ضرورت تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در لرستان

ضرورت تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در لرستان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا میرزایی" در خصوص وضعیت سیل‌خیزی لرستان اظهار داشت: از هفتم بهمن ماه سال ۹۷ تا هفتم اسفند ماه سال ۹۸ در مدت ۱۳ ماه، تعداد چهار سیل بزرگ و خسارت بار در استان اتفاق افتاده که از نظر فراوانی و میزان خسارات وارده، در هیچ جای دیگری از کشور سابقه نداشته است.
وی گفت: بیشتر مشکلات ناشی از سیلاب استان خوزستان نیز در پایین دست سدهای کرخه و دز است که به‌طور مستقیم وابسته به میزان تولید رواناب و سیلاب‌های لرستان در بالادست است.
میرزایی اظهار کرد: استان لرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در زاگرس میانی و میزان بالای بارش‌های سالانه، شرایط زمین شناسی و وجود سازندهای ریزدانه و نفوذناپذیر و تولید‌کننده رواناب، وضعیت توپوگرافی خشن و کوهستانی و شیب تند، یکی از پنج استان اول سیل‌خیز کشور است که تقریباً چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی، هر ساله شاهد وقوع سیل‌های مخرب در این استان هستیم.
وی افزود: از طرفی تقریباً همه شهرها و حدود ۸۰ درصد از روستاهای پرجمعیت لرستان در کنار رودخانه‌های دائمی و پرآب و سیل‌خیز بنا شده‌اند، به‌طوری‌که هر ساله توسط سیل‌های فصلی تهدید می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در بین حوادث و بلایای طبیعی در لرستان، سیل خطرناک‌ترین و خسارت‌ بارترین محسوب می‌شود، گفت: تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی استان در طول سال جاری به‌خاطر احتمال وقوع سیلاب یا در آماده‌باش به سر برده و یا به‌طور مستقیم و روزانه درگیر مسائل، مشکلات و پروژه‌های سیل بوده‌اند.
میرزایی تصریح کرد: با توجه به وضعیت سیل‌خیزی و ریسک بالای آن در لرستان، لازم است لرستان به صورت ویژه دیده شود و با تدوین و اجرای یک برنامه دقیق عملیاتی جهت مهار و کنترل سیلاب های آن اقدام گردد، این برنامه می‌تواند شامل احداث سدهای مخزنی با اهداف کنترل و مهار سیلاب، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و اجرای طرح های ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و اقدامات آبخیزداری باشد.
مدیرعامل آب منطقه ای لرستان خاطرنشان کرد: اگر هزینه خسارات ناشی از یک‌سال سیل لرستان را صرف طرح‌های مهار و کنترل سیلاب کنیم، مشکل سیلاب استان لرستان و تا حدود زیادی خوزستان حل خواهد شد.
وی درخصوص نقش لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها که بعد از سیل دوازدهم فروردین ماه انجام شده در سیل هفتم اسفند ماه سال جاری گفت: اقدامات مهندسی رودخانه انجام شده، در جلوگیری از خسارات بسیار موثر بوده، به‌طوری‌که هر نقطه ای که کار شده در سیل اخیر خوب جواب دادند و از بروز خسارت مجدد جلوگیری کرده و مردم هم از اقدامات انجام شده راضی هستند و خواهان تکمیل و ادامه این پروژه ها هستند.
میرزایی در خاتمه تاکید کرد: تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در لرستان یک مطالبه عمومی است، زیرا با توجه به ریسک بالای سیل در لرستان، جان و مال مردم در خطر است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات