت ونزوئلا در عسلویه آغاز شده است، گفت: اما هنوز وضعیت اجرای طرح مشابه پتروشیمی در ونزوئلا نهایی نشده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص کناره گیری عمان از مشارکت در ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز، تصریح کرد: تاکنون عمان کناره گیری رسمی خود را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام نکرده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه یکی از مهمترین دلایل تاخیر عمان در آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی هرمز تعیین نرخ خوراک است، اظهار داشت: به نظر می رسد فرمول فعلی فروش خوراک به این شرکت عربی جذابیت و توجیه اقتصادی ندارد.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه برای ساخت و توسعه صنعت پتروشیمی معطل شرکتهای خارجی و داخلی نمی مانیم، خاطر نشان کد: به زودی وضعیت حضور برخی از شرکتهای خارجی در طرحهای جدید پتروشیمیایی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش مهر، مرداد ماه سال ۱۳۸۸ همزمان با سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران، ایران و عمان برای ساخت یک واحد تولید اوره و آمونیاک با مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول یک توافق نامه امضا کردند.

با گذشت ۲۴ ماه از امضای این قرارداد پتروشیمیایی بین ایران و عمان تاکنون هیچ گونه پیشرفتی برای ساخت این واحد پتروشیمی در عسلویه گزارش نشده، این در حالی است که سایر طرحهای مشارکتی ایران با اندونزی و ونزوئلا از نظر قراردادی پیشرفتهای قابل توجه ای داشته است.

احمد حیدرنیا مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر با تاکید بر اینکه قصد داریم حداکثر تا دو ماه آینده وضعیت سرمایه گذاری عمان در ساخت پتروشیمی هرمز را روشن کنیم به مهر، گفته بود: اگر طرف عمانی تمایلی به سرمایه گذاری در عسلویه را ندارد سایر شرکاتهای خصوصی و یا خارجی جایگیزین این مجموعه خواهد شد.

از سوی دیگر بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت به زودی مذاکرات ایران با ونزوئلا و اندونزی برای ساخت دو مجتمع پتروشیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) نهایی خواهد شد و عملیات اجرایی این دو پروژه به طور رسمی آغاز می شود.

تیر ماه سال ۱۳۸۶ با حضور محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز روسای جمهور ایران و ونزوئلا کلنگ ساخت ۲ واحد مشترک متانول به زمین زده شد.

بر این اساس، با تاسیس شرکت مشترک "ونیران" قرار است یک واحد متانول با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شود.

برای اجرای این پروژه مشترک پتروشیمی بین الملل ایران ۴۹ درصد، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی یک درصد، پکی ون ونزوئلا ۴۹ درصد و شرکت سرمایه گذاری ونزوئلا (آی.پی.اچ.ال) یک درصد سهم دارند.

همچنین ساخت واحدهای مشترک اوره و آمونیاک (هنگام) با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت پوسری اندونزی برای تولید یکهزار و ۱۵۰ تن محصول در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از دیگر طرحهای مشارکتی صنعت پتروشیمی به شمار می رود.

 

    نظرات