صیانت و حفاظت از منابع آب، یک وظیفه ملی و انسانی است

صیانت و حفاظت از منابع آب، یک وظیفه ملی و انسانی است

"پاسداشت روز ملی آب" ایرانیان باستان روز ۱۹ سپندارمث (13 اسفند کنونی) را به نام «انهار و میاه جاری یا نوروز آب‌ها» جشن می‌گرفتند و آن موقعی بود که آب در رودخانه‌ها جاری می‌شد و گل‌ها شکوفه می‌کردند و فضا عطرافشان می‌شد. آن‌ها به برپایی جشن برای آب‌ها و برگزاری مراسم و انجام آداب سنتی و مذهبی در گرامیداشت آب می‌پرداختند.

رودها و نهرها را لایروبی کرده و از آلودگی پاک می‌کردند، دیواره قنات‌ها و آب‌انبارها را مرمت می‌کردند و در آب روان و نیز بر کنارش، و بر در و دیوار قنات و آنچه با آب مربوط بود، عطر و گلاب و گل می‌پاشیدند تا به صورتی نمادین، جریان یافتن دوباره حیات در بسترش را بزرگ بدارند و جاری کننده‌اش را ارج بنهند و بدین ترتیب، برای سال پیشِ رو، آبی گوارا و بوستانی پر محصول و خرمنی سبز و برکت در زندگی و کسب‌وکار، آرزو کنند .

اهمیت آب در آموزه های دین اسلام نیز از جهات گوناگون مورد توجه می باشد. آب در اسلام، جایگاه رفیعی دارد و درباره این اکسیر زندگی، سخن بسیار و آثار و احکام و آداب بی‌شمار آمده است. آب در قرآن‌ کریم با واژه «ماء» 63 بار به کار رفته و توجه ویژه‌ای به آن شده است. خداوند در آیات متعدد انسان را به تفکّر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است آب به عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌کند. خاصیت «حیات‌دهندگی» آب در آیات متعدد قرآن اشاره شده است .

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: همه چیز از آب خلق شد. براساس این فرموده نبی مکرم، آب نخستین بستر حیات برای تمام موجودات زنده است .

# هرهفته_الف_ب_ایران

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات