آلودگی هوا و تاثیرات آن بر تخریب کاشی گنبدهای مساجد اصفهان

آلودگی هوا و تاثیرات آن بر تخریب کاشی گنبدهای مساجد اصفهان

http://www.bananews.ir/قائم مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی گفت: کاشیهای گنبدهای فیروزه‌ای مساجد اصفهان بر اثر آلودگی هوا پوسته شده و در حال تخریب است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین یقینی با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر آثار تاریخی اصفهان اثرات مخربی گذاشته است، افزود: کاشی‌های گنبدهای فیروزه‌ای مساجد استان اصفهان بر اثر آلودگی هوا پوسته شده و در حال تخریب است.

وی با بیان تاثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی روی آثار تاریخی، اظهار داشت: تغییرات حرارتی و افزایش و کاهش نا‌بهنگام دما سبب تخریب بناهای تاریخی می‌شود و استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز از عوامل از بین رفتن آثار و بناهای تاریخی است.

این کارشناس میراث تاریخی تصریح کرد: تاثیر هوای وارونه و آلوده از نظر پزشکی روی موجودات زنده اثبات شده و سرطان‌زایی برخی از این آلودگی‌ها مشخص است.

وی اضافه کرد: تشخیص مشکلات آثار فرهنگی و تاریخی به این دلیل که نمی‌توانند حرف بزنند همچون طفلی که نمی‌تواند مشکلش را با پزشک در میان بگذارد بسیار دشوار است و نیاز به متخصصان ویژه دارد.

یقینی بیان داشت: آثار فراوانی از دوره‌های آل‌بویه و صفویه در اصفهان وجود داشته که به دلایل مختلف از جمله آلودگی‌های جوی به مرور زمان از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه تخریب آثار و بناهای تاریخی بر اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی به وجود می‌آید، ادامه داد: اختلاف ظرفیتهای حرارتی جزو آثار فیزیکی است که ضریب انبساط را بر اثر افزایش و کاهش دما به وجود می‌آورد و این عامل سبب تخریب بنا‌ها می‌شود.

قائم مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل شیمیایی در تخریب آثار تاریخی وارونگی هوا در روزهای زمستان است که روز به روز سبب تخریب بنا‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: بیشتر گنبدهای تاریخی اصفهان از کاشی ساخته شده‌اند و آلودگی هوا تقریباً تمام لعابهای روی این کاشی‌ها را از بین برده و اگر اصول مراقبتی رعایت نشود تا چند سال آینده اثری از این گنبد‌ها باقی نمی‌ماند.

یقینی تاکید کرد: مهمترین عامل در تخریب آثار تاریخی سوختهای فسیلی است که گازهای سمی را تولید می‌کند و این گاز‌ها تا مدت‌ها در فضا باقی می‌ماند.

 

 

    نظرات