بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب، اشتغال 11 هزار نفری را در پی...

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: بهسازی شبکه آبیاری دشت میناب، اشتغال 11 هزار نفری در بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان هرمزگان، شبکه آبیاری و زهکشی میناب یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های کشور است که با هدف تامین آب مورد نیاز حدود 11 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز سه ناحیه شمالی، مرکزی و جنوبی اراضی دشت میناب در سال 1365 به بهره‌برداری رسید.

مطالعات مقدماتی سد و شبکه آبیاری و زهکشی میناب با هدف ایجاد منابع ملی و گسترش بهبود کشاورزی منطقه، احیای اراضی پایاب سد، احداث شبکه آبیاری مدرن، تامین آب شرب بندرعباس و کنترل سیلاب‌ها در سال 1344 شروع شد و در اوایل 1347 خاتمه یافت.

پس از گذشت بیش از 35 سال از آغاز بهره‌برداری از این شبکه، خشکسالی‌های بی سابقه در دو دهه اخیر و بروز کاستی­ ها و مشکلات بهره‌برداری و نگهداری، تغییر شرایط اقتصادی - اجتماعی حاکم بر منطقه و به تبع آن تغییر نیازمندی‌های ذینفعان و بهره‌برداران به منظور تحقق بهره برداری بهینه و برنامه ریزی توزیع مناسب آب و بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی میناب با رویکرد استفاده از روش های نوین آبیاری در دستور کار شرکت سهامی آب منظقه ای قرار گرفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده و تصویب طرح بر مبنای اعتبارات تخصیص یافته، تمام طرح در سه فاز شبکه شمالی (دو فاز سه هزار هکتاری)، شبکه مرکزی (دو فاز دو هزار و 500 هکتاری و هزار و 500 هکتاری) و شبکه جنوبی (یک فاز هزار هکتاری) با هزینه دو هزار و 500 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

در صورت تامین اعتبار به موقع، فاز اول بهسازی ناحیه عمرانی مرکزی دشت میناب در تابستان 99 تکمیل می شود

جمشید عیدانی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان در خصوص اهداف و نتایج انجام عملیات بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب، اظهار کرد: ایجاد توسعه پایدار و اشتغال مستقیم برای 11 هزار نفر در بخش کشاورزی، جلوگیری از افت سطح آبخوان و فرو نشست زمین در دشت میناب، حذف تلفات و افزایش راندمان آبیاری با به کارگیری روش های نوین، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب و تامین بخشی از مصارف کشاورزی دشت میناب از مخازن سدهای شمیل و نیان از جمله اهداف و نتایج قابل انتظار از انجام این عملیات است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی بهسازی سامانه آبیاری فاز اول بخش شمالی، در سطح سه هزار هکتار از اراضی دشت میناب، با هزینه ای معادل  هزار و 100 میلیارد ریال (که در سفر استانی اسفند ماه سال 1397ریاست محترم جمهوری به استان هرمزگان مصوب شد) افتتاح شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: این عملیات مشتمل بر تامین و  لوله گذاری بیش از 48 کیلومتر لوله های فولادی، فایبرگلاس و پلی اتیلن با اقطار 200 الی 900 میلی متر و نصب و تجهیز 300 دستگاه حوضچه شیرآلات است.

عیدانی با ذکر این نکته که عملیات اجرایی فاز اول بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی مرکزی در سطح 2500 هکتار از اراضی ساحل راست رودخانه میناب در مهرماه سال 1397 شروع شده است، تشریح کرد: این عملیات مشتمل  بر تامین و  لوله گذاری بیش از 32 کیلومتر لوله های فولادی، فایبرگلاس و پلی اتیلن با اقطار 200 الی 1200 میلی متر و نصب و تجهیز حدود 160 دستگاه حوضچه شیرآلات است.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این فاز حدود 390 میلیارد ریال است که پیش بینی می شود درصورت تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز این طرح در تابستان سال 1399 تکمیل شود و درسال زراعی آتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: فرآیند برگزاری مناقصات و انجام عملیات اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در پنج هزار و 500 هکتار از اراضی باقیمانده شبکه آبیاری و زهکشی میناب نیز متناسب با اعتبارات تخصیصی در دستورکار شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان قرار دارد.

عیدانی با بیان اینکه از جمله موارد مورد اهمیت در اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، ارتقای کیفی منابع خاک و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی است، ابراز کرد: بهره وری مناسب از آب کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آن برای رسیدن به امنیت غذایی نیازمند مدیریت هوشمند است که یکی از اقدمات اساسی در این مسیر، توسعه و نوسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات