بزرگداشت روز ملی آب

13 اسفند، روز ملی آب، فرصتی برای تامل دوباره در نقش آب در زندگی روزمره و نقش ما برای کمک به حفاظت و نجات آن

مناسبت ها و روزهایی که با عنوانی خاص، نامگذاری می شوند؛ در کشورهای گوناگون، بهانه و فرصتی هستند تا توجه عموم و نخبگان را به آن موضوع جلب کنند. "آب" نیز چه در جهان و چه در کشورهای مختلف از جمله در کشور ما، یکی از این موضوعات است که دست مایه تعریف روز و حتی هفته هایی برای گسترش آموزش ها و توجه ها به آن می شود.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، چندین سال است که در روز سیزدهم اسفند ماه، به همت اتاق بازرگانی و با مشارکت کلیه دستگاه ها و سازمان های مرتبط با امر آب، گرامیداشتی با عنوان روز ملی آب برگزار می شود. روز ملی آب که سابقه ای در ایران باستان و برای پاسداشت از آب و رودها دارد، بستر مناسبی است تا رسانه ها، سازمان های مرتبط، دستگاه های آموزشی و تمامی ظرفیت ها برای یادآوری نقش بی بدیل آب در زندگی و سرزندگی روزانه ما، دخیل شوند. در حقیقت از آن جا که روز جهانی آب در ایام تعطیل نوروزی ایران، قرار دارد، انتخاب روزی ملی برای آب، در اسفند ماه کمک می کند تا فرصتی بیشتر برای پرداختن به مسئله آب و استقبال از روز جهانی آب داشته باشیم. شایان ذکر است که امسال بدلیل اقدامات پیشگرانه شیوع ویروس کرونا، اجرای مراسم گرامیداشت روز ملی آب، لغو شده است اما این روزها شاید بیش از هر زمان دیگری، وقتی که مکررا برای اجرای توصیه های بهداشتی به سراغ شستن دست ها می رویم، می توانیم جایگاه آب را از منظر بهداشت و پاکیزگی که با خود برایمان به ارمغان می آورد، بهتر درک کنیم.
شعار امسال روز جهانی آب و محور مورد تمرکز، بحث آب و تغییر اقلیم است و این که هر کدام از ما چه سهمی در این رابطه می توانیم برعهده داشته باشیم. پدیده جهانی تغییر اقلیم، احتمالا در طول سال های آینده، در بسیاری از نقاط دنیا، تغییراتی جدی ایجاد می کند و کاهش اثرات این تغییرات و نیز سازگاری با جهان جدیدی که پیش روی ماست، هدفی است که از هم اکنون پیش روی ما قرار دارد. موضوع آب نیز در کانون، بحث تغییر اقلیم قرار دارد و چه از منظر کمبود بارش و بدنبال آن کمبود کمی آب و چه از منظر بارش های مقطعی شدید و روان شدن سیلاب و همین طور ابعاد کیفی منابع آب، همگی در رابطه ای تنگاتنگ با بحث تغییر اقلیم قرار دارند. آشنایی با ابعاد این موضوعات و نیز راهکارهایی که هر کدام از ما در مقیاس خرد و کلان برای کمک به مدیریت آن ها می توانیم به کار ببندیم، از مهمترین کارهاییست که در بستر مناسبت هایی مثل روز ملی آب، می توانیم دنبال کنیم. لازم به ذکر است که موضوع محوری آموزش های آبی که در طول ماه های اخیر توسط بخش آب کشور دنبال شده است، یکی از محورهای مرتبط با همین موضوع، یعنی بحث سیلاب بوده و در این رابطه در همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش، تلاش شده است تا نسل آینده، برای مواجهه صحیح با سیلاب، آماده تر باشند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات