احداث بزرگ‌ترین بندر چندمنظوره خواجه‌نفس

احداث بزرگ‌ترین بندر چندمنظوره خواجه‌نفس

مدیرعامل شرکت طرح و توسعه بندر خواجه‌نفس از احداث بزرگ‌ترین و نخستین پروژه بندر چندمنظوره در استان گلستان خبر داد.http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شاهپور پیرامون در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۷۶ هکتار و با سرمایه‌گذاری اولیه یک هزار میلیارد ریال در شهرستان گمیشان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اهداف این پروژه بزرگ تصریح کرد: با توسعه اقتصادی استان، اشتغالزایی در مناطق محروم، استفاده از توانایی‌های بالقوه استان، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر و توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، قزاقستان و چین از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این پروژه است.

مدیرعامل شرکت طرح و توسعه بندر خواجه‌نفس با بیان اینکه راه‌اندازی فاز اول این پروژه بطور مستقیم می‌تواند حداکثر برای ۲۷۰ نفر و حداقل برای ۱۹۰ نفر اشتغال ایجاد کند، بیان داشت: این پروژه همچنین می‌تواند بطور غیرمستقیم ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر را نیز وارد چرخه اقتصادی استان کنید.

پیرامون ادامه داد: اساس کار این پروژه، ایجاد صنایع داخلی و تخلیه کالاهایی که متعلق به تولیدات استانی است که سبب تاثیر مستقیم به ارزش کالاهایی است که به طور مستقیم وارد بندر می‌شوند.

وی پیرامون میزان سرمایه‌گذاری برای اتمام این پروژه را ۳ هزار و ۹۹۰ هزار میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: برای اجرای این پروژه تاکنون هیچ‌گونه وام یا تسهیلاتی از سوی بانک‌ها و دستگاه‌ها درخواست نشده و در این زمینه متحمل بدهی نیز نمی‌باشیم که به یاری خدا و مساعدت مسئولان اتمام این پروژه تا چهار سال دیگر به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت طرح و توسعه بندر خواجه‌نفس در خصوص لایروبی فاز اول این پروژه بیان داشت: لایروبی فاز اول ۵،۴ متر تا چهار متر و طول کانال ۵،۲ کیلومتر و حجم لایروبی آن نیز تا ۸۸۰ هزار مترمکعب خواهد بود که آوردن کشتی تا ظرفیت ۳ هزار تن را میسر می‌سازد.

پیرامون لایروبی در فاز دوم تا عمق شش متر و طول کانال چهار کیلومتر و حجم لایروبی به ۲ میلیون مترمکعب، امکان آوردن کشتی‌هایی با ظرفیت ۷ هزار تن را مقدور می‌سازد.

وی اذعان داشت: تلاش داریم تا عملیات لایروبی فاز اول در سال جاری انجام و امکان ورود کشتی فراهم شود همچنین در طرح و توسعه بندر خواجه‌نفس تا سقف ۱۷ پست اسکله چند منظوره دیده شده که بعد از اجرای فاز اول با سرمایه‌گذاری و عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

 

 

    نظرات